Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Radera innehåll i boot-sektor


Mikael63

Rekommendera Poster

Problemet har visserligen ett samband med en annan tråd men detta utgör i sig ett eget problem.

 

I ett desperat försök(från den andra tråden) letade jag lösning/verktyg på Hirens- och Ultimate Boot Cd.

På någon av dessa hittade jag bland andra GAG som jag testade utan att riktigt veta vad jag gjorde.

 

Nu får jag alltid felmeddelande lika denna tråd dvs.

-In the starting it shows an error: "GAG:3" and it's stopped.

 

Jag vill nu få bort detta!

 

Från hemsidan:

GAG doesn't need its own partition. It installs itself in the first track of the hard disk, wich is reserved for these kinds of programs.

Jag vill kunna skriva över/ta bort detta. Är osäker på om GAG själv kan hantera det men ska givetvis testa när tillfälle ges.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta med live-CD. Kör kommandot:dd if=/dev/zero of=/dev/sdX bs=1 count=446

Ersätt /dev/sdX med den aktuella hårddiskens beteckning.Kommandot tömmer bootloaderdelen i MBR. Vill du tömma hela bootsektorn blir kommandot: dd if=/dev/zero of=/dev/sdX bs=512 count=1

Vill du bara ta bort partitionstabellen:dd if=/dev/zero of=/dev/sdX bs=1 count=64 skip=446

Ta backup: dd if=/dev/sdX of=/home/användarnamn/mbr_kopia bs=512 count=1

Återställning: dd of=/dev/sdX if=/home/användarnamn/mbr_kopia bs=512 count=1

if= inmatningsenhet eller fil

of= utmatningsenhet eller fil

bs= blockstorlek i byte

count= antal block som kopieras

skip= antal block som ignoreras på if före kopieringen börjar

Varning: Kontrollera alltid att värdena är korrekta då dd skriver över utan att varna eller fråga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GAG använder troligen flera sektorer efter MBR som du kanske även vill tömma. Med dd går det lätt. Sätt bs till 512 (en sektor) och count till antalet sektorer, som du vill tömma och skip till 1 så att inte partitionstabellen töms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ha stort tack!

Jag har bara en hårddisk och jag vill tömma den fullständigt (ja, inte nödvändigt skriva över allt med nollor osv.) så att jag kan börja om från början med ett operativ. (vilket det nu blir)

Inga återställningspartitioner mm finns kvar eller behöver finnas. Inget att backuppa..

 

..flera sektorer.. ja vilket skulle vara lämpligt värde då? alltså hur många fler än 1?

 

dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=512 count=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska ha stort tack!

Jag har bara en hårddisk och jag vill tömma den fullständigt (ja, inte nödvändigt skriva över allt med nollor osv.) så att jag kan börja om från början med ett operativ. (vilket det nu blir)

Inga återställningspartitioner mm finns kvar eller behöver finnas. Inget att backuppa..

 

..flera sektorer.. ja vilket skulle vara lämpligt värde då? alltså hur många fler än 1?

 

dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=512 count=1

 

Det beror hur stort GAG är.. Skulle gissa att 60 sektorer (30 KiB) räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...