Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Åtgärdscenter rapporterar "Skydd mot Spionprogram och oönskade program saknas"


bgjo

Rekommendera Poster

Hej,

 

Kör Windows 8 med Norton 360 på en bärbar dator och får felrapportering i Åtgärdscenter att "Inget program mot spionprogram och oönskade program" är aktiverat.

Öppnar jag Nortons program indikerar denna att datorn är säker. Körde först Norton Internet Security 2012 när jag första gången fick detta meddelande varför jag avinstallerade detta och laddade hem Norton 360 (Trial). I Åtgärdscenter finns en ruta "Visa antispionappar" och när jag trycker på denna får jag upp ett fönster som visar att både Norton och Windows Defender är av. Försöker jag starta någon av dem händer ingenting. I Aktivitetshanteraren under processer indikeras Symantec Service Framework på några ställen men jag vet tyvärr ej hur man ser att de körs(?).

 

Jag har läst om detta problem tidigare men kan inte finna hitta någon lösning för Windows 8. Någon annan som har råkat ut för detta eller kanske har någon lösning på det?

 

Hälsningar //bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norton Internet Security 2012 är väl inte kompatibel med Windows 8 utan man behöver installera årsmodell 2013. Hur det är med Norton 360 vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vet inte om det är 2012 eller 2013 på NIS men det är den version jag fått som prenumerant av PC för Alla, så jag förutsätter att det är den senare. Den har filversionsnummer 20.3.0.36. Norton rapporterar inga avvikelse utan visar "Säker".

 

/bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick liknande problem nyss i windows 7 så antagligen så rapporterar anti-spionprogrammen sig inte rätt i windows eller så är det en bugg i windows 7/8 :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer då och då, redan i XP, att antivirusprogram misslyckas med (missar?) att registrera sig i säkerhetscentret/åtgärdscentret och då rapporteras det att inget antivirusprogram är installerat. Men det brukar lösa sig med en ominstallation.

 

När man har en giltig licens till Norton kan (och ska) man alltid uppgradera till senaste versionen: http://updatecenter.norton.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Har nu varit uppkopplad mot Norton Support som förmodligen verkar ha löst problemet.

Tyvärr vet jag inte vad som orsakade felrapporteringen då reparationen skedde on-line i princip utan min inblandning.

Tack i alla fall!

 

/bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...