Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minneskortet fullt men inga bilder syns. Hjälp!

gavagai

Rekommendera Poster

Jag har en gammal kamera med ett minneskort på 1 GB. När minneskortet blev fullt kunde jag plötsligt bara se en bild i kameran (trots att där ska finnas hundratals). När jag kopplar kameran till datorn och klickar mig fram till den står det att där är 1,35 MB ledigt av 968 MB. Den är alltså full av bilder. Men när jag klickar på mapparna som finns där innehåller de sammanlagt bara en bild, den som också syntes i kameran. Minneskortet är alltså fullt, men mapparna däri är tomma. Mycket märkligt. Snälla hjälp! Det är massor av bilder där som jag verkligen inte vill förlora.

Jag kan ju nämna också att jag kört ett par recovery-program, men de hittar inga deletade filer, eftersom filerna inte är deletade. De finns ju där (kortet är fullt) men samtidigt finns de inte (mapparna är tomma).

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat med en kortläsare istället för kameran? Jag hade ett CF kort som jag fick 12 bilder av 300 från, via kameran, men alla via kortläsare. Efter det har jag inte använt det kortet och ej heller fått det att fungera.Hur tömmer du minneskortet, formatera eller radera? Formatering brukar rekommenderas.Släng kortet om du får bort bilderna. Läste också en gång att fotografera tills kortet inte tar flera bilder kan ge problem.

Redigerad av Hankki
Länk till inlägg

Om du har raderat bilder på minneskortet med kameran ansluten till en dator och bara dragit ur USB-kabeln utan att avmontera kameran så ligger de raderade bilderna kvar i en sorts papperskorg på kortet. Det brukar lösa sig om man ansluter kameran till datorn och återställer innehållet i papperskorgen (om du vill ha bilderna kvar) eller tömmer papperskorgen (om du skall radera bilderna). Avmontera alltid USB-anslutna minnen innan kabeln dras ur.

Länk till inlägg
Den är alltså full av bilder. Men när jag klickar på mapparna som finns där innehåller de sammanlagt bara en bild, den som också syntes i kameran.

Minneskortet är alltså fullt, men mapparna däri är tomma. Mycket märkligt. Snälla hjälp! Det är massor av bilder där som jag verkligen inte vill förlora.

Testa att kopiera mapparna från minneskortet till datorn, kanske du då kan se bilderna.

Prova även att högerklicka på ikonen här datorn på skrivbordet, klicka på hantera, klicka på diskhantering.

Om allt är ok så ska du nu se kortet som en flyttbar disk.

Länk till inlägg

Atarta datorn med en live-CD linuxdistribution (helst SystemRescueCD). Kopiera kortet till en fil med ddrescue (eller dd). Försök sedan få fram bilderna med photorec eller foremost.

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...