Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konsumentfråga operativsystem - Windows


Sture888

Rekommendera Poster

Enligt konsumentlagen så ska produkten vara det du köper. Men här handlar det om ett operativsystem med flertal uppdateringar. Den ursprungliga Windows du köpte blir efter en viss tid föråldrad omodern som inte stöder senaste program som kräver senaste service pack och annat.

Utan någon hänsyn så ska den föråldrade Windows vara giltig att endast gälla datorn du köpte. Microsoft tar för givet att alla har internet och därför enkelt kan uppdatera.

 

Men vad gäller konsumentlagen för dem som inte har någon internet? Efter ett tag kan du inte köpa senaste program för att det kräver senast uppdateringar i Windows. Din Windows har rättare sagt blivit värdelös att kunna nyttja senaste program som finns att köpa.

 

Vilka skyldigheter har Microsoft? Har de skyldighet att skicka en skiva med senaste uppdateringar när du är utan internet och inte har nån avsikt att ha internet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är nästan i samma sits som bilköparen som köper en bensindriven bil.

Senaste på bränslefronten är biogas.

Men din bensindrivna bil kan inte tanka biogas.

Så vad är att göra? Kör på gamla bränslet bensin.

Eller köp ny bil.

Så med gammal dator.

Kör gamla program.

Eller köp ny dator och skaffa dig internet.

Många moderna mobiler kan ta in internet och du ansluter mobilen till datorn med en USB-kabel.

Men bor du ute på landet så kan det vara kört med mobiltäckning.....

Kan ibland lösas med riktantenn på taket och sladd ner till mobilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är nästan i samma sits som bilköparen som köper en bensindriven bil.

Senaste på bränslefronten är biogas.

Men din bensindrivna bil kan inte tanka biogas.

Så vad är att göra? Kör på gamla bränslet bensin.

Eller köp ny bil.

Så med gammal dator.

Kör gamla program.

Eller köp ny dator och skaffa dig internet.

Många moderna mobiler kan ta in internet och du ansluter mobilen till datorn med en USB-kabel.

Men bor du ute på landet så kan det vara kört med mobiltäckning.....

Kan ibland lösas med riktantenn på taket och sladd ner till mobilen.

 

Så du menar att man måste ha Internet när man skaffar dator? Det låter absurt som att det är ett måste att ha husvagn när man köper bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu har köpt den där hundvalpen på en kennel. Hur blir det med konsumentköplagen i det fallet efter några månader?

post-71662-0-61333900-1363980497_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Enligt konsumentlagen så ska produkten vara det du köper. Men här handlar det om ett operativsystem med flertal uppdateringar. Den ursprungliga Windows du köpte blir efter en viss tid föråldrad omodern som inte stöder senaste program som kräver senaste service pack och annat.

Utan någon hänsyn så ska den föråldrade Windows vara giltig att endast gälla datorn du köpte. Microsoft tar för givet att alla har internet och därför enkelt kan uppdatera.

 

Men vad gäller konsumentlagen för dem som inte har någon internet? Efter ett tag kan du inte köpa senaste program för att det kräver senast uppdateringar i Windows. Din Windows har rättare sagt blivit värdelös att kunna nyttja senaste program som finns att köpa.

 

Vilka skyldigheter har Microsoft? Har de skyldighet att skicka en skiva med senaste uppdateringar när du är utan internet och inte har nån avsikt att ha internet?

Nej och en klar missuppfattning.

Inget brott mot svensk köplagstiftning och heller inget brott mot någon annan svensk lag.

 

Fakta:

Microsoft tar inte för givet att du sitter på en gammal dator.

Microsoft arbetar heller inte efter 'principen' att kunden skall tvingas köpa senaste program pga. att det krävs detta.

 

Men vad gäller konsumentlagen för dem som inte har någon internet?

Vad har konsumentköplagen att göra med detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Utan någon hänsyn så ska den föråldrade Windows vara giltig att endast gälla datorn du köpte. Microsoft tar för givet att alla har internet och därför enkelt kan uppdatera.

Jag har förståelse för vad du säger.

 

Enkelt uttryckt; så kan man utan vidare använda vilken som helst av Microsoft produkter utan att någonsin vara uppkopplad mot internet.

Det är inga som helst problem och att allt fungerar, nåja det mesta.

Det har jag själv erfarenhet av.

