Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överbelastad dator


Gäst Qe2

Rekommendera Poster

Jag är ganska så okunnig vad gäller datorer, därför slänger jag ut en undran här. Min dator har den senaste tiden betett sig underligt. Har genomsökt den med mitt installerade antivirusprogram (F-Secure), Eset onlinescanner och malwarebytes antimalware för att söka om jag fått in något elände i datorn som gjort att den beter sig konstigt, men enligt alla sökningar är datorn ren. Kom dock på att jag har väldigt mycket musik (Mp3-filer) nedladdat i datorn ( 3,4 GB ) och har ett RAM-minne på 2 GB. Kan detta vara orsaken till datorns underligga beteende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar på panelen längst ner på Windows på bildskärmen (till höger om startknappen ligger panelen)

så kan du välja aktivitetshanteraren.

Där kan du se hur mycket minne som används.

Och vad som sysselsätter datorn.

Vilken Windowsversion har du? (XP; VISTA; W7, W8?)

Vad har du för dator? Fabrikat, Modell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Massa musikfiler, inget problem.

2 GB minne kan vara på gränsen, beror på operativ.

 

Full hårddisk kan ge konstiga symtom. Eller för den delen en skadad disk likaså.

Ja, lite mer data skulle inte skada.

 

Som alltid, skapa en backup, en säkerhetskopia av alla data du inte vill riskera att förlora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar på panelen längst ner på Windows på bildskärmen (till höger om startknappen ligger panelen)

så kan du välja aktivitetshanteraren.

Där kan du se hur mycket minne som används.

Och vad som sysselsätter datorn.

Vilken Windowsversion har du? (XP; VISTA; W7, W8?)

Vad har du för dator? Fabrikat, Modell?

 

Det är en Fujitsu Siemens Scaleo P, (Fujitsu Siemens har ju gått isär och finns inte längre, men det har ju inget med saken att göra), Wista Home Premium, 32-bitars operativsystem, Processor Intel Pentium Dual CPU E 220 @ 2.20 GHz och 2 GB RAM-minne, som sagt.

Men, när jag tittar i aktivitetshanteraren , är det då under fliken Prestanda jag ser hur mycket minne som används, för om så är fallet så står det Fysiskt minne (MB: Totalt 1918, Cachelagrat 1242, Ledigt 17. Är detta bra/dåligt? Ber om ursäkt för mina begränsade kunskaper om datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på vilket vis underligt?

 

Går det långsamt att ladda program, spottar den ur sig felmeddelanden, program som vägrar starta?

 

2 GB minne räcker men är lite lite. Fast du borde inte helt plötsligt börja märka problem pga minnesbrist.

 

Jag skulle primärt rekommendera en felkontroll av hårddisken, bara för att vara säker på att det inte är den som bråkar.

Om den är okej kan man fundera på om inte den enklaste lösningen är att installera om operativsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på vilket vis underligt?

 

Går det långsamt att ladda program, spottar den ur sig felmeddelanden, program som vägrar starta?

 

2 GB minne räcker men är lite lite. Fast du borde inte helt plötsligt börja märka problem pga minnesbrist.

 

Jag skulle primärt rekommendera en felkontroll av hårddisken, bara för att vara säker på att det inte är den som bråkar.

Om den är okej kan man fundera på om inte den enklaste lösningen är att installera om operativsystemet.

 

 

Jo, det är som så att det tar en ohyggligt lång tid för datorn vid uppstarten. Den maler och maler innan den startat upp. Ikonerna på skrivbordet hamnar i oordning lite här och var. Klicka igång ex Worksprogrammet tar det en evinnerlig tid innan Works kommer igång. Är likadant med andra program när jag "klickar" igång dem. Har ju sparat all musik och annat på från min dator på CD-skivor och på USB-minne. Kanske skulle man ta bort alla musikfiler från datorn och se om det är det som spökar. Kan ju lägga in dem igen eftersom jag ju har filerna sparade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, gör en kontroll av hårddisken!

 

Antalet filer, typ av filer, på hårddisken spelar ingen som helst roll vad gäller uppstart av dator eller program.

 

Upprepar

1: Skapa en backup, en kopia av ALLT du inte vill riskera att förlora

2: Ladda ned program härifrån:

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

gärna från tillverkaren av din disk (du kan oftast se det i enhetshanteraren i kontrollpanelen) men det är inte helt noga.

