Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

E-postprogram till Windows 8?


FluH

Rekommendera Poster

Om jag inte vill använda appen E-post i Windows 8, inte heller någon webbbaserad e-posttjänst, vilket e-postprogram kan jag då använda? För Vista fanns Windows Mail och för Windows 7 fanns Windows Live Mail, men vad finns för Windows 8? Min bredbandsleverantör är ComHem. Bland mina kamrater är kritiken av appen inte nådig :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir det väl att rekommendera Thunderbird som är ett populärt mailprogram bland många, också här på eforum, fungerar bra i Windows 8.

 

Appen E-post har jag aldrig testat, eftersom jag inte använder apparna i Windows 8 på detta sätt, kör med skrivbordet och vanliga programikoner på gammalt sätt, vad är det med den som dina kamrater inte gillar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appen är ju tänkt att vara en liten enkel sak som i en mobil och inte ett fullödigt mejlprogram. Windows Live Mail fungerar utmärkt i Windows 8 också, eftersom du verkar vara van vid den kanske du inte vill byta till Thunderbird (som jag gillar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Appen är ju tänkt att vara en liten enkel sak som i en mobil och inte ett fullödigt mejlprogram. Windows Live Mail fungerar utmärkt i Windows 8 också, eftersom du verkar vara van vid den kanske du inte vill byta till Thunderbird (som jag gillar).

 

Själv har jag inga erfarenheter av Thunderbird och undrar därför om du vill berätta om vilka fördelar du kanske upplever med det programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Thunderbird i stort sett sedan det kom ut för närmare 10 år sedan, dvs sedan innan Windows Mail i Vista, Windows Live Mail och mejlappen i Windows 8så jag kan inte jämföra med dem. Jag gillar program med öppen källkod och dessutom kan Thunderbird göra allt jag vill göra i ett mejlprogram (förutom att det klarar av sådant som jag inte är intresserad av).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också använt Thunderbird i stort sett ifrån starten, eftersom det var enkelt att använda redan då, lätt att göra backuper, och göra den lite personlig.

 

Kör Thunderbird även i Windows 8 som jag har i en maskin här, fungerar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag kan bara hålla med. Thunderbird är en bra e-postklient. Gör det man förväntar sig av ett sådant program och det finns en del (massor) av tillägg om man vill bygga ut funktionaliteten. (Som kalendrar, Exchange osv)

 

Att många här på eforum använder detta gör att det oftast är snabb respons på frågor som rör Thunderbird.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har installerat Windows Live Mail under Windows 8 på min bärbara och vill importera iaf-filer för mina epostkonton jag kört i Outlook Express på stationära datorn (XP), men finner ingen importera-kontoinställningar-funktion i Windows Live Mail - varför? MÅSTE jag skaffa "Microsoft-konto" först trots att mina epostkonton inget alls har att göra med Microsoft?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på Arkiv längst upp till vänster. Sedan Exportera e-post och Konto. I rutan som kommer upp kan du välja Importera.

Jag har Win 7, men det borde väl vara samma i Win 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MÅSTE jag skaffa "Microsoft-konto" först trots att mina epostkonton inget alls har att göra med Microsoft?
Nej, du behöver inte skaffa ett Microsoft-konto. Men visst har Windows Live Mail med Microsoft att göra. Det är ju Microsoft som bjuder på oss det epostkontot. http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-live/mail-email-windows-live-id-why-faq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D Tack båda för svaren - det är fixat nu! Igårkväll, innan era svar, kunde jag ju inte finna importerakontofunktionen och befarade att man var TVUNGEN använda logga-in-knappen och därför ha ett Microsoftkonto.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag besöker en kompis som har eget wifi i småhuset, måste jag då istället köra på den ISP'ens utgående mailserver för att kunna skicka mail från min gamla vanliga UTFORS-adress?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilken port som Utfors SMTP-server använder. I stort sett alla svenska internetoperatörer spärrar trafik på port 25 förutom trafiken till deras egen SMTP-server. Om man t ex har ett Google- eller Microsoft-konto kan man använda det överallt eftersom deras SMTP-servrar inte använder port 25.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vilken port som Utfors SMTP-server använder. I stort sett alla svenska internetoperatörer spärrar trafik på port 25 förutom trafiken till deras egen SMTP-server. Om man t ex har ett Google- eller Microsoft-konto kan man använda det överallt eftersom deras SMTP-servrar inte använder port 25.