 

Samtidigt måste man komma ihåg att detta är ett val man själv gör och i och med detta att man går miste om alla säkerhetsuppdateringar bl.a.

 

Inte ens Linux klarar sig utan alla dessa.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt måste man komma ihåg att detta är ett val man själv gör och i och med detta att man går miste om alla säkerhetsuppdateringar bl.a.

 

Inte ens Linux klarar sig utan alla dessa.

Mvh :rolleyes:

 

Och man missar ju också utan internet möjligheten få skit i datorn som utnyttjar säkerhetshålen.

Och det är ju inte så att risken för skit i datorn minskar pga en uppdatering.

För uppdateringen innehåller ju nya ännu "okända" säkerhetshål.

Och man missar ju också möjligheten att datorn upphör att fungera efter uppdateringen.

Något jag själv upplevt ett antal gånger. Traditionsenligt.

Och välkänt.

http://www.idg.se/2.1085/1.151916

 

Inte ens Linux klarar sig utan alla dessa.

Men som användare av en linuxrelease klarar man sig alldeles utmärkt utan säkerhetsuppdateringar.

Det är inte lönsamt att göra programvara för att utnyttja ett säkerhetshål i en linuxrelease. Marknadsandelen för linux på datorer totalt är ju bara ca 2% och uppdelat på alla olika releaser så blir det bråkdelar av % för enskilda releaser.

Sedan kommer nästa problem för skitprogrammtillverkarna. Till tex Ubuntu fanns det när jag såg på det för några år sedan ca 30000 paket

Två paket hade nyupptäckta säkerhetshål. På min dator fanns bara ca 1000 paket installerade.

Inget av paketen med säkerhetshål var installerat på min dator.

 

Vad det gäller linux så är det ett undantag för Android.

Som blev världens mest köpta operativsystem 2012.

Och alltså blev lönsamt att göra attacker mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det skulle vara olönsamt att göra intrång i en linuxdator stämmer inte. För ett botnät är en linuxdator värd mer än 10 Windowsdatorer. C:a 60 % av webbservrarna kör linux och över 90 % av superdatorerna. Den ekonomiska nyttan av att ta över en servrar är betydligt större än en hemmadator. Att ta över en linuxdator är dock så mycket svårare att intrång mot hemmadatorer som kör linux inre lönar sig. De som försöker hacka linux riktar sina attacker mot företag , universitet och myndigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har förståelse för vad du säger.

 

Enkelt uttryckt; så kan man utan vidare använda vilken som helst av Microsoft produkter utan att någonsin vara uppkopplad mot internet.

Det är inga som helst problem och att allt fungerar, nåja det mesta.

Det har jag själv erfarenhet av.

 

Samtidigt måste man komma ihåg att detta är ett val man själv gör och i och med detta att man går miste om alla säkerhetsuppdateringar bl.a.

 

Inte ens Linux klarar sig utan alla dessa.

Mvh :rolleyes:

 

Tänk om det fortfarande var telefonmodem-tiden på långsam internet och Windows hunnit utvecklats som idag. Skulle Micosoft förvänta sig att folk ska tra på sig svindya avgifter av minuttaxa för att ladda ner över flera mängder MB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spekulera hur det kunde ha blivit om det blivit si eller så, tänker jag inte göra, svaret får vi aldrig reda på.

 

Men att tekniken går allt snabbare, och att mjukvarutillverkarna ibland inte hinner med, vet dom flesta.

Att det behövs uppdateringar så ofta och många är tyvärr nog bara att acceptera, så länge som kampen kommer att pågå mellan goda och onda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att man måste ha Internet när man skaffar dator? Det låter absurt som att det är ett måste att ha husvagn när man köper bil.

Absolut INTE.

Men vill man köra de senaste dator programmen är det svårt klara det utan internet.

 

Man kan cykla till Indien.

Men ska det ta mindre tid är en vecka så blir det nog flyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut INTE.

Men vill man köra de senaste dator programmen är det svårt klara det utan internet.

 

Man kan cykla till Indien.

Men ska det ta mindre tid är en vecka så blir det nog flyg.

 

Men då avser du att Windows är bundet till Internet för att funka klanderfritt för senaste program som kräver senaste Service Pack och annat. Har Linux nåt liknande att nyaste program inte funkar i äldre Linux? Har MacOS nåt liknande också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, finns det program för Linux som kräver en viss version av kärnan eller en viss version av ett grafikbibliotek och samma sak för Mac OS.

