Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ny dator behöver hjälp


varmland1

Rekommendera Poster

Hjälp!!!

 

Jag behöver en ny dator, vet inte vad den skall innehålla, ”prestandan”.

 

Tillhör inte spelarna, arbetar en del i ”photoschop” och ”premierelements”.

 

Min önskan är att datorlådan skall vara så liten som möjligt. Det är dock inte lådan

 

som skall bestämma innehållet utan tvärt om.

 

Är det någon som har erfarenhet eller kunskaper om ”small form factor,SFF” kan man

 

få in det som jag är behov av. Jag kan tänka mig både enfärdig dator eller ett bygge.

 

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

 

En värmlänning som behöver råd och hjälp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det duger med nästan vad som helst du hittar idag. Prioritera processorprestanda och ram minne, overkill behövs inte. Ssd disk för windows, photoshop och premiere sedan en vanlig disk för resten, två diskar om du inte har en extern för back-up på bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många datorer har du byggt?

Att jag ställer frågan beror på att ju mindre låda man väljer dessto svårare blir bygget.

Från att bara sätta delarna på plats med stor låda blir det ett kinesiskt pussel där det endast i bästa fall går att få allt på plats om delarna sätts in i rätt ordning. Eller kanske tom i vissa fall två delar samtidigt.

Nästa problem med små lådor är ljudnivån.

Ju mindre låda,

dessto större luftmotstånd och

dessto högre lufttryck fodras det för kylning=>

högre varvtal på chassi fläktarna=>högre ljudnivå.

Här finns några exempel på byggen, dvs delar som passar ihop.

http://www.tomshardware.com/reviews/build-a-pc-tahiti-le-crossfire-overclocking,3454.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många datorer har du byggt?

Att jag ställer frågan beror på att ju mindre låda man väljer dessto svårare blir bygget.

Från att bara sätta delarna på plats med stor låda blir det ett kinesiskt pussel där det endast i bästa fall går att få allt på plats om delarna sätts in i rätt ordning. Eller kanske tom i vissa fall två delar samtidigt.

Nästa problem med små lådor är ljudnivån.

Ju mindre låda,

dessto större luftmotstånd och

dessto högre lufttryck fodras det för kylning=>

högre varvtal på chassi fläktarna=>högre ljudnivå.

Här finns några exempel på byggen, dvs delar som passar ihop.

http://www.tomshardw...cking,3454.html

 

Tusen tack för länken! Inte många och det var på 90-talet. Målet är inte att datorn skall vara ett eget bygge, men det kan vara det. Jag är mer intresserad av vad jag bör tänka på när jag väljer datorns innehåll. Jag har bl.a. sett/hört att många väljer processorprestand i5 istället för i7. Jag undrar då, Varför? Är modekortet Q77 ett bra kort? Grafikkortet är integrerat på modekortet, är det bra Jag är även öppen för en dator som redan är färdig. Det är även OK om jag behöver utöka minnet, lägga till en hårddisk etc. Jag gillar inte stora datorlådor utan önskar mig en ”gör” liten. Lådans storlek är dock inte det primära utan datorn måste ha den låda som krävs för att den skall fungera optimalt.

 

Värmland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller processor så behöver många inte all den processorkraft som finns i en i7. Själv har jag en i3 och det är sällan den jobbar mer än några enstaka procent, så för mig är det inte värt pengarna med en kraftfullare processor. Däremot håller jag inte på med bildredigering och vet inte vad det ställer för krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På fotosidan är det många som rekommenderar i5 istället för i7, främst för att spara en tusenlapp. Skillnaden mellan dom torde röra sig i området "ett par procent" i snabbhet. i3:an pratas det inte så mycket om där men det låter väl för mesigt med i3 när det ska skrytas :-)

 

Har själv en knappt 2 år gammal athlon x4 på 3GHz, 16GB ram (8 räcker säkert) och ssd för system och lightroom och elements samt on board graphics hd4xxx nånting och den fungerar mycket bra. Videoredigering har jag inte jobbat så mycket med men det jag har gjort har jag använt nero12 utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

 

Hur liten skall datorlådan vara?

Här är ytterligare förslag, visserligen från 2011 och komponenterna kan ju bytas naturligtvis.

Här använder man en Fractal Design Mini datorlåda.

PC För Alla Extreme: Så bygger du en tyst micro-atx dator

 

Jag skulle nog rekommendera ett moderkort med Intels chipset Z68 eller Z77 (1155 sockel) med stöd för CPU Sandy Bridge Intel Core i5 2500 och i7 2600/2700 eller Intel Ivy Bridge Core i5 3570 alt. Ivy Bridge Core i7 3770

 

Och väljer du en Intel Processor Core i5 eller Core i7 2:a eller 3:e generationen (Sandy Bridge eller Ivy Bridge) med inbyggd grafikkrets och ett moderkort med inbyggd grafikport, så behövs egentligen inget separat grafikkort för det du skall använda datorn till.

Intels inbyygda grafikkrets i processorn HD3000 eller HD4000 beroende på vilken processor du väljer, har väldigt bra prestanda och kan även användas för video-acceleration.

 

Ivy Bridge är energisnålare och avger därmed mindre värme och har avsevärt bättre inbyggd grafik samt något bättre CPU-prestanda.

 

8GB primärminne (ramminne) lågprofil är nog att rekommendera och minnen är rätt billiga idag.

 

Fundera på ett komplett uppgraderingspaket: moderkort, processor och 8GB minne ett kit där allting är garanterat kompatibla, men viktigt att dessa passar i datorlådan, fast det som används i prestandaalternativet i artikeln är ju klart godkänt..

Ja du kan ju snegla lite på inlägg #12 i denna tråd också: http://eforum.idg.se...ost__p__1580325

Mvh

 

Ps. Formfaktor för små moderkort brukar kallas mATX eller uATX eller micro ATX http://sv.wikipedia....nology_Extended

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...