Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tvååring vid datorn


sotlugg

Rekommendera Poster

Mitt tvååriga barnbarn var hos mig igår. Han ville titta på barnprogram så jag placerade honom framför datorn eftersom jag inte har någon TV. Han var nöjd med Babar och jag trodde han satt lugnt och tittade. Men icke. Han måste ha skrivit på olika tangenter på mitt externa tangentbord för när jag sedan tittade till var bilden vänd åt ena sidan på den stora skärm jag har kopplad till min bärbara Lenovo Thinkpad. Efter omstart är bilden rättvänd i den bärbara och större skärmen om jag inte stänger locket till den bärbara. Gör jag det så vänds bilden åt sidan på den stora skärmen men förblir rättvänd i den bärbara. Idag har jag också upptäckt att det inte går att skriva ut längre. Har gjort en "Felanalys" men det har inte hjälpt.

 

Vad är det killen kommit åt? Någon som har några idéer?

Sotlugg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tvååriga barnbarn var hos mig igår. Han ville titta på barnprogram så jag placerade honom framför datorn eftersom jag inte har någon TV. Han var nöjd med Babar och jag trodde han satt lugnt och tittade. Men icke. Han måste ha skrivit på olika tangenter på mitt externa tangentbord för när jag sedan tittade till var bilden vänd åt ena sidan på den stora skärm jag har kopplad till min bärbara Lenovo Thinkpad. Efter omstart är bilden rättvänd i den bärbara och större skärmen om jag inte stänger locket till den bärbara. Gör jag det så vänds bilden åt sidan på den stora skärmen men förblir rättvänd i den bärbara. Idag har jag också upptäckt att det inte går att skriva ut längre. Har gjort en "Felanalys" men det har inte hjälpt.

 

Vad är det killen kommit åt? Någon som har några idéer?

Sotlugg

 

Har du alltid så jäkla stor text eller är det ochså ungen?

 

Jag bara chansar, gör inte tangenterna CTRL - pilarna

att bilden vänds?

 

SHIFT och pilarna kanske. testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar till Stud:

Anledningen till stor och fet stil är att jag med ålderns rätt ser lite sämre. Forumets stil är alldeles för "mager" och för liten för att jag ska kunna läsa bekvämt då jag också har en dålig skärm. När jag försöker gradera upp ett steg blir det tyvärr så här groteska resultat. Men det går väl att läsa i alla fall. Vore bussigt om forumansvariga kunde ha en mer läsvänlig text för alla och/eller ha mer små graderingar av uppförstoringar.

 

Vad gäller dina råd har jag testat Ctrl Shift och piltangenter på olika sätt. Det fungerar inte. Bilden förskjuts bara lite till höger eller vänster, upp eller ner. Men ingen rättvändning av bilden.

 

Någon annan som har tips?

Sotlugg

 

PS

Din länk förde mig till en plats där det inte gick att svara samt inte heller logga in på forumet. Det brukar annars gå. Fick börja om från början med inloggning för att kunna svara.

DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklick på Skrivbordet - finns där inte valet Rotera bildskärm eller liknande?

 

Din länk förde mig till en plats där det inte gick att svara samt inte heller logga in på forumet. Det brukar annars gå. Fick börja om från början med inloggning för att kunna svara.

Vilken länk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Mikael63:

Nej hittar inte möjlighet att rotera vid högerklickning på skrivbordet.

 

Länken finns på det mail som skickas till mig att ett svar kommit in. När jag trycker på den så kan jag inte logga in på mitt konto och svara, som gick förr. Utan jag måste klicka på länken och läsa. För att kommentera måste jag sedan gå in på hemsidan där jag redan är inloggad. Lite omständigt.

 

Är tacksam för fler förslag vad jag ska göra? Är ni listigare än en tvååring eller?

Sotlugg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sedan när allt fungerar igen så är ju Teletubbies lämpligt program för tvååringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Mikael63:

 

Ja, det blir Teletubbies i fortsättningen. I en separat DVD-spelare.

 

 

Det verkar som ingen kan hjälpa mig med det här problemet. Det konstiga är att datorn och den separata skärmen visar olika bilder. Dessutom fungerar inte skrivaren som den ska. Tror att tangentbordet hakat upp sig på något sätt. Ska plocka ner uppställningen och börja om från början och se om det hjälper. Annars får min indiska dataexpert inkallas. Om han inte åkt hem till Indien förstås.

 

Tack alla som försökt i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir Teletubbies i fortsättningen. I en separat DVD-spelare.

 

Nä, som PC-spel!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Mikael63:

 

Ja, det blir Teletubbies i fortsättningen. I en separat DVD-spelare.

 

 

Det verkar som ingen kan hjälpa mig med det här problemet. Det konstiga är att datorn och den separata skärmen visar olika bilder. Dessutom fungerar inte skrivaren som den ska. Tror att tangentbordet hakat upp sig på något sätt. Ska plocka ner uppställningen och börja om från början och se om det hjälper. Annars får min indiska dataexpert inkallas. Om han inte åkt hem till Indien förstås.

 

Tack alla som försökt i alla fall.

Menar du att du inte får de alternativ som jag skrev i mitt förra inlägg, i så fall prova med en systemåterställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till vertpre:

 

Systemåterställning var det första jag försökte. Men lyckades inte med det av någon anledning som jag inte riktigt förstår. Har nu dragit ut alla kontakter och gjort en nystart. Var inga problem att koppla in tangentbordet. Men när jag kopplade in den externa bildskärmen och stänger datorn så snedvrids skrivbordet på den externa skärmen och går ytterst segt att arbeta med. Så fort jag öppnar datorn så rättvrids skrivbordet igen på den externa skärmen med lite förstorad bild. Jag har försökt alla tips jag fått och ger nu upp.

 

Tack för hjälpen

Sotlugg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Mikael 63:

I natt satt jag uppe och försökte lösa problemet själv med hjälp av surfande innan jag kallade på dyr datakille. Hittade på sajten "Familjeliv" en familj där barnet kommit åt tangenten så skrivbordet på den externa skärmen vreds. Där hade en datorkunnig pappa fixat det med ctrl+alt+piltangenter. Precis vad du rådde mig. Men av någon anledning tryckte jag tangenterna i svit och inte tillsammans när jag försökte följa ditt råd. Men med ändrad teknik så gick det att rotera tillbaka. Tack i efterhand.

Sedan kan man ju undra vem som använder en sån här udda möjlighet. Är det inte grabbarna på Windowskontoret som leker lite för mycket på kvällskvisten. Fram för datorer som inte är överkomplexa. Men det kan man väl se i skyn efter.

Hälsningar

Sotlugg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan kan man ju undra vem som använder en sån här udda möjlighet.

Har man en skärm som man kan rotera rent fysiskt vill man ju att bilden också ska göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man en skärm som man kan rotera rent fysiskt vill man ju att bilden också ska göra det.

 

 

Fast den roterade bilden var konstig (bl a förstorade ikoner) och pilen gick knappt att föra dit man ville. Tack igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...