Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

fel lösenord


Gäst Ayersrock

Rekommendera Poster

Gäst Ayersrock

Hjälp. Kan inte komma in i min laptop HP dv7 notebook med win7.

 

När jag startar står det som vanligt "windows startas". Sen kommer inloggningsrutan och när jag skriver lösenordet som jag haft hur länge som helst och trycker på enter så kommer det fram ett meddelande där det står "Användarnamnet eller lösenordet är felaktigt". Jag har provat flera gånger och är bergsäker på att jag skriver rätt utan caps lock och så men det fungerar inte. Har gått ut på nätet via en annan dator och försökt hitta info vad att göra men det verkar vara olika bud. Jag är inte så hemma på datorer men provade att alternativ jag hittade genom att trycka ner F10 vid start och kom då in i "Insyde H20 setup utility".

 

Där ser jag i Main meny att BIOS version är F. 1A och BIOS vendor är INSYDE. Går jag vidare till höger i menyn kommer jag till Security. Där har jag ändrat password för administratör och password för Power log-on. Jag har sparat ändringarna och tryckt på exit. När jag sen provar att starta om datorn så händer samma sak som tidigare, nämligen att det kommer upp "Användarnamnet eller lösenordet är felaktigt"

 

Jag är helt säker på att jag inte av misstag ändrat lösenord utan det måste vara något annat. Kan någon på ett hyfsat lättbegripligt sätt ge mig en steg för steganvisning hur jag ska göra för att komma in i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan börja med att gå in i bios igen och ta bort alla lösenord igen, för det behöver man normalt inte ha inställt där.

 

Lösenord för sitt Windowskonto, ställer man in via sitt användarkonto i kontrollpanelen.

 

Har du otur och aktiverar ett lösen i bios, kan det göra så du inte alls kan starta datorn istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ayersrock

Du kan börja med att gå in i bios igen och ta bort alla lösenord igen, för det behöver man normalt inte ha inställt där.

 

Lösenord för sitt Windowskonto, ställer man in via sitt användarkonto i kontrollpanelen.

 

Har du otur och aktiverar ett lösen i bios, kan det göra så du inte alls kan starta datorn istället.

 

Jag har tagit bort lösenorden som jag skrev in men jag kommer fortfarande inte in i datorn helt enkelt därför att det lösenord jag anger är felaktigt som jag skrev om i tråden. Om jag ska ställa in ett lösenord via användarkontot i kontrollpanelen så har det också gjorts tidigare när datorn fungerade men nu kommer jag inte in i datorn och då inte heller i kontrollpanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gandalfgrå

Jag har tagit bort lösenorden som jag skrev in men jag kommer fortfarande inte in i datorn helt enkelt därför att det lösenord jag anger är felaktigt som jag skrev om i tråden. Om jag ska ställa in ett lösenord via användarkontot i kontrollpanelen så har det också gjorts tidigare när datorn fungerade men nu kommer jag inte in i datorn och då inte heller i kontrollpanelen.

 

Jag kom på en annan sak just nu som jag inte vet om det betyder något eller om det är någon hjälp. Jag har ett gästkonto i datorn där någon kan gå in utan lösenord men det gästen kan göra är mycket begränsat. Men kontrollpanelen kommer man åt från gästens konto. Hjälper det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr kan du inte ändra några lösenord i gästkontot, utan ett adminlösenord.

 

Försök följa denna länk så gott det går, kommer inte på annat just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ayersrock

Jag har hittat 2 cd skivor som jag skrivit "säkerhetskopiering" på. De skivorna borde höra till hp7 som krånglar. Kan jag med hjälp av de skivorna komma in i datorn och skriva ett nytt lösenord? Om inte det går så får jag prova med ditt tips.

Tyvärr kan du inte ändra några lösenord i gästkontot, utan ett adminlösenord.

 

Försök följa denna länk så gott det går, kommer inte på annat just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ayersrock

Jag har använt en annan dator och kollat upp sidan du hänvisade till och laddat ner HirensBoot 14.0 på en cd. Kollade också videon som den hänvisar till. Den videon var så snabb så man hann inte med alls tycker jag. Dessutom, när jag packat upp filerna på cd och stoppat in cd på den felande datorn kommer inte samma bild fram på skärmen som det visas på filmsnutten. På filmen visas hur man gör i XP men jag har win 7. Visserligen ska det fungera även på win 7 enligt din hänvisning men jag får det inte att funka. Dessutom står det att man ska öppna med KonBoot vilket jag försöker göra men det är en gz ändelse och då måste den öppnas först med ett program som klarar den ändelsen. gzip eller gunzip har jag läst mig till.

 

Tycker det hela verkar otroligt krångligt bara för att komma in i en dator som inte lösenordet fungerar på. På sätt och vis bra kanske om man tänker på säkerheten men råkar man ut för ett fel som jag nu gjort känns det inget vidare. Provade med att stoppa in skiva 1 (finns disk 1 och 2) med säkerhetskopiering på från den felande datorn men det gick inte alls. Den startar upp och jag kommer till inloggningsrutan som tidigare och där är det stopp.

