Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snabbt nätverk via trådlöst men långsamt med fast


Jonte123

Rekommendera Poster

Hej, jag har ett problem som jag gissar är en inställningsfråga.

När jag mäter hastighet med bredbandskollen så kommer jag upp i 9.5 mbit varje gång jag mäter, och när jag mäter med trådlöst så kommer det upp i ca 40 mbit.

Jag har ett 4g modem från telenor som är inkopplat i en netgear switch som delar upp det fasta nätet och det trådlösa sköter 4G modemet.

Jag tycker det är konstigt att det går långsammare via fast bredband än trådlöst.

Jag har provat mäta med flera datorer men samma problem finns kvar.

Någon som vet hur man löser detta?

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en stationär dator och den är ganska krånglig att flytta så jag provade med en annan bärbar dator i huset. Denna datorn kopplade jag direkt till router och mätte 42 mbit. Så det verkar som att netgear switchen inte funkar som den ska. Routern som telenor skickar med är en D-link DWR-923. Jag har provat att återställa switchen utan något annat resultat.

Hur ska jag gå vidare tycker du? Lämna tillbaka switch?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan också vara något med datorns nätverkskort och dess drivrutin.

Jag tror inte att det är drivrutinerna för jag har provat med 2 andra bärbara datorer och fått samma resultat.

Måste vara något fel på netgear switchen, jag har en nyare switch liggande i en låda tycker du att det skulle vara värt att prova koppla in den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, har du en hemma ska du absolut göra det. Vad är det för modellbeteckning på dina switchar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, har du en hemma ska du absolut göra det. Vad är det för modellbeteckning på dina switchar?

 

Den nya heter WNR350

Den gamla är en RP614

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu provat med den nya switchen och även här så stannar det på 9.5 mbit.

Vid den första mätningen så kom det upp i 50 mbit sen gick det utför.

Det är ju garanterat D-linken det är fel på ska jag lämna tillbaks den till telenor så att de får fixa den eller har ni något annat försla?

/mvh Jonathan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är inte switchar utan routrar. Använder du dem som switchar, dvs ansluter kabeln från 4G-modemet till en LAN-port i stället för WAN-porten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är inte switchar utan routrar. Använder du dem som switchar, dvs ansluter kabeln från 4G-modemet till en LAN-port i stället för WAN-porten?

 

Jag kopplar från en lan port i 4G modemet in i en port som heter internet på netgear routern. På routern har jag stängt av det trådlösa och använder bara de 4 lan portarna ut till huset. Hur ska jag annars koppla kablarna?

/Jonte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med att ansluta kabeln från modemet till en LAN-port på Netgear-routern. Starta sedan om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med att ansluta kabeln från modemet till en LAN-port på Netgear-routern. Starta sedan om datorn.

 

Det verkar som att det funkar nu mätte precis upp 50 mbit xD

Tack så jätte mycket för hjälpen!

Hoppas att det fortsätter att funka så här nu!

 

TACK TACK!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej denna lösningen som du förslog för mig funkar tyvärr inte helt felfritt.

Som tidigare sagt så använder jag precis samma konfiguration som innan lan kabel från router inkopplad i Netgear router som agerar switch.

Detta verkar tyvärr inte funka helt felfritt för när jag kör trådlöst, vilket min d-link router ser till att fixa så uppstår det något fel med de interna ipadresserna.

Standard gateway för trådlöst och lan bör vara 192.168.0.1 men när jag kopplar på trådlöst så får jag standardipn 192.168.1.1 detta leder till att jag inte får någon internetåtkomst.

Det sättet jag har fått använda hitils för att det ska funka är genom statiska ip adresser så kommer jag åt internet som jag ska och allt funkar, men så här bör det inte vara. Det är jobbigt att byta de interna ipadresserna hela tiden när man byter nätverk (Laptop, Surfplatta)

Vet ni vad man gör åt detta jag försökte brygga anslutningen utan resultat, detta kan däremot bero på mig.

/Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej denna lösningen som du förslog för mig funkar tyvärr inte helt felfritt.

Som tidigare sagt så använder jag precis samma konfiguration som innan lan kabel från router inkopplad i Netgear router som agerar switch.

Detta verkar tyvärr inte funka helt felfritt för när jag kör trådlöst, vilket min d-link router ser till att fixa så uppstår det något fel med de interna ipadresserna.

Standard gateway för trådlöst och lan bör vara 192.168.0.1 men när jag kopplar på trådlöst så får jag standardipn 192.168.1.1 detta leder till att jag inte får någon internetåtkomst.

Det sättet jag har fått använda hitils för att det ska funka är genom statiska ip adresser så kommer jag åt internet som jag ska och allt funkar, men så här bör det inte vara. Det är jobbigt att byta de interna ipadresserna hela tiden när man byter nätverk (Laptop, Surfplatta)

Vet ni vad man gör åt detta jag försökte brygga anslutningen utan resultat, detta kan däremot bero på mig.

/Tack!

Hastigheten funkar dock som den ska ca 40-50mbit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste stängs av DHCP i Netgear-routern. I ett lokalt nät skall det normalt inte finnas mer en en DHCP-server. Konsumentroutrar har inte stöd för två DHCP-servrar i nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste stängs av DHCP i Netgear-routern. I ett lokalt nät skall det normalt inte finnas mer en en DHCP-server. Konsumentroutrar har inte stöd för två DHCP-servrar i nätet.

 

Okej, Hur utför man detta?

/Jonte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du går in i routerns setup. Alternativet att stänga ac DHCP skall finnas i någon menu. Tyvärr kan jag inte ge exaktare uppgifter då det skiljer sig något för olika modeller. Men bör finnas i manualen hur du skall göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...