Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ser inte mina filer på extern hårddisk seagate 500


evy78

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en seaget exterhårddisk som inte vill vara med mer. Haft den i 6 månader och den har fungerat felfritt. Men nu vill den inte mer. När jag pluggar in den i datorn så brukar frågan komma upp 'söka igenom (rekommenderas) eller forsätt utan att söka igenom. Har alltid valt att int söka igenom men så fick jag för mig nu att göra det, det står ju rekommenderas! Men nu vill den inte vara med längre. Den går att plugga in och lampan lyser som den ska men den hittar inte filerna och inte mappen heller. Datan hittar helt enkelt inte den och i utforskan kan man hitta den men om jag försöker öppna den så står den och tuggar i det oändliga utan att nåt händer. Har försökt att köra olika recovery program men dom hittar den inte heller.. Har pratat med seagate supporten men dom tyckte att jag skulle köpa deras recovery program för en massa pengar jag inte har eller formatera den för pengar jag inte har så nu behöver jag hjälp. Vill inte lägga ut pengar för några recovery då det som finns på hårddisken e filmer och serier som tog mig en massa tid att ladda ner och har ingen lust att ladda ner igen och sen så vill jag ju att den ska fungera rent allmänt.. Snälla någon som vet vad man kan göra åt detta??!! Tacksam för all hjälp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trolg orsak till problemet är att du kopplat ur disken utan att avmontera filsystemet (säker borttagning). Det har gjort filsystemet korrupt.http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_HomepageSystemRescueCD innehåller de verktyg du behöver för att rädda dina filer. Men du behöver också ledigt diskutrymme som är större än den externa disken. Gör först en avbild av disken med ddrescue. På avbilden kör du sedan ett dataåtervinnings (GetDataBack) eller ett kriminaltekniskt program (foremost. photorec).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej! Laddade ner programet och kör den just nu men det enda som händer är följande en ruta med( USB:Scanning for supported drives. Please wait.) Seagaten e inkopplad och den lyser som det ska. Scanningen e inne på 2 1/2 timma nu! Det ska väl inte hålla på så långe. Nån som vet? Några tips vad som skall göras eller vad jag gör för fel!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det ska gå på mindre än 1 minut - jag tror du har en krashad HDD - Kolla i Enhetshanteraren och Diskhantering hur det ser ut där - finns uppropstecken? Ser du HDD i Diskhantering?

 

Testa även olika USB portar på datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det ska gå på mindre än 1 minut - jag tror du har en krashad HDD - Kolla i Enhetshanteraren och Diskhantering hur det ser ut där - finns uppropstecken? Ser du HDD i Diskhantering?

 

Testa även olika USB portar på datorn

 

 

När jag går in på enhetshantern och diskhantering så finns segate där helt normalt och utan några uppropstecken... Men dubbelklickar jag på den så början den tugga igen händer ingenting och programmet fastnar typ.. Måste stänga av den för hela datorn går då långtsamt! Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas du har backup på dina filer på den? Prova öppna kommandoprompt med admin rättigheter - och kör

chkdsk X: /r

i fönstret där X är enhetsbokstaven för din seagate HDD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...