Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inloggning


HUP151

Rekommendera Poster

när jag startar min W8 - som är W7 med uppgraderingsskiva - får jag upp strax efter starten Mitt namn, raden under min epostadress och där under tom ruta för lösenord - som är kopplat till epostadressen. på min normala maskin med Vista kommer jag in direkt utan nåt lösenord. går det att ändra så det blir lika enkelt för W8-laptopen? ett annat problem kommer att bli att jag snart bryter med Bredbandsbolaget och kommer att övergå till Telia p g a flytt där Telia har Fiber och jag endast kunde få vdsl (som jag har nu) med BBB. jag har alltså bredband.net-adresser. när BBB stänger av kommer jag inte att ha nån nytta av deras adress och laptopen antar jag blir låst om det inte går att ändra inloggningen. jag använder nu Windows Live Mail på båda datorerna men har även en live.se-adress och en vilande G-mail-adress. och - hur gör jag enklast för att få det fungera med E-Forum i fortsättningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Eforum så byter du epostadress på den här sidan: //eforum.idg.se/index.php?app=core&module=usercp&tab=core&area=email

Byt redan nu till en adress som inte är bredband.net. Gör samma sak på andra webbplatser där du har lagt in din bredband.net-adress, t ex som extra säkerhetsepost-adress på Microsoft-kontot.

 

När det gäller din dator verkar det som att det är lite krångligare.

 

Alternativ 1:

Du skapar en ny användare, se sista inlägget på http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_8-security/vill-byta-email-konto-p%C3%A5-microsoft-kontot/b10bff34-4edf-471d-a946-3726fb99cb23?msgId=50fb3763-2aa8-4467-9096-973b299933b1

Flyttar över dina filer mm.

 

Alternativ 2:

Är beskrivet på engelska på http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-windows_install/how-do-i-change-email-address-used-during-install/d6af320e-6d8c-4e74-9dce-5e0170978f20

Det går ut på att man först byter kontotyp till ett lokalt konto, dvs utan koppling till epost-adress och sedan byter det lokala kontot till ett epost-konto (ny adress). En snabb översättning:

 

1. Flytta musen till nedre högra hörnet tills sidomenyn kommer fram. Klicka på kugghjulet (inställningar?).

 

2. Klicka på "Ändra PC-inställninar" (eller vad det nu kan heta på svenska) nere till höger.

 

3. Välj kategorin "Användare".

 

4. Klicka på knappen "Byt till lokalt konto" (eller liknande). Följ instruktionerna som kommer upp.

 

För att få det lokala kontot att bli ett epost-konto igen, gör punkt 1-3 ovan.

4. Klicka på knappen "Byt till Microsoft-konto".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jodå det är rätt.

För att växla till ett lokalt konto:

Charms > Inställningar > Ändra datorinställningar > Användare > Växla konto

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå det är rätt.

För att växla till ett lokalt konto:

Charms > Inställningar > Ändra datorinställningar > Användare > Växla konto

 

Förbannat dumt att föregående användare ska behöva göra dessa inställningar :thumbsdown::angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

när jag startar min W8 - som är W7 med uppgraderingsskiva - får jag upp strax efter starten Mitt namn, raden under min epostadress och där under tom ruta för lösenord - som är kopplat till epostadressen. på min normala maskin med Vista kommer jag in direkt utan nåt lösenord. går det att ändra så det blir lika enkelt för W8-laptopen?

Jodå det skall gå att komma jag in direkt utan nåt lösenord i Windows 8, men jag behöver verifiera detta först.

Återkommer....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Japp, nu har jag lite snabbt skrivit ihop en guide för att kunna logga in på sitt Windows-konto automatiskt utan att behöva ange lösenord.

 

Guide - Logga in i Windows automatiskt utan att ange lösenord

 

Jag hoppas det var detta som du efterfrågade och kanske även andra kan ha nytta av det också, jag själv gör nu så.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar alla - blev lite mycket för en gammal man - men tänker börja med Cecilias instruktion - länken som anges ger samma som jag får när jag ska logga in på Forum dvs epostadress i klartext och tillhörande lösenord dolt. jag har förstått att jag endast skriver in en ny epostadress (inte bredband.net) låter lösenordet vara kvar och loggar in. och att den nya epostadressen sedan kommer fram automatiskt som den gamla tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mer problem - jag har samma epostadress i facebook som jag hittills använder för t ex Eforum. det nya jg kommer att använda vill jag även ha i Facebook men ser ingen info hur man byter epost - bara lösenord. vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...