Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fedora 17 och Transmission


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

Hej!

 

För ett tag sedan installerade jag Fedora 17. Allt gick bra, men nu får jag inte Transmission att fungera.

 

Jag har Googlat omkring, men har inte hittat något ordentligt svar på problemet. Problemet är att det finns seeders, men Transmission vägrar att "tanka hem" bittorrentfilen. Provar jag porten står det att den är stängd. Spelar ingen roll vilka portar jag provar. Det blir samma resultat.

 

Jag har även provat att stänga av brandväggen, för att se om det är brandväggen som blockerar. Inte heller det hjälper. Samma resultat.

 

Sen finns det förstås iptables. En annan variant av brandvägg vad jag förstår. Begriper inte hur jag får fram den.

 

I F16 fungerade allt perfekt. Tyvärr drogs support och uppdateringar in då versionen hamnade i "end of life". Det kändes inte riktigt säkert att fortsätta att köra en version som det inte kommer några uppdateringar till. Nu kör jag F17. Vill hålla mig en version nedåt då jag inte vill drabbas av "barnsjukdomar" som är vanligt vid nya versioner.

 

Tacksam för tips och råd! :)

 

Glad påsk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

inget direkt svar på ditt problem, men jag har Linux Mint 13 på en gammal laptop och tyckte att Transmission inte var mycket att hänga i julgranen, så efter tips av Mikael63 hämtade och installerade jag Deluge (Finns i Programhanteraren i Mint) och den är jag verkligen nöjd med.

 

Dessutom så lyckades jag få magnetlänkar att fungera.

 

Kanske kan vara ett (bättre) alternativ, ifall den fungerar?

Glad Påsk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iptables är ingen brandvägg utan ett program för att skapa regler för den i kärnan inbyggda brandväggen netfilter. All s.k. brandväggsprogram i linux är egentligen program för att konfigurera netfilter med hjälp av iptables. De skapar ett skript som läser in reglerna vid uppstart. Bästa kontrollen över brandväggen får du genom att manuellt skapa reglerna med iptables. http://www.frozentux.net/documents/iptables-tutorial/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Tack för tipsen! :)

...ska fundera på om jag installerar Mint istället. Kan bli intressant att testa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! :)

...ska fundera på om jag installerar Mint istället. Kan bli intressant att testa!

 

Ja det är ett bra val men tipset var väl egentligen att testa annan klient, som ex. Deluge eller K-torrent.

Fast de kanske inte fungerar i Fedora?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Ja det är ett bra val men tipset var väl egentligen att testa annan klient, som ex. Deluge eller K-torrent.

Fast de kanske inte fungerar i Fedora?

 

Tänkte prova om det fungerar och finns för Fedora under påskhelgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Deluge finns med Fedora 17 och programmet gick igång, men som väntat hände inget när jag försökte mig på att tanka ned torrents. "Inga inkommande anslutningar" stod det längst ned till höger. Märkligt, för att allt har fungerat tidigare.

 

Min sambos Windowsdator tankar hem utan problem. Därmed kan det inte bero på routern (D-link DIR 615). Jag tänker på brandväggar och sådant.

 

Förresten, någon som vet vad remove *.* gör i terminalen?

Jag råkade köra kommandot igårkväll när jag försökte avinstallera Deluge efter det misslyckade testet.

 

Ooops, en hel del raderades. Program och så funkar som vanligt. Tror inte att det är något värre som hänt.

 

Googlade runt lite för att hitta svar, men fann inget svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...