Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur byter man mailadress på kontot ?

PCsnubben

Recommended Posts

Min vän har en Gmail, men vid köpet av Win8 uppfattade han det som att man måste ha ett microsoft livekonto, så han skaffade det.

Men det behöver man ju inte utan kan använda vilken mailadress som helst.

Men min fråga är nu, hur byter han i efterhand till sin Gmail ?

Om han kört med livekontot ett tag, och tex sparat bilder och gjort egna inställningar,

försvinner allt detta då om han byter från live till Gmail ?

Jag försökte hjälpa honom, och jag hittar instruktioner hur man kan göra utan att behöva förlora sparade data.

http://www.eightforums.com/tutorials/9200-microsoft-account-change-email-address-windows-8-a.html

Men på https://account.live.com/summarypage.aspx ser det inte ut som i beskrivningen.

Under mailadressen som används står det inte Updatera Emailadress.

Det står istället Byt namn på konto

Och klickar jag på det, får jag bara följande meddelande:

E-postadressen som är kopplad till ditt Microsoft-konto går inte att ändra

Det verkar alltså inte fungera !

Om jag istället skulle avsluta hans livekonto och sedan göra ett nytt med hans Gmail på datorn, vad händer då ?

Försvinner alla hans privata filer på datorn ?

Jag antar att det gör det....blir ju ett helt nytt konto.

Men vad händer med inloggningen på datorn om jag avslutar hans livekonto på webben ?

Om jag först tar en backup, så kan jag ju återkopiera hans filer....

Borde det inte fungera att skapa ett nytt konto på datorn, när man loggar in på det och det frågar efter Microsoftkonto så anger man gmailadressen. Sen kan man kopiera bilder och filer via Public folders så man har dessa kvar. När man är bekväm att man fått behålla sina bilder så kan man plocka bort det ursprungliga kontot från datorn och sen fundera på hur man stänger det hos Microsoft. Om det är ett live/outlook-konto så stängs väll det av sig själv om man inte loggar in på det?

Det enda som inte kommer gå att föra över är eventuella inköp, så har man köpt en app eller en film så kommer dessa inte komma med. Men av beskrivningen att dömma så verkar detta inte skett?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...