Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows XP.


BooEnn

Rekommendera Poster

Hej! 2013-03-21.

 

Jag undrar om det fins någon som har en fungerande Windows XP inatallations-skiva att sälja till mig. Den jag har har pajat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är mycket värre än så. Jag utgår från att du har ett licensnummer.

När jag fick strul med min Delldator (jobbets) provade jag att installera om XP med en äkta XP skiva och matade in Dellens licensnummer.

Ej godkänt.

Min XP CD var inte kompatibel med Dellens licensnumer.

Så det blev jobbets XP CD som löste problemet.

Kanske är problemet inte din XP CD utan din CD/DVD-läsare som ballat ur.

CD/DVD-läsare som ballat ur är ett vanligt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller XP är det skillnad på OEM-skivor och Microsoft-skivor samt på Home- Pro- och Media Center-skivor, dvs har man en OEM-nyckel måste man ha en OEM-skiva och tvärtom samt har men en Home-nyckel måste man ha en Home-skiva osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är mycket värre än så. Jag utgår från att du har ett licensnummer.

När jag fick strul med min Delldator (jobbets) provade jag att installera om XP med en äkta XP skiva och matade in Dellens licensnummer.

Ej godkänt.

Min XP CD var inte kompatibel med Dellens licensnumer.

Så det blev jobbets XP CD som löste problemet.

Kanske är problemet inte din XP CD utan din CD/DVD-läsare som ballat ur.

CD/DVD-läsare som ballat ur är ett vanligt problem.

 

 

Hej! 2013-03-22.

 

Jag har provat XP-skivan i många datorer med cd-spelare och XP-skivan installerar halv-vägs sen tar det stopp jag kommer ingenstans med installationen med den skivan.

Skivan har verkligen pajat. Alla CD-spelarna fungerar med andra CD-skivor, så CD-spelarna är det inget fel på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har möjlighet så testa i en annan dator, och se om skivan fungerar?

 

Hej! 2013-03-22.

 

Jag har provat många olika datorer men det fungerar inte i någon pc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är mycket värre än så. Jag utgår från att du har ett licensnummer.

När jag fick strul med min Delldator (jobbets) provade jag att installera om XP med en äkta XP skiva och matade in Dellens licensnummer.

Ej godkänt.

Min XP CD var inte kompatibel med Dellens licensnumer.

Så det blev jobbets XP CD som löste problemet.

Kanske är problemet inte din XP CD utan din CD/DVD-läsare som ballat ur.

CD/DVD-läsare som ballat ur är ett vanligt problem.

 

 

Hej! 2013-03-22.

 

Alla mina CD-spelare fungerar med andra CD-skivor. Man kan ju köpa nya Windows XP-oprativsystem och installera på vilken PC-dator som helst. Många har gjort det genom åren Så nu kan det finas någon som vill sälja sin Win-XP-skiva till någon anna som behöver en Win-XP oprativsystem I sin dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! 2013-03-22.

 

Alla mina CD-spelare fungerar med andra CD-skivor. Man kan ju köpa nya Windows XP-oprativsystem och installera på vilken PC-dator som helst. Många har gjort det genom åren Så nu kan det finas någon som vill sälja sin Win-XP-skiva till någon anna som behöver en Win-XP oprativsystem I sin dator.

 

Hur menar du nu?

Wndows XP går inte att köpa längre, och det är ju snart slut på supporten också, så jag vet inte hur du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

hur gammal är skivan? Är det en med sp 2 eller sp3? Hur ny är datorn du försöker installera XP på? Diskar pata eller sata?

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarar datorn av windows 7 så hade jag nog kollat på om man fick tag på en win 7 ultimate, jag köpte själv windows 7 ultimate för 600 kr (på tradera)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klarar datorn av windows 7 så hade jag nog kollat på om man fick tag på en win 7 ultimate, jag köpte själv windows 7 ultimate för 600 kr (på tradera)

Jag hoppas att det inte var en sådan licens som upphör efter ett tag, förekommer en del sådant. Är det väldigt billigt så brukar det finnas ett skäl till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vann den aktionen så det hoppas jag verkligen inte, har inte fått skivorna än men det ska tydligen vara brända skivor med licens etikett bak på fodralet

 

 

Jag hoppas att det inte var en sådan licens som upphör efter ett tag, förekommer en del sådant. Är det väldigt billigt så brukar det finnas ett skäl till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vann den aktionen så det hoppas jag verkligen inte, har inte fått skivorna än men det ska tydligen vara brända skivor med licens etikett bak på fodralet

 

 

 

 

Har du då otur, så kan det faktiskt vara vilken typ av kopia som helst, det lär visa sig om produktnyckeln fungerar, en WIndows 7 Ultimate, som är så billig, och ej originalskiva, skulle nog inte jag helt lita på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör jag om det inte fungerar? ;(

 

 

Har du då otur, så kan det faktiskt vara vilken typ av kopia som helst, det lär visa sig om produktnyckeln fungerar, en WIndows 7 Ultimate, som är så billig, och ej originalskiva, skulle nog inte jag helt lita på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad gör jag om det inte fungerar? ;(

Då har du nog förlorat dina pengar.

 

Se dessa Microsoft länkar hur du kontrollerar om det är äkta Windows.

http://windows.micro...hat-to-look-for

Citat:

 

  • Licensbevis När du köper Windows separat finns det ett äkthetsbevis och ett separat licensbevis inuti förpackningen. Den här etiketten är en orangegul etikett med den produktnyckel med 25 tecken som behövs när du ska aktivera Windows.

