Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från PCI till PCI E


rammega

Rekommendera Poster

Hej.

Idag sitter det ett grafikkort på en PCI bus.

Eftersom jag behöver denna plats så har jag skaffat ett pci E kort.

Ska jag avinstallera pci kortet först. Stänga av och sätta i den nya?

Någon van här?

Win7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Just PCI grafikkort har jag inte direkt erfarehet av, men jag rekommenderar att du först startar om datorn och direkt vid uppstarten går in i BIOS Setup meny genom att trycka på någon av följande:

Del, F10, F2, F1 eller Esc det brukar stå på bildskärmen vilken tangent du skall trycka på.

 

Väl där så kolla i menyerna efter någonting i stil med Graphics Adapter och om det då står enbart PCI så skall du där ändra till PCIE

Spara ändringen (Save & Exit).

 

Exempel på mitt ASUS P8Z68 Deluxe moderkort så hade jag inte behövt ändra detta eftersom inställningen är satt till PCIE/PCI

post-73434-0-33215600-1364299723_thumb.png

 

1. Därefter stänger du av datorn helt, drar ur nätsladden och tänker på ESD-skydd innan du börjar att skruva i den.

se denna tråds inlägg #7

 

2. Plocka ur det gamla grafikkortet men installera nu inget annat i PCI kontakten till att börja med.

 

3. Därefter installerar du ditt nya grafikkort i första PCIE kortplatsen längst upp närmast processorn.

 

Var noga så att kortet kommer ned riktigt i PCIE-kontakten på moderkortet och antagligen skall det också 'snäppa fast' i bakkant. Det brukar ibland vara en liten lås-flärp på PCIE kontakten på moderkortet som man kan få böja åt sidan.

Kortet skall sitta rakt, tryck ovanifrån på kortkanten jämt fördelat så kortet kommer i riktigt.

 

4. Anslut eventuell PCIE strömförsörjning från nätaggregatet bak eller ovanpå grafikkortet, bildskärmskabel och starta upp datorn och installera grafikkortsdrivrutin som medföljde kortet på CD-skiva och starta om datorn.

 

5. Eventuellt måste du ändra skärmupplösning. enklast att högerklicka på skrivbordet och välja Skärmupplösning.

Annars gör man detta inifrån grafikkortstillverkarens grafik-kontrollcenter som ofta lägger sig i trayen bredvid klockan eller bland Start > Program

 

6. Först när allt fungerar så stänger du av datorn helt, drar ur nätsladden och monterar ditt speciella kort i PCI-kontakten.

 

Mvh :rolleyes:

 

[Edit] Se också NordicHardwares Datorbyggarskolan:

Kapitel 26 Byggnad: Installation av grafikkort och SLI

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Just PCI grafikkort har jag inte direkt erfarehet av, men jag rekommenderar att du först startar om datorn och direkt vid uppstarten går in i BIOS Setup meny genom att trycka på någon av följande:

Del, F10, F2, F1 eller Esc det brukar stå på bildskärmen vilken tangent du skall trycka på.

 

Väl där så kolla i menyerna efter någonting i stil med Graphics Adapter och om det då står enbart PCI så skall du där ändra till PCIE

Spara ändringen (Save & Exit).

 

Exempel på mitt ASUS P8Z68 Deluxe moderkort så hade jag inte behövt ändra detta eftersom inställningen är satt till PCIE/PCI

post-73434-0-33215600-1364299723_thumb.png

 

1. Därefter stänger du av datorn helt, drar ur nätsladden och tänker på ESD-skydd innan du börjar att skruva i den.

se denna tråds inlägg #7

 

2. Plocka ur det gamla grafikkortet men installera nu inget annat i PCI kontakten till att börja med.

 

3. Därefter installerar du ditt nya grafikkort i första PCIE kortplatsen längst upp närmast processorn.

 

Var noga så att kortet kommer ned riktigt i PCIE-kontakten på moderkortet och antagligen skall det också 'snäppa fast' i bakkant. Det brukar ibland vara en liten lås-flärp på PCIE kontakten på moderkortet som man kan få böja åt sidan.

Kortet skall sitta rakt, tryck ovanifrån på kortkanten jämt fördelat så kortet kommer i riktigt.

 

4. Anslut eventuell PCIE strömförsörjning från nätaggregatet bak eller ovanpå grafikkortet, bildskärmskabel och starta upp datorn och installera grafikkortsdrivrutin som medföljde kortet på CD-skiva och starta om datorn.

 

5. Eventuellt måste du ändra skärmupplösning. enklast att högerklicka på skrivbordet och välja Skärmupplösning.

Annars gör man detta inifrån grafikkortstillverkarens grafik-kontrollcenter som ofta lägger sig i trayen bredvid klockan eller bland Start > Program

 

6. Först när allt fungerar så stänger du av datorn helt, drar ur nätsladden och monterar ditt speciella kort i PCI-kontakten.

 

Mvh :rolleyes:

 

[Edit] Se också NordicHardwares Datorbyggarskolan:

Kapitel 26 Byggnad: Installation av grafikkort och SLI

Man får tacka för en fantastisk utläggning här. Jag har tittat i Bios men hittar inget grafik konfig på mitt ASUS P&T SE. Kanske ska byglas? V vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Är det detta ASUS P6T SE http://www.asus.com/...upport_Download

 

Så kollade jag i manualen och det finns 2 st. på engelska, en med 'insert pages' och skall väl egentligen ses som uppdatering.

men manuelerna visar hur som helst på olika saker när det gäller PCI och PCIE grafikkort.

 

I manualen som heter E7473_F1A55_R2.pdf (nyare) står följande att läsa:

Sidan 2-19 (63/76) NB Configuration

 

Primary Video Device [PCIE / PCI Video]

Selects the the primary display device. Configuration options: [PCIE / PCI Video]

Hittas här:

Advanced > NB Configuration

 

Ur manualen E7473_F1A55_R2.pdf sida 2-16 (60/76)

post-73434-0-32604900-1364310113_thumb.png

 

Det verkar således som att det finns två olika BIOS varav den nyare typen EFI BIOS, den som man kan använda mus i har detta.

Alltså nästan lika som på mitt moderkort fast på ett annat ställe i menyerna.

 

Om du inte alls känner igen dig så har du den andra typen av BIOS som står beskrivet i den andra manualen e4481_P6T SE.pdf (äldre)

och där verkar inte detta finnas med och då är det bara att byta grafikkort då, kan man tycka.

 

Det värsta som kan hända är att det inte blir bild och då får du byta tillbaks och försöka ändra i BIOS i alla fall.

 

Någon annan får gärna kliva in och se om jag missat något eller tala om hur det skall vara.

 

Men berätta vilken BIOS du har, så blir det lättare.

Mvh :rolleyes:

 

Ps. det äldre och mer traditionella BIOS utseendet

post-73434-0-12232300-1364311194_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Roligt att höra.:thumbsup:

 

Men en liten fråga: vad är det för grafikkort?

Fabrikat och modellbeteckning?

 

Anledningen att jag frågar är att det kan finnas nyare och optimerade grafikdrivrutiner för just det kortet och dessa måste laddas hem från tillverkaren av grafik-processorn (GPU) tex.AMD (ATI) eller nVidia.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...