Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med en Synology 212j

Snow

Recommended Posts

Hej!

Jag har fått problem med min Synology 212j Statuslampan blinkar med orange sken de andra lyser grönt med fast sken. När jag försöker installera DSM så avbryter den med att filen är korrupt.

Jag har laddat ner en ny fil från Synology så den senaste filen finns på datorn men går inte att få installerad på NASen.(Filen korrupt)

Eftersom jag kör med bärbara datorer har en gammal med W.XP och en ny 17" med W.7 utrustad med 2 hårddiskar men det är ju 2,5" Nu köpte jag 2 stycken 3,5" hårddiskar på 3TB som skulle användas i NASen. Eftersom jag inte kan testa dem i PCn så köpte jag ett kabinett för 3,5" HD för att kunna testa HDn. Kör via USB uttaget trodde i min enfald att man skulle kunna gå in och formatera HDn via USB men det hittar jag inte. Enhetshanteraren säger att de funkar felfritt och att drivrutinerna inte behöver uppdateras.

Har varit i kontakt med Synologys support men det var bara "god dag yxskaft". Nu till den stora frågan: Om hårddiskarna funkar felfritt i datorns USB uttag så måste de ju funka i NASen också och då måste felet ligga i NASen. Eller har jag fel? Det finns så många datakunniga på E-forum så därför ställer jag frågan här.

Vad kan man annars göra än att lämna in NASen för reparation?

Ha en Glad Påsk alla trevliga medlemmar.

Snow

Hej igen!

Har varit inne på Enhetshanteraren och detta är vad jag får fram för bägge Hårddiskarna:

Disk: Disk 2

Typ: Standard

Status: Online

Partitionstyp: GPT (GUID Partition Table)

Kapacitet: 286 1586 MB

Inte allokerat utrymme: 128 MB

Reserverat utrymme:0 MB

Alltså samma uppgifter för bägge HD.

Sedan finns det en möjlighet att avinstallera drivrutinen men det varnas för att det är AVANCERAT så det är inget jag vågar försöka.

Finns det ingen möjlighet att nollställa hårddiskarna? Så man kan börja om från början?

Jari Karivainio

Hej!

Har du läst manualen? Kan du logga in på nasen via t.ex webbgränssnittet? Normalt skall diskarna i en nas initieras och formatteras precis som i en pc. Därefter kan de konfigureras till en jbod eller raid samt tilldelas en volymbeteckning som kan delas ut. Allt detta finns beskrivet i manualen och kanske tar en eller två timmar att genomföra.

/ Jari

Hej! Tack för svaret men det funkar varken med att logga in via webbgränssnittet eller att använda Synology Assistant .

Tillämpa nätverksinställningar är OK

Formatera systempartioneringen är OK

Installerar DSM inte OK

Får upp detta:

Det gick inte att uppdatera filen. Filen kan vara korrupt.

Utför du installationen genom trådlös nätverksanslutning, växla till Ethernet-kabel för både diskstation och PC-klient och gör ett nytt försök.

Det är bara det att jag har inte något Ethernet uttag på PCn.

Ett fel inträffade vid installationenTelnet-tjänsten DiskStation aktiveras för att identifiera felet.

Konfigurera din router för vidarebefordning av port 23 till DiskStation och kontakta Synology Online Support.

Och det enda svar jag fått är en länk till DSM-filen som inte datorn kan öppna!

• 4 weeks later...

Hej!

Nu har jag haft NASen och bägge HDna hos leverantören som inte hittar något fel däremot så debiteras jag 250:- trots att jag har garanti på sakerna! Men jag får ingen adekvat hjälp av dem!

Varför kan inte jag få det att fungera?

Följer bruksanvisningen bokstavligen och ändå så kommer det upp att DSM inte går att installera.

Har bytt ut kablarna mellan PC/Router/NAS utan att det hjälpte nu funderar jag på att starta om (programera) Routern

Vet ej om det hjälper men jag börjar bli knäckt av detta! :angry:

Hej igen!

