Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Google Mail i min Nokia 800


torpet12

Rekommendera Poster

I morse blev jag uppmanad av Google Mail att utöka säkerheten genom att registrera mitt mobilnummer. Det visade sig att jag redan hade gjort så men eftersom jag bytt telefon och nummer så registrerade jag det nya numret och fick ett kodnummer i retur. MEN....när jag strax därpå ville kolla min mail via telefonen (Nokia 800) så hade jag inte längre tillgång till min mail. "Fel lösenord" hävdade man. Att mata in det det gamla lösenordet eller det nya kodnumret hjälper inte. Vad göra??? Gå tillbaka till det gamla numret eller....?

 

Ökad säkerhet - jo pyttsan. Gissa om jag ångrar mig.

 

Funkar som vanligt i datorn dock.

 

Tacksam för hjälp.

T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du aktiverade tvåstegsinloggning fick du chansen att lägga in en säkerhetsfråga. Dessutom fick du en rad säkerhetskoder att använda just i sådana här fall. Ta det lugnt och läs instruktionerna stegvis så hittar du fram på ett eller annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I morse blev jag uppmanad av Google Mail att utöka säkerheten genom att registrera mitt mobilnummer.

 

Klartext: I morse blev jag uppmanad av Google att lämna mer personlig information till Google.

Så Google kan sälja ditt mobilnummer tillsammans med övrig information om dig.

 

Googles säkerhet (eller rättare Googles totala brist på säkerhet för användarna)

beskrivs på ett utmärkt sätt i kapitel 2.9 Avtal och lagar

i den här uppsatsen från Lunds universitet.

Krav för säkra molntjänster

http://www.lunduniversity.lu.se/o.o.i.s?id=24965&postid=1981257

http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1981257/file/1981264.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar - men problemet – Gmail funkar i datorn men inte i mobilen - kvarstår.

 

 

Givetvis har letat efter hjälp hos Gmail och fått råd som jag försökt följa. Via datorn har jag begärt ett programspecifikt lösenord för "Gmail on my Nokia 800".Fick omedelbart en kod bestående av 4+4+4+4 bokstäver. Funkade inte på min mobil.

 

Då avaktiverade jag tvåstegsverifieringen vilket rimligen borde innebära att jag kan använda mitt vanliga lösenord igen. Fungerade inte heller!! Vad gör man?

 

Är det mig, mobilen eller Gmail det är fel på? Funderar på att lägga ner Google Mail helt. Men det är tusan så jobbigt att byta mailadress i alla sammanhang. USCH!

 

Någon som har en bra, pålitlig och framför allt begriplig webbmail som utan problem funkar i dator och mobil, att föreslå?

 

Skriver en lätt frustrerad T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst. Överaskande mail från min IP löste saken. Allt jag behövde göra var att SMS:a en sifferkod till ett speciellt nummer. Hur 17 kunde dom veta om mitt problem, jag har inte kontaktat dom (vilket jag kanske borde gjort)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...