Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bygger medlemsregister har några frågor.


hostname81

Rekommendera Poster

Jag började för ett antal år sedan bygga ett medlemsregister i access men sedan blev det liggande. Nu har jag börjar kolla på det igen men har några saker som jag inte får till.

 

1. Via sök medlem i menyn så skriver jag in namnet på den medlem jag vill se medlemsakten på. Väl där inne så finns all information om medlemmen samt olika flikar som arbeten/poster, Betalda medlemsavgifter osv. På formuläret har jag lagt in en kombinationsruta där meningen är att de andra medlemarna skall finnas ifall jag vill gå vidare till någon annan medlem. Detta får jag att fungera i ett formulär som bygger på en tabell men i det aktuella formuläret som bygger på en fråga så fungerar det inte, hur kommer det sig?

Namnen syns ju men inget händer när jag klickar på dem.

Jag har ju gjort precis på samma sätt som i det andra formuläret som fungerar. Båda bygger ju på samma material fast denna som inte fungerar går från tabell till fråga till formulär.

Radkälla:

SELECT [Personuppgifter].[PersonID], [Förnamn] & " " & [Efternamn] AS Namn, [Personuppgifter].[Efternamn] FROM Personuppgifter ORDER BY [Personuppgifter].[Efternamn];

 

Efter uppdatering:

Private Sub Kombinationsruta19_AfterUpdate()
   ' Sök posten som matchar kontrollen.
   Dim rs As Object

   Set rs = Me.Recordset.Clone
   rs.FindFirst "[PersonID] = " & Str(Me![Kombinationsruta19])
   Me.Bookmark = rs.Bookmark
End Sub

 

 

 

2. I vår förening har vi ett poängsystem så att för varje uppdrag/post man har i föreningen så får man ett antal poäng som är bestämt i förväg för det uppdrag/den post man har. För varje år så räknas max 30 poäng oavsett hur många poäng man egentligen får. Jag har lagt in en tabell som heter arbeten/poster där jag lagt in alla post/arbeten och poäng, den är kopplad mot tabellen medlemsavgifter via fältet personid. Under fliken poster/arbeten i medlemsakten så ligger alla poster/arbeten som personen jag är inne på gjort för föreningen med post, poäng och år. Jag skulle vilja ha två rutor en som sammanställer alla tidigare poäng och en som sammanställer poäng för detta året alltså 2013. Ett liten grej att tänka på är att man varje år max får räkna 30 poäng oavsett om man får mer än 30 poäng en viss säsong. Hur gör jag beräkningarna på dessa två fält?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Findfirst fungerar bara på tabeller ej frågor

 

2) Den andra rutan beräknas så här:

SELECT ARBETE.PersonID, ARBETE.AR,

IIf(Sum([POANG])>30,30,Sum([POANG])) AS Max30

FROM ARBETE

GROUP BY ARBETE.PersonID, ARBETE.AR;

 

Sen kan du skapa en ny fråga som baserar sig på den första frågan och summerar Max30 per medlem för att beräkna värdet till ruta 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Findfirst fungerar bara på tabeller ej frågor

 

2) Den andra rutan beräknas så här:

SELECT ARBETE.PersonID, ARBETE.AR,

IIf(Sum([POANG])>30,30,Sum([POANG])) AS Max30

FROM ARBETE

GROUP BY ARBETE.PersonID, ARBETE.AR;

 

Sen kan du skapa en ny fråga som baserar sig på den första frågan och summerar Max30 per medlem för att beräkna värdet till ruta 1.

 

Hej, tack för bra svar. Då får jag försöka lösa alternativ ett på någont annat sätt då men det skall nog fixas sig tror jag. Ha en trevlig påsk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Findfirst fungerar bara på tabeller ej frågor

 

2) Den andra rutan beräknas så här:

SELECT ARBETE.PersonID, ARBETE.AR,

IIf(Sum([POANG])>30,30,Sum([POANG])) AS Max30

FROM ARBETE

GROUP BY ARBETE.PersonID, ARBETE.AR;

 

Sen kan du skapa en ny fråga som baserar sig på den första frågan och summerar Max30 per medlem för att beräkna värdet till ruta 1.

När jag använder beräkningen för den andra rutan så visar den bara #Namn?

Jag har dubbelkollat så att alla namn på fälter som de refererar till är korrekta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. visar den bara #Namn? ..

Jag har dubbelkollat så att alla namn på fälter som de refererar till är korrekta.

 

trippelkolla :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trippelkolla :)

Jag har trippelkollat och nu får jag felet Uttrycket innehåller en felaktig underfråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag har trippelkollat och nu får jag felet Uttrycket innehåller en felaktig underfråga.

 

Testa då om den första frågan fungerar separat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...