Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HDMI


Farbror Blå

Rekommendera Poster

Farbror Blå

[log][/log]Godkväll!

Jag har köpt en 5 m HDMI-kabel för att kunna föra över och spela upp filmer från min stationära dator till plattTv-skärmen. HDMI-uttag finns i datorn och i TV:n, vilka enheter jag kopplat ihop, enl. försäljaren skulle dt fungera att bara göra så, så öppnar man bibliotek på datorn, så visas filmen i TV:n. Jag har konfigurerat TV:N med inställning från TV till HDMI 1 och ställt inkälla från TV till Dator. Det fungerar ändå inte! Det ända som visas på TV:n är datorskärmens skrivbord. Det visas alltså ingen uppspelning av film på TV-skärmen. Vad har jag gjort för fel? Mvh /Farbror Blå[log][/log]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklaste lösningen är nog att göra TVn till den primära skärmytan.

 

Andra alternativet är att ge TVn en egen skrivbordsyta och flytta över uppspelningsfönstret dit.

Båda alternativen kräver att du kan styra datorn från där du kan se TVn.

 

Det finns kanske ett tredje alternativ men jag vet inte om det fungerar än idag, det är att klona primära skrivbordet till TVn och aktivera helskärmsvideo, spegling av video till klonade skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farbror Blå

Tack för tipset! På skrivbordet finns inget "egenskaper" vid högerklick, men jag gick till "Nividias kontrollpanel" och där kunde jag både klona och ange TV:n som primärskärm, och både datorskärmen och TV:n är Philips, det underlättade väl kompatibiliteten, bilden är utmärkt på TV:n. MEN - JAG SAKNAR LJUD!! Hur åstadkommer jag detta? /Farbror Blå

(Även från datorns högtalare kommer inget ljud, och det försvann oxå tdigare så fort jag kopplade in HDMI-kabeln.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ljud får du söka dig till egenskaperna för ljudet, närmare bestämt uppspelningsenheterna. De kan du finna genom högerklick på högtalarikonen i meddelandefältet (del av aktivitetsfältet)

Där kan du aktivera HDMI som ljudutgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Farbror Blå

Det har nu gått några dagar, tacksam för mer hjälp, jag får inte ut något ljud i TV:n. har försökt på alla sätt. Grafik visar att ljud går ut i datorn, men man hör inget, vare sig i datorn eller i TV:n!Jag kan inte tänka mig att HDMI-kabeln skulle vara kass; den är ny. Är det ff något med ljudinställningar i datorn? jag vet inte vad det skulle vara Bild är klonad och uppspelning fungerar med bilden perfekt i datorn, men var är ljudet? jag har provat alla tre HDMI-ingångar i TV:n. Inget hjälper... Två fronthögtalare och en subwoofer är ansluten till datorn, det är väl inget konstigt. Bara om man drar ut HDMI-kabeln från datorn så hörs dessa högtalare. /Mvh / Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farbror Blå

För ljud får du söka dig till egenskaperna för ljudet, närmare bestämt uppspelningsenheterna. De kan du finna genom högerklick på högtalarikonen i meddelandefältet (del av aktivitetsfältet)

Där kan du aktivera HDMI som ljudutgång.

Det har nu gått några dagar, tacksam för mer hjälp, jag får inte ut något ljud i TV:n. har försökt på alla sätt. Grafik visar att ljud går ut i datorn, men man hör inget, vare sig i datorn eller i TV:n! Jag kan inte tänka mig att HDMI-kabeln skulle vara kass; den är ny. Är det ff något med ljudinställningar i datorn? (Ljudinställningar konfigurerades tydligen automatiskt när jag klonade bilden.) Jag vet inte vad det skulle vara Bild är klonad och uppspelning fungerar med bilden perfekt i datorn, men var är ljudet? jag har provat alla tre HDMI-ingångar i TV:n. Inget hjälper... Två fronthögtalare och en subwoofer är ansluten till datorn, det är väl inget konstigt. Bara om man drar ut HDMI-kabeln från datorn så hörs dessa högtalare. /Mvh / Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...