Nu har jag startat om mun router och fått fram att 4 enheter är anslutna. 2 kan jag säga vad de är men de andra är ett stort frågetecken.

Hur ska man få fram vilka enheter det är?

Hardware address. Assigned IP. Hostname.

90:c1:15:81;fc:02 192.168,0,101 android-c7008a13078178bb Vad kan detta vara?

78:e7:d1:60:de:97 192.168.0.103 HPB0DE97 Tror jag är skrivaren.

Någon som vet hur man tar reda på vad det är för enheter?

90:c1:15:81;fc:02 192.168,0,101 android-c7008a13078178bb Vad kan detta vara?
Något som har Android som operativsystem, telefon, surfplatta, kanske NAS.

Någon som vet hur man tar reda på vad det är för enheter?
Det enda sätt jag känner till är i varje enhet kolla vad den har för IP-adress eller MAC-adress (Hardware address).

Flyfisherman

Eller också bara stänga av en enhet i taget och kolla i routern vilken enhet som försvinner från anslutningen?

Tex. stänga av skrivaren och då skall ju dess ip försvinna från anslutna enheter i routern.

Sedan kan man väl tilldela dessa enheter om det alltid är samma jämt, en fast ip-adress i routern.

Så har jag gjort på mina enheter och särskilt den trådlösa skrivaren fungerade mycket bättre efter detta.

Mvh

Hej!

Tack Cecilia & Flyfisherman för era svar.:thumbsup:

Jag var inne på Routern och kollade upp adresserna men det gör mig bara ännu mer konfunderad!

Två stycken enheter var anslutna Hardware adresserna var samma som igår däremot låg nu skrivaren med beteckningen HPB0DE97 på IP adressen 192.168.0.100

och datorn på 192.168.0.101 (Jo jag släcker ner allt varje kväll kör med bärbara datorer)

Jag tror att den som ansluter först får IP adressen 192.168.0.100 och sedan fylls det på varefter. Stämmer detta har jag lärt mig något nytt och så säger de att gamla hundar inte kan lära nytt.:D (75 år i år och bara hållit på med datorer sedan 2005)

Hardware adressen är tydligen en adress som hör till resp. enhet.

Androidadressen hur får jag bort den? Eller är den borta eftersom den inte syns längre?

För jag tror att när jag ansluter min NAS då startar problemen igen att jag inte kan starta upp den för det går inte att ladda ner DSM.

Men då kan jag kanske Revoke Androidadressen ta bort NASen och sedan återansluta den

Tror ni det skulle funka?

Tack Flyfisherman :thumbsup: för ditt tips om att ge enheterna en fast IP adress. Jag klurade ut hur man gör så nu är det fixat! :thumbsup:

Jag tror att den som ansluter först får IP adressen 192.168.0.100 och sedan fylls det på varefter. Stämmer detta har jag lärt mig något nytt och så säger de att gamla hundar inte kan lära nytt.:D (75 år i år och bara hållit på med datorer sedan 2005)
Det stämmer bra :thumbsup:

Hardware adressen är tydligen en adress som hör till resp. enhet.
Stämmer bra det, det är en identifiering som finns i alla nätverkskort.

Androidadressen hur får jag bort den? Eller är den borta eftersom den inte syns längre?
Den är borta tills den enheten ansluter till routern nästa gång.

Hej!

Fick min Synology " tebaks" igår och helt fantastiskt för nu fungerar den Tycker bara det är stor synd och skam att de tar betalt för garantiåtgärd! 250:-:thumbsdown:

Men å andra sidan Nu har de ju förlorat en kund som köpte praktiskt taget allting hårddiskar interna & externa, datorer, router samt NAS hos dem

Det verkar som om ju större de blir desto sämre service har de!:thumbsdown:

Jag vill bara tacka för all hjälp jag fått här, TOPPEN!:thumbsup:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...