Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows XP startar inte.


BooEnn

Rekommendera Poster

Hej! 2013-03-22.

 

Jag har en PC med Win-XP SP-3 som inte startar. PC:n startar men inte oprativsystemet om man inte kör CHKDSK innan man stänger av PC:n. Nästa gång jag startar PC:n

körs CHKDISK när det är klart startar hela PC:n om igen och då startar oprativsystemet som det ska. Om jag glömmer bort att köra CHKDSK innan jag stänger av PC:n och nästa gång jag startar PC:n så startar inte oprativ-systemet, den fasnar på WINDOWS STARTAR men oprativ-systemet startar aldrig, då får jag stänga av datorn med strömbrytaren och sen stata PC:n igen och då körs CHKDSK och sen startar PC:n om igen och då startar Win-XP som det ska. Allt detta tar väldigt lång tid.

Jag undrar om någon vet vad detta kan bero på. Det är väldigt irriteande i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

 

Att Windows tvingar dig att köra CHKDSK innebär att filer är korrupta på din hårddisk.

 

Eftersom du kör Windows XP så utgår jag från att datorn har några år på nacken. Förmodligen innebär detta att även din hårddisk har åldrats och nu börjar fungera dåligt. Jag skulle därför rekommendera dig att snarast möjligt byta ut din hårddisk!

 

Då din maskin förmodligen är lite äldre så bör du kolla så att den hårddisk du köper passar din dator, dvs. primärt måste du kontrollera om du har IDE eller SATA anslutningar på din dator, sekundärt ifall din dator har någon begränsning på vilken storlek av diskar den klarar.

 

Är din dator ett hemmabygge bör begränsningarna vara mindre än om du har en märkesdator. Fördelen med en märkesdator är att du har med en manual som oftast beskriver vad som levererats i din dator och kan därför själv skaffa en liknande hårddisk som den som nu strular.

 

Om du inte vill ominstallera alla dina program igen så finns det olika verktyg du kan använda för att kopiera hela din gamla hårddisk till den nya (kloningsverktyg). Dock kan de skadade sektorerna kopieras fel och du kan behöva reparerar dina filer efter en kloning. Därför rekommenderar jag att di ominstallerar Windows och de program du arbetar med.

 

 

 

Hoppas svaret hjälper dig att lösa problemet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Joppeius. Troligen hårddiskfel.

Du kan kolla hårddisken med program du hittar via denna länken.

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

 

Det finns dock en möjlighet till. I varje fall om du har en stationär dator med IDE-hårddisk

(Sladden från moderkortet till hårddisken är ca 5cm bred med IDE. I varje fall kontakterna i ändarna på sladden och mitt på sladden är ca 5cm breda.)

Har råkat ut för att IDE-sladden åldrats. Byte till ny IDE-133 sladd löste problemet.

Tänk på att har du bara en hårddisk ska den sitta längst ut på IDE-sladden. INTE på mittenuttaget på IDE sladden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...