Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

E-postprogram till Windows 8?


FluH

Rekommendera Poster

testa googla "recover password from iaf"

OBS! jag har inte själv testat något av alternativen och kan därför inte rekommendera någon av metoderna.

En träff, online: http://www.motobit.com/util/iaf-password-recovery.asp

 

(Ska testa senare)

 

OBS! Om man kört en sådan "online" ska man kanske se till att byta lösenord, om man kan.

Vet ju inte vad den iaf innehåller för info som kanske inte ska "komma ut".

 

Edit: Jodå, den länken visar lösenordet korrekt :thumbsup:

post-52940-0-11288300-1375049701_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men man måste använda den utgående mailserver som man för tillfället vistas på.

 

I ditt fall nu, så ska du alltså använda kompisens Tele2´s mailserver-inställning, för att kunna skicka något mail.

Och så ska du använda dina egna serverinställningar, för att kunna hämta mail från ditt mailkonto du vill använda.

 

Och du kan normalt inte använda något "ofarligt program" för att "trolla" fram ett lösenord du inte kan/kommer ihåg.

För du måste ju in i ISP´s server för att hämta detta lösenord, och försöker du då fixa detta med något "annat program", riskerar du att bli ertappad för olaga intrång.

 

 

Testa dessa inställningarna för Utfors-servern

 

inkommande post

 

hem.utfors.se

 

Serverport inkommande 110 ej SSL

 

Men du måste också kunna din inloggning för Utfors, annars går det inte.

 

 

Annars finns Tele2´s inställningar här

 

http://www.tele2.se/kundservice/mobiltelefoni/epost-installningar.aspx

 

Den där kompisen hävdade envist att det "inte hade någon betydelse" vilken utgående mailserver man använde och vägrade att kolla upp saken... och det blev aldrig några mail skickade därifrån..

 

Däremot har jag rest därifrån och sitter nu istället på en camping uppkopplad via min smartphone på ett Telia kontantkort, men problemet med utgående mailserver kvarstår, eller går det att hitta och köra på någon utgående server hos Telia trots att jag inte ens är registrerad hos dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

 

Hemma igen...

Under mitt campande lyckades jag aldrig skicka något mail från Utfors-adressen genom Windows Live Mail, trots att jag testade några rekommenderade inställningar. Jag ögnade också igenom den visst sex sidor långa diskussionen på Telia-forumet men fick intrycket att det nog inte fanns någon lösning för mitt fall...? Ska det verkligen gå att skicka från Utfors-adressen genom Windows Live Mail då jag använder mobilen som modem på ett oregistrerat vanligt Telia kontantkort?

 

Jag hade inte ro syssla med några längre, ingående och tidsödande experiment med div olika servrar och portar under campandet, ty det kändes som om pengarna rann bort i riktigt rask takt med den där uppkopplingen - det gick visst åt bortåt tre st 200 kronorsfyllningar på några veckor trots att jag förmodligen inte var uppkopplad mer än några timmar totalt. Måste det vara SÅ dyrt surfa mobilt?

 

En konsekvens av att jag aldrig lyckades skicka mail under campandet är att det enligt Windows Live Mail ligger kvar ett mail i Utkorgen - ett mail som jag alltså INTE längre vill skicka - problemet är bara att jag inte ser någon Utkorg bland alla korgarna att ta bort det ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hemma igen...

Under mitt campande lyckades jag aldrig skicka något mail från Utfors-adressen genom Windows Live Mail, trots att jag testade några rekommenderade inställningar. Jag ögnade också igenom den visst sex sidor långa diskussionen på Telia-forumet men fick intrycket att det nog inte fanns någon lösning för mitt fall...? Ska det verkligen gå att skicka från Utfors-adressen genom Windows Live Mail då jag använder mobilen som modem på ett oregistrerat vanligt Telia kontantkort?

 

Jag hade inte ro syssla med några längre, ingående och tidsödande experiment med div olika servrar och portar under campandet, ty det kändes som om pengarna rann bort i riktigt rask takt med den där uppkopplingen - det gick visst åt bortåt tre st 200 kronorsfyllningar på några veckor trots att jag förmodligen inte var uppkopplad mer än några timmar totalt. Måste det vara SÅ dyrt surfa mobilt?

 

En konsekvens av att jag aldrig lyckades skicka mail under campandet är att det enligt Windows Live Mail ligger kvar ett mail i Utkorgen - ett mail som jag alltså INTE längre vill skicka - problemet är bara att jag inte ser någon Utkorg bland alla korgarna att ta bort det ifrån?

