Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

4G in i Airport Extreme?


Guzzi

Rekommendera Poster

Upplägget är följande:

 

Bor så att jag ser Globen från köksfönstret, men enda uppkopplingsalternativet som står till buds är ADSL. Har kört det i några år och det fungerar alldeles utmärkt. För mig. Men min fru som ibland behöver skicka ganska så stora filer ruttnar ihop på upphastigheten. Så i samband man att vi flyttade telefonabonnemangen så fick vi en gratisuppkoppling ett halvår med ett mobilt modem (4G). Provkört hemma och nedladdningshastigheten är ingen större skillnad mot nuvarande uppkoppling, men uppladdningshastigheten är betydligt bättre.

 

Så därför håller jag på och funderar på en mobiluppkoppling från Telenor. Men jag behöver hjälp med den tekniska delen. I dag har vi en Airport Extreme med inbyggd disk, alltså en Time Capsule, som vi absolut vill använda. Dels för att vi backupar datorerna den vägen och dels för att det är en väldigt bra router.

 

Men hur fasen får vi in signalen från 4G-nätet dit?

 

Jag har ju inte något behov av, eller ens önskemål om, en 4G-router. Jag vill ju använda den jag har. Så egentligen behöver jag ett 4G-modem men de jag hittar är bara av USB-modell. Finns det andra? Helst skulle jag ju vilja ha ett med en antennutgång så att jag eventuellt kan koppla på en extrern antenn om det är behov av det. Och sedan en vanlig nätverksutgång för att gå vidare till Airporten. Så tänker jag. Eller tänker jag helt fel? Hur gör man sådan här när det gäller mobilgrejer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns routrar MED stöd för 3G/4G-modem och routrar UTAN stöd för 3G/4G-modem.

 

Airport Extreme är UTAN, så du måste ha ett med med stöd FÖR, helt enkelt - som du ansluter till din Airport Extreme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fattar jag dig rätt så menar du att jag måste ha en router med stöd för 4G och sedan brygga Airporten, alltså inte använda routerfunktionen i den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första punkten är en förutsättning, så ja.

Routerfunktionen kan du absolut använda, men det blir kanske lite trixande om du öppnat portar m m i din Airport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...