Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

behövs brandvägg idag?


MrPeter

Rekommendera Poster

Hej! Jag har windows 8. Jag har Teliasmart-modemet (inbyggd brandvägg). Sedan gammal vana har jag stängt av windows egna brandvägg för minns att det varit mycket problem med den.

Bör jag ha någon mer brandvägg än Modem/routerns egna?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har windows 8. Jag har Teliasmart-modemet (inbyggd brandvägg).

Alltid bra med en NAT :thumbsup:

 

har jag stängt av windows egna brandvägg för minns att det varit mycket problem med den.

Vilka problem - har aldrig haft några :D

 

Bör jag ha någon mer brandvägg än Modem/routerns egna?

Det är upp till dig hur säker du vill vara på Internet B) ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fel-uttryckt från min sida. har läst att det finns många säkerhetshål på windows-brandväggen. DOCK var detta är Xp fortfarande var ganska nytt.

 

Att det beror på hur säker jag vill vara när jag surfar har jag redan räknat ut ^^ men hur mycket hjälper den igentligen iochmed att router-brandväggen rensar upp ganska okey? Utan att veta särskilt mycket vad jag pratar om känns det kanske lite som om den bara ligger och drar energi från datorn :P

 

Eller?

 

En sak till, Vad är det igenltligen en brandvägg skyddar emot? Anti-virus tar ju virusen och om någon faktiskt vill "hacka" sig in i min dator så tar väll router-brandväggen bort honom? Vad blir det för skillnad med en brandvägg installerat på just min dator? vad skyddar den mig emot som inte router-brandväggen eller AVG-free skyddar mig emot?

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

router-brandväggen rensar upp ganska okey?

Visst inget fel med en NAT sas :)

 

Vad är det igenltligen en brandvägg skyddar emot?

 

Brandvägg vad den gör

1 Stoppar Hackers från att komma in i datorn

2 Skyddar mot Virus och maskar som sprids från Internet

3 Skyddar utgående trafik (ej alla/inställnings sak) som kommer från trojaner/virus som finns redan i datorn

 

Brandvägg vad den INTE gör

1 Skydda mot phishing eller annan malware aktivitet tex genom mail

2 Skydda mot individer som har fysisk tillgång till datorn/nätverket

3 Skydda osäkert WiFi

4 Sydd när nätverket redan är "compromised"

5 Internet trafik som verkar vara legitim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade för flera år sedan modem utan brandvägg och Zone Alarm brandvägg installerat. Jag fick hela tiden varningar från Zone Alarm.

När jag sedan köpte en router med brandvägg fick jag inga fler varningar från Zone Alarm.

Om man från detta kan dra slutsatsen att mjukvaru brandvägg är onödigt, vill jag ha osagt. Däremot är verkar det ju som brandväggen i en router är väldigt effektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra brandvägg är inte längre så bra om den är så krånglig att konfigurera att man i princip stänger av den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra brandvägg är inte längre så bra om den är så krånglig att konfigurera att man i princip stänger av den...

Vet inte om du har svarat på mitt inlägg, men om så är fallet, vill jag bara säga att jag hade inga problem att konfigurera Zone Alarm och jag stängde inte av den efter att jag köpte en router. Det kom helt enkelt inga fler varningar om intrång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En NAT-router stoppar effektivt anslutningar utifrån så länge du inte gjort portforwarding. Då är den porten vidöppen för angrepp. Utgående trafik stoppas inte. Konfigurering av en brandvägg är inte speciellt lätt och konfigurationsprogrammen är ofta rätt begränsande. T.ex . klarar inte shorewall att tillämpa olika regler beroende på vilket nät datorn (bärbar) är ansluten till. Löste det genom att skriva reglerna manuellt med iptables. Hemma är datorn bakom hårdvarubrandvägg så alla datorer i det lokala nätet är pålitliga. Filtrering på IP-nummer fungerar inte då samma privata nummer, som används hemma, inte är pålitliga i ett främmande nät. Lösningen är filtrering på IP-nummer och MAC-adress.

En brandvägg konfigureras bäst så att du stoppar allt förutom det du specifikt tillåter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tips på bra brandväggar (gratisprogram) ?

 

Varför gå över ån och hämta vatten? :)

Du har redan den bästa brandväggen i Windows.

Windows-brandväggen med avancerad säkerhet är tillräckligt bra för att du inte ska behöva något annat, då du sitter bakom en router.

 

En bra brandvägg är inte längre så bra om den är så krånglig att konfigurera att man i princip stänger av den...

Windows-brandväggen med avancerad säkerhet är inte krånglig att konfigurera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du har svarat på mitt inlägg, men om så är fallet, vill jag bara säga att jag hade inga problem att konfigurera Zone Alarm och jag stängde inte av den efter att jag köpte en router. Det kom helt enkelt inga fler varningar om intrång.

Nej då, jag menar detta i allmänhet.

Om man ex. går på den som toppar listan, Comodo, så är min erfarenhet att den inte var lätt att ha att göra med när något inte fungerade som det borde. Så länge man bara behöver en brandvägg med standardinställningarna är det nog lugnt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...