Bränn ut på CD/DVD, starta upp datorn från denna och gör en kontroll av hårddisken.

 

Notera - alla test av en hårddisk stressar denna disk. OM den redan är skadad vid testtillfället kan testat vara det som till slut dödar den. Med andra ord: Skapa en backup innan!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, gör en kontroll av hårddisken!

 

Antalet filer, typ av filer, på hårddisken spelar ingen som helst roll vad gäller uppstart av dator eller program.

 

Upprepar

1: Skapa en backup, en kopia av ALLT du inte vill riskera att förlora

2: Ladda ned program härifrån:

http://www.tacktech....ay.cfm?ttid=287

gärna från tillverkaren av din disk (du kan oftast se det i enhetshanteraren i kontrollpanelen) men det är inte helt noga.

Bränn ut på CD/DVD, starta upp datorn från denna och gör en kontroll av hårddisken.

 

Notera - alla test av en hårddisk stressar denna disk. OM den redan är skadad vid testtillfället kan testat vara det som till slut dödar den. Med andra ord: Skapa en backup innan!!!!

 

Hej igen. Det fanns redan installerat vid köpet av datorn ett program som heter System Diagnostics som är från Fujitsu/Siemens. Har kört igenom detta och hårddisken är, enligt detta program, det inget fel på. Allt är som det skall, FÖRUTOM, att det visade att det är fel på nätverkskortet. Vågade inte ladda ner program från länken Ni lämnade, med tanke på risken med min hårddisks kanske förväntade "död". Kan det vara nätverkskortet som ställer till trasslet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Har du installerat/hämtat något något program innan du upplevde problemet?

Erfarenhetsmässigt orsakas problem enligt din beskrivning oftast av så kallade "toolbars" som följer med en del program. Om man inte "bockar" ur installationen av dessa där rutan/rutorna oftast döljer sig längst ner på skärmbilden i väldigt liten stil kan problem uppstå.

Många av dessa "toolbars" springer ut på nätet under uppstarten och ansluter till diverse siter, windows startar inte innan "gadgets" eller "toolbars" uppdaterats.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ändå rekommendera ett av programmen jag länkade till. Ingen fara om disken är okej och inte speciellt sannolikt att det kraschar disken vid test även om risken finns! Bättre att få reda på att disken är skadad än att köra vidare och en dag förlora allt! Eller vad säger du?

 

Men men, om allt är okej då har du två val

1: Hitta felet och fixa det

2: Installera om.

 

men 1: Hände allt nyligen? Kanske backa till en återställningspunkt från innan datorn blev seg?

Fullt på disken? Windows kan bli segt om det blir trångt på primära disken men då brukar Windows varna

Uppdatera drivrutiner? Kanske någon som strular?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska så okunnig vad gäller datorer, därför slänger jag ut en undran här. Min dator har den senaste tiden betett sig underligt. Har genomsökt den med mitt installerade antivirusprogram (F-Secure), Eset onlinescanner och malwarebytes antimalware för att söka om jag fått in något elände i datorn som gjort att den beter sig konstigt, men enligt alla sökningar är datorn ren. Kom dock på att jag har väldigt mycket musik (Mp3-filer) nedladdat i datorn ( 3,4 GB ) och har ett RAM-minne på 2 GB. Kan detta vara orsaken till datorns underligga beteende.

F-secure är ett rätt tungt program, så kolla om starten fungerar bättre om du avinstallerar F-secure. Om det är så byt till ett lättare antivirusprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virussjägare

Hej! Det finns virus som verkar omöjliga att ta bort när hårddisken sitter i en dator som är igång. Brukar sätta hårddisken till en annan dator med bra virusprogram och skanna den som slav eller via USB adapter. Det verkar som att de flesta gratisprogram inte klarar av att ta bort spionprogrammen. När man har mer än 30 spioner igång så märks det på hastigheten. Hjälpte en kompis nyligen som hade i det närmaste tvärstopp i en XP-dator med Avast free virusprogram. Skannade den med min dator med ett köpt program från Panda, och det hittade 340 spionprogram och ett virus. Det blev omminstallation av C: för datorn slutade starta efter rensningen. Ta alltid kopia på det du är rädd om ifall......

 

 

 

[

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ändå rekommendera ett av programmen jag länkade till. Ingen fara om disken är okej och inte speciellt sannolikt att det kraschar disken vid test även om risken finns! Bättre att få reda på att disken är skadad än att köra vidare och en dag förlora allt! Eller vad säger du?

