Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VHS-video till DVD. Tumregler eller hur tänker man?


Klippan

Rekommendera Poster

Hej. Ställde en fråga tidigare om enkel videoredigering och fick svar på denna.

Jag har lyckats spela in en video på datorn och gjort enkla redigeringar (läs klippt bort oönskade delar).

Dock dök det upp ett antal funderingar efter attt jag börjat med detta:

 

Mitt mål är att föra över en normallång VHS- video,( säg 2 tim lång eller så ) på en DVD. Det tycker jag verkar praktiskt.

Den videograbber jag använder kan spela in i ett av 6 st format (om man inte trixar och gör ytterligare egna varianter)

 

Jag har testat med samma video på olika inspelningsalternativ och fått olika stora filer.

HQ=7,5 Gb,mpeg2,720*576 / LP= 1,8 Gb,mpeg2, 352*288 / SP = 3,3 Gb, mpeg2, 352*576.

Sedan när man ska editera kan man välja mellan filformat AVI,MPEG1, MPEG2, WMV m.fl.

 

Om det nu är så att en DVD rymmer ca. 4,7 Gb vad ska man välja för olika alternativ för att få bästa möjliga kvalite som samtidigt får plats på en DVD?

Om jag spelar in i HQ så blir det för stort för en DVD om jag bibehåller mpeg2 kvalite.

Om jag då väljer mpeg1 kvalite i stället så blir filen väsentligen mindre, ca 1 Gb. Då känns det som om jag har 3,7 Gb "outnyttjade" i kvalitetshänseende.

Hur ska man tänka när man ska försöka få till detta? Finns det några tumregler eler do's eller dont's?

 

För mej känns det förvirrande med denna mängd av alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tumregler vet jag inte men tänk så här kanske?

 

Dina filmer är av ett visst värde. Värdet är så pass stort att du lägger ner mycken tid på detta.

Är det då inte bra om du får ut mesta möjliga kvalitet? Idag tycker vi att det är okej men om några år kommer vi kanske skratta åt kvaliteten?

 

Men märker man skillnad mot originalet, alltså VHS till TV, med näst bästa kvaliteten osv?

 

Är det HQ man vill ha så kapa filmen så att den ryms eller ev. bränn på dual layer.

 

WMV skulle jag aldrig spara det typen av filmer som.

AVI (som är lite mer/annat än bara ett format) går också bort.

 

Finns .mkv att välja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att kvaliteten på DVD:n kan aldrig bli bättre än originalet, det finns med andra ord ingen anledning till att göra HQ av VHS-inspelningar. Men trots detta är det bra att välja ett okomprimerat format tex raw avi när du grabbar filmen. Redigera först, komprimera sen.

 

Vad menar du med DVD?

Det kan vara en "data"-DVD med videofiler i vilket format som helst eller så kan det vara en DVD med samma upplägg som en köpfilm, dvs det finns en folder som heter VIDEO_TS och ibland en AUDIO_TS.

Brännarprogram och/eller videoredigeringsprogram, tex Pinnacle, kan skapa folderstruktur och filnamn för en riktig DVD och ett bra program komprimerar filerna så att två timmar får plats på en DVD-skiva. Du kan dessutom göra menyer och föra in en scenövergångar i dessa program. Fördelen med dessa program är att filmen komprimeras inte mer än nödvändigt. Denna typ av DVD går att spela i alla DVD-spelare.

 

En "vanlig" videofil kan "komprimeras" i massor av olika grader berende på hur mycket plats man vill att filmen skall ta, den kan komprimerimeras med minskad bithastighet, varierad bithastighet, sämre upplösning, färre bildtutor/sek och komprimerad signal (dvs minska färgnivåer, ta bort små rörelser etc). Välj att hålla dig till en upplösning som är lika eller snäppet bättre än PAL-signalen, 720x576 räcker mer än väl. Det finns DVD-spelare som har problem med denna typ av skiva, beroende på filändlese och använd codec. Filändelse och codec är inte samma sak, filändelsen talar bara om vilken container som används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reglerna du ska följa är väl snarast

1: Komprimera i format som du kan spela upp i framtiden. MPEG2 eller MPEG4. MPEG2 är vanligt DVD-format, MPEG4 modernare och mer effektivt.

2: Använd datatakt anpassad efter kvalitén på det du vill spara. Är det gamla VHS band behövs inte mycket, är det HDTV-material behövs mer.

3: Anpassa datatakten så att det ryms på det media du tänkt.

 

Nummer tre, storleken på ditt media, är en absolut gräns. Det är inget problem att räkna fram att om du har 60 minuter video då får du max ha en datatakt om cirka 8 000 kB/s. Om 120 minuter video, cirka 4 000 KB/s.

Det är ett maxvärde men inte alltid är det värt för det att använda detta.

 

Och notera, du kan lägga flera filmer på samma DVD om de är korta/små nog för det.

 

Vad gäller lägsta kvalité, testa att komprimera en liten bit av ditt material, gärna ett med mycket rörelse i, i olika kvalitéer. Finns lägsta acceptabla.

Då har du ett max och ett min att förhålla dig till.

 

Program? Freemake Video Converter ser ju ursimpelt ut att skapa DVD med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gjort enkla redigeringar (läs klippt bort oönskade delar)

 

Kolla en vända till om den klippta filmen har samma kvalitet som den oklippta?

Alltså om man med ögat märker skillnad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för era snabba svar!

För mig känns detta lite som en djungel....

Ni har gett mig en start så jag ska börja jobba med detta enlgt era råd

och se hur långt jag kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...