 

(Så småningom fann jag Utkorgen och kunde radera mailet.)

 

I en stad jag vandrade i bortåt slutet på mitt campande gick jag impulsivt in i en Telia-butik för att om möjligt kanske få svar om sådant jag upplevde problem med:

 

Nej, det gick inte numer att skicka sin epost ut genom någon Telias server.

Det verkar som om det är omöjligt skicka från Utfors-adressen genom Windows Live Mail mobilt...?

 

Telia-personen hjälpte mig framförallt analysera varför det blivit så dyrt med kontantkorten under campandet trots att jag RINGT ytterst minimalt, och rekommenderade att jag skulle köpa mig en "surfpott". DEN, för en kostnad på 49:-, lyckades jag på långt när förbruka under de 31 dygn den gällde. Därför upplever jag det som en stor nackdel att surfpotten är så snålt tidsbegränsad. Men den vanliga kontantkortskostnaden bromsades iallafall mycket drastiskt ner under återstoden av campinglivet.

 

Jag fick intrycket att inte bara surfandet drogs på surfpotten, utan även GPS-navigerandet. Stämmer det? Vad kostar att använda GPS'n på vanliga kontantkortet?

 

Nu på sistone när jag genom mobilen kollat kontantkortbehållningen är det runt hundralappen, och så står det visst något om att jag typ bör ladda det för lägre minutkostnad... vad menas - blir samtalskostnaden lägre om behållningen är högre...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Rätta mig om jag har fel, men jag har fått intrycket att det faktiskt inte går att skicka från mitt gamla Utfors-epostkonto genom Windows Live Mail om jag är mobilt uppkopplad... :unsure:

Finns det några reklamfria, gratis epostkonton som det verkligen går att använda på det  sättet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Använder Thunderbird som e-postklient i Ubuntu och win7 (hustrun). Har ej haft några som helst problem med att skicka mail från dessa med kontots ordinarie inställningar för utgående server vid resa inom Sverige. Har fungerat på hotell och hos vänner och bekanta oavsett isp. Har en router för mobilt internet jag brukar ha med i det fall bredband skulle saknas, sändande av mail med kontots ordinarie inställningar för utgående server har fungerat även här. Jag har svårt att se varför inställningar för detta skulle behöva ändras bara för att datorn ansluts till ett nätverk med annan isp. Den enda gång problem kan uppträda är felaktigt konfigurerade dnsinställningar i datorn.

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Använder Thunderbird som e-postklient i Ubuntu och win7 (hustrun). Har ej haft några som helst problem med att skicka mail från dessa med kontots ordinarie inställningar för utgående server vid resa inom Sverige. Har fungerat på hotell och hos vänner och bekanta oavsett isp. Har en router för mobilt internet jag brukar ha med i det fall bredband skulle saknas, sändande av mail med kontots ordinarie inställningar för utgående server har fungerat även här. Jag har svårt att se varför inställningar för detta skulle behöva ändras bara för att datorn ansluts till ett nätverk med annan isp. Den enda gång problem kan uppträda är felaktigt konfigurerade dnsinställningar i datorn.

/ Jari

 

Intressant! Vad har du för slags epostkonton?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
sändande av mail med kontots ordinarie inställningar för utgående server

 

 

Kan du ge oss dessa inställningar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Inför sommarcampandet funderar jag: Kan man köra Windows Live Mail från en USB-pinne för att slippa ha all sin epost och alla dito lösenord i datorn? Ty det borde vara stor risk att datorn stjäls från husvagnen när man lämnar den och ger sig ut på upptäcksfärd till fots men USB-pinnen borde gå bra gömma någonstans eller ta med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Thunderbird, även om det inte är den portabla varianten, sen många år utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag använder Thunderbird, även om det inte är den portabla varianten, sen många år utan problem.

Samma här och det fungerar bra också under Windows 8/8.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Du kan ju köra ett helt operativsystem från USB-minnet om du vill.

 

Om WLM fungerar som tänkt vet jag inte men du kan ju använda en annan klient under campandet:

http://portableapps.com/apps/internet/thunderbird_portable

Är Thunderbird "kompatibelt" med Windows Live Mail såtillvida att man enkelt kan flytta sparade mail emellan dem? Importera adressböcker och inställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...