 

Men men, om allt är okej då har du två val

1: Hitta felet och fixa det

2: Installera om.

 

men 1: Hände allt nyligen? Kanske backa till en återställningspunkt från innan datorn blev seg?

Fullt på disken? Windows kan bli segt om det blir trångt på primära disken men då brukar Windows varna

Uppdatera drivrutiner? Kanske någon som strular?

 

När du skriver uppdatera drivrutiner kom jag på att i februari (var det nog) så när jag sökte efter uppdateringar i Windows Update kom en yppdatering som ansågs viktig och det var en uppdatering till mitt bildskärmskort som är NVIDIA geforce........... . Installerade denna och hade faktiskt problem vid installationen, men till sist lyckades uppdateringen installeras. En kort tid efter detta började det annorunda beteendet, men min egen hårddisk uppe i knoppen kopplade inte att det var det som kunde vara problemet. Har nu fått andra problem också och det är när jag avinstallerar uppdateringen, för att gå tillbaka till den "gamla" versionen av bildskärmskortet. När jag avinstallerar nya NVIDIA och gör omstart av datorn så efter ett kort tag så installerar datorn uppdateringen till senaste NVIDIA av sig själv, utan att jag gör någonting. Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tror att det är grafikkortet och vill avinstallera det helt (Windows sparar kopia av drivis) får du ta till program som Driver Sweeper

http://www.guru3d.com/content_page/guru3d_driver_sweeper.html

 

Fast inte troligt att grafikdrivis ger problem som detta.

 

Låt mig stressa, det är svårt att via forum diagnostisera fel som detta. Eller rättare sagt det man får göra är att utesluta fel och se vad som finns kvar.

 

Jag håller kvar vid min ståndpunkt

1: Skapa backup, säkerhetskopiera

2: Kontrollera hårddisk.

Om den är okej

3a : Formatera C: och installera om

Om den inte är okej

3b : Köp en ny hårddisk, installera om.

 

Men jag är radikal, om inte jag hittat vad som är fel i den dator efter en viss tid anser jag det enklaste vara att installera om.

 

men sista ord.

Ladda ned HD Tune

http://www.hdtune.com/

och ta en titt på hälsofliken.

Något avvikande på någon enhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tror att det är grafikkortet och vill avinstallera det helt (Windows sparar kopia av drivis) får du ta till program som Driver Sweeper

http://www.guru3d.co...er_sweeper.html

 

Fast inte troligt att grafikdrivis ger problem som detta.

 

Låt mig stressa, det är svårt att via forum diagnostisera fel som detta. Eller rättare sagt det man får göra är att utesluta fel och se vad som finns kvar.

 

Jag håller kvar vid min ståndpunkt

1: Skapa backup, säkerhetskopiera

2: Kontrollera hårddisk.

Om den är okej

3a : Formatera C: och installera om

Om den inte är okej

3b : Köp en ny hårddisk, installera om.

 

Men jag är radikal, om inte jag hittat vad som är fel i den dator efter en viss tid anser jag det enklaste vara att installera om.

 

men sista ord.

Ladda ned HD Tune

http://www.hdtune.com/

och ta en titt på hälsofliken.

Något avvikande på någon enhet?

 

 

Vill tacka för all försök till hjälp. Felet är löst nu. Datorn fungerar som om den vore precis byggd och lämnat fabriken. Problemet var synnerligen enkelt. Läste att olika skrivbordsbakgrunder kan ställa till elände och det är då inget jag har funderat på. Jag bytte ut min skrivbordsbakrund till en annan och alla problem löstes. Mycket märkligt, tycker jag, men som sagt, jag är inte så bevandrad vad gäller kunskaper om datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha, så enkelt kan det vara....

 

Men jag måste tillstå att fråga, vad hade i bakgrunden på ditt skrivbord? Visst, Win Xp kunde bli slött att starta om man har massa ikoner på skrivbordet men...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Windows Aero bakgrund istället för en klassisk/grundläggande tema/bakgrund drar lite mer resurser....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men inte många procent på en hyfsad dator och nog borde den ovan nämnda klara det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Såvida man inte använt en egen bakgrundsbild av våldsamt stort format på åtskilliga MB om man samtidigt redan har lite minne (2GB var det visst) i sitt Windows Vista...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...