Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Open VPN


BlaueReiter

Rekommendera Poster

BlaueReiter

Har testat Ubuntu 12.10 på 32GB USB minne och är riktigt imponerad av hur bra det funkar.

Kör normalt XP Pro på min gamla Dell Dimension 5000, som fortfarande är snabb som en vessla. :rolleyes:

 

Ubuntu är ju ännu snabbare - och nu till frågan : Har 100/100 bredband och använder alltid

Open VPN från Anonine. Med XP Pro och Open VPN blir hastigheten ca 15/15 som bäst.

 

Men med Ubuntu och Open VPN blir det full sula, ca 80/90.

Hur kan det bli sådan skillnad i hastighet?

Och jag har kollat noga att det är inkopplat riktigt på båda OS:en.

Har ett nätverkskort som heter Broadcom 440 10/100 integrerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har du manuellt tankat hem senaste drivrutinerna när du använder dig utav XP till nätverkskortet?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BlaueReiter

Hej och tack för svaret.

 

Jag gick direkt in och kollade drivrutinerna på enhetshanteraren, på Dells driversupportsida,

och på Broadcoms hemsida och jag har den senaste från 2005! Använder mig också av ett

program som kollar drivrutiner som heter DriverGenius.Så nätverksdrivern har alltså hängt

med ett bra tag nu och skall vara den "färskaste". Så den har en alldeles egen mapp

på hårddisken och är manuellt nerladdad och installerad.

 

Det blir väl så att jag gör en extra partition med Linux bredvid min gamla XP installation

på hårddisken (de får 80GB per OS) och kör dom sida vid sida, varje gång man bootar får man då frågan - skall det köras XP eller Linux idag? Och skall det turbosurfas så blir det Linux.

Det här kom ju dessutom lägligt med tanke på att Microsoft upphör med sin XP support 2014, tror jag det var,

så till dess är man väl helt Linux frälst.

 

Så frågan om hastighetsskillnaden kanske ligger i att jag kör utan antivirus och brandvägg ( Ubuntu har en inbyggd

brandvägg (som är avstängd som standard!) GUFW (Graphical Uncomplicated Fire Wall) och som det räcker att öppna OpenVPN porten på - det finns faktiskt ett litet antivirusscannerprogram som heter Clam TK också )

 

Bara att hoppas att det här fartfenomenet kvarstår när jag gör en riktig installation på hårddisken också.

B)

 

Linux Ubuntu 12.10

Theme : Blue Joy

 

Icon theme : Black&White

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden beror på OS:ets näthantering. Antivirus kan ha en liten inverkan. GUFW är ingen brandvägg utan ett konfigurationsprogram för brandväggen Netfilter, som är en del av linuxkärnan. Vilka filterregler som brandväggen har får du fram med kommandot: sudo iptables-save i en terminal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...