 

När jag förr vistats hemma hos väninnan har jag helt enkelt skrivit in den utgående server hon använder genom sitt Comhem, och tidigare visst med hennes Cello... och så har det gått utmärkt skicka från den gamla Utfors-adressen.

På det här stället jag nu befinner mig har kompisen trådlöst dongle-bredband via Tele 2 (och min vanliga skicka-från-hemma-inställning med Bahnhof funkar förstås inte), men jag föreställer mig att jag skulle kunna göra likadant här - alltså skriva in en Tele 2-server istället, eller...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det borde gå men det ser ut som att man kan skicka e-post via Bahnhof på port 465, vilket borde gå bra även när du inte är ansluten till deras nät.

http://bahnhof.se/priv/kundservice/support/epost sista frågan

 

Tack för svaret med länk... men när jag testat tycks det falla på att jag inte verkar ha något användarnamn och lösenord tillgängligt för autentisering på Bahnhof utgående server. Minns inte att jag ens skaffat någon mailadress hos dem.

 

Några andra lösningar?

 

Jag förmodar jag kanske kan finna en webbmailsida för Utfors-adressen... men då måste jag väl trolla fram lösenordet för min adress. Finns det något garanterat ofarligt program som kan trolla fram det nu oläsbara lösenordet till klartext?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men man måste använda den utgående mailserver som man för tillfället vistas på.

 

I ditt fall nu, så ska du alltså använda kompisens Tele2´s mailserver-inställning, för att kunna skicka något mail.

Och så ska du använda dina egna serverinställningar, för att kunna hämta mail från ditt mailkonto du vill använda.

 

Och du kan normalt inte använda något "ofarligt program" för att "trolla" fram ett lösenord du inte kan/kommer ihåg.

För du måste ju in i ISP´s server för att hämta detta lösenord, och försöker du då fixa detta med något "annat program", riskerar du att bli ertappad för olaga intrång.

 

 

Testa dessa inställningarna för Utfors-servern

 

inkommande post

 

hem.utfors.se

 

Serverport inkommande 110 ej SSL

 

Men du måste också kunna din inloggning för Utfors, annars går det inte.

 

 

Annars finns Tele2´s inställningar här

 

http://www.tele2.se/kundservice/mobiltelefoni/epost-installningar.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns mailen på webben? Då kommer du åt den överallt...

 

Förutom när du av anledning inte har något internet, eller när webbhotellet´s mail inte fungerar, tyvärr inte helt ovanligt.

 

Webbmail är bra som komplement, men inte att bara ha detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man på resande fot kan det vara bra med ett Gmail-konto att använda som utgående server.

Se ex. //eforum.idg.se/topic/336733-problem-med-installningar-i-windows-live-mail/page__view__findpost__p__1582247

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du kan normalt inte använda något "ofarligt program" för att "trolla" fram ett lösenord du inte kan/kommer ihåg.

För du måste ju in i ISP´s server för att hämta detta lösenord, och försöker du då fixa detta med något "annat program", riskerar du att bli ertappad för olaga intrång.

Nja, Windows Live Mail har ju lagrat lösenordet någonstans, för annars så skulle ju inte programmet kunna hämta mejlen. Men jag vet inte hur det programmet gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret med länk... men när jag testat tycks det falla på att jag inte verkar ha något användarnamn och lösenord tillgängligt för autentisering på Bahnhof utgående server. Minns inte att jag ens skaffat någon mailadress hos dem.

 

Jag förmodar jag kanske kan finna en webbmailsida för Utfors-adressen... men då måste jag väl trolla fram lösenordet för min adress.

Inte för att ditt lösenord står där men det kanske går upp en talgdank om du läser din gamla tråd:

//eforum.idg.se/topic/327163-problem-med-utfors-adresserna/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara trolla fram mitt eget lösenord från mailprogrammet där det nu finns inmatat med en iaf-fil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...