Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågor om PayPal och återkrav av biljettköp i andra hand


SverkerG

Rekommendera Poster

Letar biljetter till Mumford and sons i Sthlm den 10/4. Har redan blivit blåst på 500:-

Gjorde delbetalning direkt till bankkonto. Visste om risken och var villig att ta den så jag skyller inte på någon. Dock tycker jag att det är sjukt svinigt och har polisanmält detta.

 

Hittade en ny säljare som bor en bit bort och vill sälja via PayPal. Säljaren hävdar att det går att begära återkrav om jag inte är nöjd och att jag kan få pengarna tillbaka om inte varan överensstämmer med beskrivningen. Men är det så enkelt? Om jag bara får papperslappar i kuvertet är det bara att dra tillbaka pengarna och allt är frid och fröjd? Nåt verkar sjukt skumt i detta...

 

Kollade lite på PayPals hemsida och det verkar inte vara alldeles självklart att man kunde få tillbaka pengarna. Eller så har jag missuppfattat det hela....

 

På sidan https://www.paypal.com/se/webapps/helpcenter/article/?solutionId=205426&topicID=76100009&m=ARA står följande:

I det följande anges exempel på objekt från starkt reglerade branscher som är föremål för kraven i policyn för godtagbar användning.I det följande anges exepel på objekt från starkt reglerade branscher som är föremål för kraven i policyn för godtagbar användning.

 

Längre ned på sidan anges att:

 

Biljetter till evenemang - Vidareförsäljning av biljetter till underhållningsevenemang (inklusive sportevenemang, konserter och teaterpjäser) ska uppfylla alla lagstadgade krav i den aktuella jurisdiktionen

 

Jag uppfattar detta som att det inte är alldeles självklart att då kunna göra återkrav via PayPal och få pengarna tillbaka. Eller har jag missuppfattat något?

 

Har dessutom försökt att stämma träff med personen i fråga då jag sagt att jag bor i närheten. Men det är HELT omöjligt pga säljarens arbetstider, vilket får mig att bli mer än fundersam...

 

Men min fråga gällde PayPal och om det är möjligt att göra återkrav vid köp av biljetter? Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha ha....

 

Behöver bara svara på säljes annonser så märker man snabbt samma sak. Att alla bor långt ute i skogen och att all kontakt sker med mail med de mest underliga och krångliga haranger.

 

Men ändock. Vad gäller hos PayPal?

Går det att kräva tillbaka pengarna? Det verkar som att det inte är alldeles solklart, i alla fall inte i detta fall. Eller har jag tolkat det fel?

 

För såsom jag har förstått hur PayPal funkar så betalar jag, personen jag betalar till kan se att betalningen är gjord, men kommer inte åt pengarna. När jag fått varan och godkänner den kan jag släppa pengarna och säljaren får dem. Är jag inte nöjd så skall en rad åtgärder vidtas och en del krav uppfyllas för att jag ska få tillbaka pengarna. Så långt är jag med. Men det verkar det verkar vara lätt att ändå blåsa folk via PayPal. Trodde att det kom till lite för att minska riken för blåsningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, nu köpte jag ju inte biljetterna just för att hon inte fanns på den ort hon utgav sig för att komma ifrån, sökte på eniro, kan ju iofs ha skyddad identitet eller vara dotter och ha oreggat kontantkort eller vad som helst. Men när oviljan fanns att träffas så var det sak samma...

 

Men att köpa utanför, är inte det ännu större risk att bli blåst då?

 

Typ skriver ut biljetterna i PDF och säljer flera gånger....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...