  • Hologram från kant till kant Alla äkta Windows-produkter levereras på en skiva med hologram. Det här hologrammet är en del av själva skivan och inte någon etikett. Om du har en skiva där det går att dra loss hologrammet är den inte äkta.

Kom ihåg: om priset är för bra för att vara sant är det förmodligen inte äkta vara. Mer information finns på Microsoft-webbplatsen How to Tell .

 

Kontrollera följande: http://www.microsoft....aspx#Packaging

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egenbrända skivor som säljs, det lär ju inte vara enligt licensavtalet med Microsoft i alla fall.

 

Information om piratkopior och möjlighet att rapportera piratkopiering: http://www.microsoft.com/sv-se/howtotell/default.aspx

Många Microsoft-produkter som levereras på cd- eller dvd-skivor har ett hologram som säkerhetsåtgärd så att du säkert vet att du får en autentisk produkt, och som ett skydd mot förfalskning.
Riktiga Windows-skivor har hologram, men inte egenbrända.

 

Tillägg: Där var jag långsam :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr finns mycket skräp på Tradera, sådant som man tycker är ett klipp, men man blir lurad.

 

Finns en hel del mjukvaror som säljs för ingenting, och så får man kvalitet därefter.

Ibland får man betala mer än vad helt nytt över disk kostar, bara för man tycker det är kul att buda.

Ibland får man betala dyrt för sådant som egentligen är gratis.

Visst kanske det kan fungera för dig, men lika gärna inte, om det inte är helt original som du har köpt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det är svårt att få tag i windows 7 :(

 

För microsoft lyssnar inte på vad folket vill ha utan vad det är som dom själva vill sälja :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det är svårt att få tag i windows 7 :(

 

För microsoft lyssnar inte på vad folket vill ha utan vad det är som dom själva vill sälja :(

 

Varför är det svårt att få tag på Windows 7?

Finns att köpa på dom flesta ställen där du kan köpa en dator.

Naturligtvis är det svårt att få något gratis.

 

Nu börjar vi hamna lite utanför trådämnet.

Tråden handlar om BooEnn som har problem med sin Windows XP skiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några förslag:

Är skivan rengjord?

Har själv gjort ren CD skivor med diskmedel (Yes) sedan efter polerat ut Yes över skivan sköljt av med vatten och torkat rent med toapapper.

Prova att kopiera CDn med till en ISO-avbild. Bränn sedan ISO-avbilden som iso-avbild långsamt (för bästa kvalite) tex 16 x eller 24 x på ett bra medium, tex CD från Verbatim. Använder själv Deepburner Free.

http://techworld.idg.se/2.5620

Om kopieringsprogrammet är bättre än Windows installationsprogram på läsa CDn kan du få en fungerande CD.

 

Har du en XP CD med SP2 SP1 eller inget SP (servicepack) kan en lösning vara att Slipstreama ihop avbilden (ison) av din XP CD med ett senare SP

Med lite flax ersätts den skadade filen/filerna.

http://www.proffs.nu/support/slipstream.asp

Det finns många trådar på eforum om slipstreama SP med XP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du nu?

Wndows XP går inte att köpa längre, och det är ju snart slut på supporten också, så jag vet inte hur du menar?

 

 

Hej! Jag menar att att man har sålt många Windows Xp genom tiderna, och det kan finas någon som har en Windows XP installations-skiva kvar hemma som han eller hon inte behöver längre, och därför kan sålja den till någon annan person som behöver en Windows XP skiva i sina samlingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag menar att att man har sålt många Windows Xp genom tiderna, och det kan finas någon som har en Windows XP installations-skiva kvar hemma som han eller hon inte behöver längre, och därför kan sålja den till någon annan person som behöver en Windows XP skiva i sina samlingar.

 

Okej, då hänger jag med, jo det finns kanske någon som vill hjälpa till med en sådan, eller en kopia på en sådan.

Supporten finns ju dryga ett år till för XP, så än är den ju inte helt omodern, har själv två maskiner med XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

hur gammal är skivan? Är det en med sp 2 eller sp3? Hur ny är datorn du försöker installera XP på? Diskar pata eller sata?

/ Jari

 

 

Hej! 2013-03-25.

 

Windows XP SP3 skivan är par år gammal. Datorn är från cirka 2004 på en pata-disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några förslag:

Är skivan rengjord?

Har själv gjort ren CD skivor med diskmedel (Yes) sedan efter polerat ut Yes över skivan sköljt av med vatten och torkat rent med toapapper.

Prova att kopiera CDn med till en ISO-avbild. Bränn sedan ISO-avbilden som iso-avbild långsamt (för bästa kvalite) tex 16 x eller 24 x på ett bra medium, tex CD från Verbatim. Använder själv Deepburner Free.

http://techworld.idg.se/2.5620

Om kopieringsprogrammet är bättre än Windows installationsprogram på läsa CDn kan du få en fungerande CD.

 

Har du en XP CD med SP2 SP1 eller inget SP (servicepack) kan en lösning vara att Slipstreama ihop avbilden (ison) av din XP CD med ett senare SP

Med lite flax ersätts den skadade filen/filerna.

http://www.proffs.nu.../slipstream.asp

Det finns många trådar på eforum om slipstreama SP med XP

 

 

Hej! 2013-03-25.

 

Ja skivan är hekt ren men det funkar inte ändå. Jag har inga andra SP. Och tack för dina fin tipps

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Har du provat skivan i en annan dator eller byta CD-läsare?

Har du testat programmet DeepBurner Free som jannejanne tipsade om i inlägg #20?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...