 

Photoshop CS6 för Mac OS har bland annat kravet: "Mac OS X v10.6.8 or v10.7."

Dessutom kräver det internetåtkomst för aktivering mm.

http://www.adobe.com/products/photoshop/tech-specs.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Linux nåt liknande att nyaste program inte funkar i äldre Linux?

Absolut.

Det finns inte skuggan av en chans att installera Openoffice på tomsrtbt linux.

Jag har själv upplevt det med .rpm paket. RPM (Redhat Packet Management) uppfanns av Redhat.

Men har sedan använts av linuxdistributörer bl.a. Mandrake, Mandriva.

Jag hittar ett .rpm paket med det program jag vill installera.

Men det går inte för det fodras andra .rpm paket som inte finns på min dator.

Och eftersom .rpm paketet inte är konstruerat för den linuxrelease/linuxdistribution jag använder

så hittar inte .rpm installationsprogrammet inte de nödvändiga andra paketen.

Och jag ger upp.

Och detta är bara ETT exempel på strul med att installera program i en linuxrelease.

För att undvika sånt här strul är det vanligt att bra linuxreleaser innehåller allt från början.

Operativsystem, Drivrutiner, Officeprogram, Internetprogram, Ritprogram, Videoprogram, Program för att bränna CD/DVD

Där den mest väsentliga skillnaden mot Windows är Drivrutinerna.

Finns inte drivrutiner till nätverkskortet vilket jag varit med om många gånger med Windows så kan du ju inte över internet ladda hem övriga drivrutiner till Windows. Så jag har hjälpt grannar med att ladda hem drivrutinerna till Windows med hjälp av en linux Live CD skiva. Linux körs utan installation direkt från CDn.

Det som saknas i en linuxrelease som Mint 13 är t.ex stöd för svenska. Svenskstödet laddas hem över internet under installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade Linux för några år sen. Det gick utmärkt för mig att installera program som egentligen var avsedd för RedHat men funkade i Mandrake. Jag chansade fast det stod "For RedHat"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut INTE.

Men vill man köra de senaste dator programmen är det svårt klara det utan internet.

 

Man kan cykla till Indien.

Men ska det ta mindre tid är en vecka så blir det nog flyg.

 

Jo det menar du visst. Tänk att du ska ha en dator i sommarstugan ute på en ö och arbeta med foton. Ska du tvingas att ha internet fast du inte har några behov av det på grund av andra omständigheter? Du ska ha semester, speciellt ifrån internet och ska frejdas i naturen och fotografera och sen jobba med fotografierna.

Ska det innebära att du inte kan köpa ett nytt program för att de kräver senaste service pack i Windows? Ska detta innebära att du tvingas bryta din policy för semestern att ha internet i alla fall vid vissa tillfällen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spekulera hur det kunde ha blivit om det blivit si eller så, tänker jag inte göra, svaret får vi aldrig reda på.

 

Men att tekniken går allt snabbare, och att mjukvarutillverkarna ibland inte hinner med, vet dom flesta.

Att det behövs uppdateringar så ofta och många är tyvärr nog bara att acceptera, så länge som kampen kommer att pågå mellan goda och onda.

 

Förklara hur andra programutvecklare har lyckats göra neutrala program som inte kräver senaste service pack och annat. Ändå är de program lika avancerade och effektiva. Det står "For all Windows" och är den enda specifikation som krävs.

 

De här programutvecklarna tycks vara schysta som tar ställning för -- att ett operativsystem ska vara oberoende oavsett vad för nytt program som installeras. Att programmen är gjorda att inte ha att göra med senaste service pack och annat likartat tjafs i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förklara hur andra programutvecklare har lyckats göra neutrala program som inte kräver senaste service pack och annat. Ändå är de program lika avancerade och effektiva. Det står "For all Windows" och är den enda specifikation som krävs.

 

De här programutvecklarna tycks vara schysta som tar ställning för -- att ett operativsystem ska vara oberoende oavsett vad för nytt program som installeras. Att programmen är gjorda att inte ha att göra med senaste service pack och annat likartat tjafs i Windows.