Jag har hittat 2 cd skivor som jag skrivit "säkerhetskopiering" på. De skivorna borde höra till hp7 som krånglar. Kan jag med hjälp av de skivorna komma in i datorn och skriva ett nytt lösenord? Om inte det går så får jag prova med ditt tips.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ayersrock

Tack till alla er som svarat och försökt hjälpa. Men jag har gett upp. Vet inte hur många nedladdningar av filer på flash drivers och cd skivor jag gjort och provat i den trilskande datorn. Jag har varit inne i BIOS som jag läst om, provat med ISO filer, provat med CD och flash USB, cd, och jag vet inte allt vilka setup jag gjort efter anvisningar på olika håll på nätet. Vad jag än gör så kommer jag fram till inloggningssidan i datorn och den vill ha administratörlösenord som är fel när jag skriver in det lösenord jag använt länge. Troligen lämnar jag in den till någon guru som kan "öppna" datorn eller jag formaterar om datorn till ursprungsläget om det nu går. Jag har 2 cd skivor som jag skrivit säkerhetsdisk på. när datorn var ny så kanske kan jag börja från noll med dem, jag vet inte.

 

Jag tror att mitt problem är att jag inte kan tillräckligt om datorer och inte är hemma i alla termer som ges på nätet när man letar efter något. När man letar efter något och kommer till en sida på engelska som ser ut att innehålla mycket vettiga saker om ens problem så verkar det som om den som skrivit sidan förutsätter att man har hyfsade kunskaper för att förstå vad det står. Tyvärr har jag inte det. Men som sagt, tack ni som tog er tid.

Jag tycker att du ska kolla denna länk: http://www.sweclocke...p/#post13263715

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att du inte har ändrat i BIOS så att den startar datorn från CD-skivan/USB-minnet i stället för från hårddisken, alternativt att du inte har lyckats få CD-skivan/USB-minnet startbart.

 

Har du ändrat i BIOS till att börja med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ayersrock

Jo jag har varit inne i BIOS och markerat att jag ska kunna boota från CD eller USB. Jag har som sagt provat att starta från ett otal CD men kommer hela tiden till inloggningssidan där jag som administratör ska logga in vilket inte går.

 

Jag har lagt märke till att en sida som de flesta refererar till att använda är OfflineNT Password&Registry Editor. Där finns Password reset CD/USB bootdisk:instructions&image to download. Klickar man enter på den kommer man till download och där finns en zipfil som heter 110511.zip bootable CD image. Vill man ha sin bootdisk på CD antar jag att det är den man ska ladda ner. Ska den laddas ner på något särskilt sätt (direkt till en CD eller till hårddisk och sen bränna ner till CD? Man måste antagligen öppna zipfilerna men ska det göras först innan man bränner till CD, eller efter och vad gör man sen när man laddat ner den? Det verkar i texten nedanför download att man måste göra på ett visst sätt med ISO filer? Menas det att man måste ha ett särskilt program som klarar ISO filer?

 

Jag gör gärna ett försök till med min krånglande dator om jag får en steg för steg anvisning. Vad jag ska förbereda och göra i en felfri dator och vad jag sen gör i den felande datorn.

Det låter som att du inte har ändrat i BIOS så att den startar datorn från CD-skivan/USB-minnet i stället för från hårddisken, alternativt att du inte har lyckats få CD-skivan/USB-minnet startbart.

 

Har du ändrat i BIOS till att börja med?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Är det en arkivfil tex. .ZIP så måste arkivet först packas upp genom att dubbelklicka på .zip filen, markera allt innehåll och sedan dra ut innehållet till en lämplig tom mapp på disken och därifrån bränner du innehållet på tex. CD.

Här är ett gratis brännarprogram: CDBurnerXP

 

Är det en .ISO fil så måste denna brännas ut som skivavbild.

 

Obs att du skall välja bränn ISO i ditt CD/DVD-brännarprogram. Klarar det inte av att bränna ut iso (det är en skivavbild/image som innehåller flera filer) så kan du ladda hem detta lilla gratisprogram och bränna ut iso-filen med ImgBurn (tror nedladdningsrutan kommer upp själv efter ett tag).

 

Instruktioner för Imgburn i inlägg #13

http://eforum.idg.se...39#entry1557939

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ayersrock

Nu ska ni få höra alla som lagt energi på mitt problem. Jag verkar inte ha ändrat på rätt ställe i BIOS angående vad som ska prioriteras vid boot. Nu har jag lyckats ta bort lösenordet och kommer in i datorn utan lösenord. Ropar inte hej än men det verkar fungera. Jag skänker en tanke till er alla gurus som hjälpt till. Om jag kunde en promille av vad ni kan vore jag en lycklig datorinnehavare.

Det låter som att du inte har ändrat i BIOS så att den startar datorn från CD-skivan/USB-minnet i stället för från hårddisken, alternativt att du inte har lyckats få CD-skivan/USB-minnet startbart.

 

Har du ändrat i BIOS till att börja med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

 

Men ge poäng till den vars tips ledde dig till rätt program :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ayersrock

Ja det har du verkligen rätt i. Jag är inte så hemma på hur man delar ut poäng men jag tror att jag fick till det. Vill passa på att meddela att jag gjort flera omstarter av datorn och än fungerar det.

Tack för poängen! :)

 

Men ge poäng till den vars tips ledde dig till rätt program :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...