 

Dom flesta program oavsett operativ, kräver någon gång vissa uppdateringar, dels för att få utveckling av dom, dels för att täppa till buggar som alltid kan uppstå i alla program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom flesta program oavsett operativ, kräver någon gång vissa uppdateringar, dels för att få utveckling av dom, dels för att täppa till buggar som alltid kan uppstå i alla program.

 

Här handlar det om operativsystemet och inte program. Att programmet inte kräver någon specifik senaste funktion i Windows för att fungera. Att program uppdateras är en helt annan sak. Hur rör det denna fråga där andra program kräver senaste service pack och annat för att fungera i Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar även gälla operativ.

 

Ta t.ex. någon Linuxdistribution, när en ny version släpps, så kan det ju innehålla någon ny funktion eller förbättring, men också någon/några buggfix, och dessa buggfixar, alltså ett gäng update-filer, precis som Microsoft gör, eller när en ny version hos en mobil kommer, samma sak där, någon ny funktion och några buggfixar.

Dom berättar kanske om dom förbättringar som kommer, men mer sällan om dessa buggfix.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här handlar det om operativsystemet och inte program. Att programmet inte kräver någon specifik senaste funktion i Windows för att fungera. Att program uppdateras är en helt annan sak. Hur rör det denna fråga där andra program kräver senaste service pack och annat för att fungera i Windows?

Jag har följt den här tråden, men nu förstår jag inte hur du tänker. Ska man uppdatera ett program behövs internet. Jag har aldrig upplevt att det kommer ut uppdateringar på skiva till program. I alla fall inte till de jag har installerat. Om jag förstått dig rätt så är det OK att uppdatera program. Windows är också ett program, så vad är skillnaden?

 

Dessutom är det inte Microsoft som bestämmer vilka krav det krävs för att installera ett program. Det gör de som tillverkar programmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det menar du visst. Tänk att du ska ha en dator i sommarstugan ute på en ö och arbeta med foton. Ska du tvingas att ha internet fast du inte har några behov av det på grund av andra omständigheter? Du ska ha semester, speciellt ifrån internet och ska frejdas i naturen och fotografera och sen jobba med fotografierna.

Ska det innebära att du inte kan köpa ett nytt program för att de kräver senaste service pack i Windows? Ska detta innebära att du tvingas bryta din policy för semestern att ha internet i alla fall vid vissa tillfällen?

Absolut inte.

Du lämnar in datorn för uppdatering där du köper fotoprogrammet.

Eller där du köpte datorn.

 

Och man behöver inte bo på en ö för att sakna mobiltäckning/Internet. Mobiloperatörkravet är att täcka 98% av Sveriges befolkning. Och eftersom ca 2% av Sveriges befolkning bor norr linjen Storlien, Östersund, Sundsvall. Och halva landets yta ligger norr den linjen så blir det stora områden utan täckning på "landet". I Norrland är det täckning runt och i städerna och större samhällen.

Och likadant i södra Sverige.

I Hook i "mörkaste" Småland inträffade 2003 en tågolycka. Trots att det fanns mobiltelefoner på båda tågen.

Trafikledningen som snabbt upptäckte misstaget att två tåg var på samma spår kunde inte få kontakt med vare

sig lokföraren på godståget på väg mot Hook.

Eller tågbefälhavaren på persontåget som stod stilla vid Hooks station.

25 skadades vid krocken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här handlar det om operativsystemet och inte program. Att programmet inte kräver någon specifik senaste funktion i Windows för att fungera. Att program uppdateras är en helt annan sak. Hur rör det denna fråga där andra program kräver senaste service pack och annat för att fungera i Windows?

För mig låter det som att du kräver att ett takräcke gjort för senaste årsmodellen av Volvo ska fungera med en 15 år gammal Volvo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har följt den här tråden, men nu förstår jag inte hur du tänker. Ska man uppdatera ett program behövs internet. Jag har aldrig upplevt att det kommer ut uppdateringar på skiva till program. I alla fall inte till de jag har installerat. Om jag förstått dig rätt så är det OK att uppdatera program. Windows är också ett program, så vad är skillnaden?

 

Dessutom är det inte Microsoft som bestämmer vilka krav det krävs för att installera ett program. Det gör de som tillverkar programmen.

 

Prenumererar man på en datatidning så medföljer det en skiva med massa program. Men om man tar för givet att alla självklart har internet så var det ju onödigt att skicka med en skiva. Det kan folk ladda ner själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...