Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CS / Elements / Lightroom


MHbg

Rekommendera Poster

Tänkte skaffa mig ett seriöst bildredigeringsprogram. Var inne på att Elements skulle räcka. Men när jag ser hur mycket utbildningar, litteratur m.m. det finns till CS undrar om det möjligen är värt pengarna. Eller är Lightroom möjligen ett alternativ? Är hobbyfotograf och tar mest vardagliga bilder som jag vill kunna förbättra.

 

Tacksam för råd!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du klona och frilägga och mer sådan redigering så är det elements eller cs6 du ska ha. Elements är ett mycket prisvärt program idag och nyttan med cs för en "normal" fotograf är inte så stor. Ska du mest justera ljus, färger och egentligen allt utom kraftigare "manipulering" så ska du ta lightroom.

 

Jag använder lightroom till 99% idag och har elements 8 till sånt som kräver lager och liknande.

 

Köp hellre både LR och elements istället för CS. Är du studerande får du dock CS till kraftigt rabatterat pris. Du kan ju också skapa ett adobe konto så kan du ladda ner 30 dagars testversioner av alla 3 och prova på.

 

Scott Kelby har böcker som heter xxxx för digitalfotografer, xxxx=cs, elements eller lightroom.

 

lightroom bör få några veckors inkörstid eftersom det fungerar annorlunda än de andra när man importerar samt att man exporterar nya filer och kan inte spara över orginalet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som Hankki rekommenderar, kör Element och Lightroom ihop, så gör även jag.

 

Lightroom som huvudprogram, det är ett mycket kompetent bildbehandlingsprogram, en stor styrka som det har är att man kan lägga upp en mycket stark struktur på bilderna man har, finns många olika sätt att sortera bilderna på.

 

En styrka till är att man låter sina bilder ligga still i originalskick, och importerar bilderna enbart som kopior i Lightroom, du rör alltså aldrig dina original, "det ska du aldrig göra heller", alla ändringar du gör på dessa kopior, sparar du i lokal databasfil, som enbart är kopplad till programmet.

 

Behöver du göra något speciellt med någon bild, som att lägga lager och annat, så går du direkt till t.ex. Element via Lightroom "dom länkas till varandra vid installationen, det är ju samma tillverkare", och gör det du ska, och därefter går du tillbaka till Lightroom, med ändringen och fortsätter där, när du är klar, och spar ändringarna.

Ställer du sedan in att spara automatiskt när du stänger ner programmet, så behöver du inte missa något, mycket bra funktion.

 

Bägge två är ju inte så dyra heller, Adobe sänkte t.ex. priset på Lightroom med nästan hälften förra året, och det har lockat många nya köpare.

 

Men vill du, så testa dom bägge två först innan du bestämmer dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för upplysande svar!

 

Ni skriver båda att ni använder Lightroom mest. Går det inte att klara sig med enbart det då? Det blir ju rätt mycket dyrare att både ha Elements och Lightroom? (Jag har inga ambitioner att manipulera bilder och liknande så "stora" CS är jag inne på att skriva av för min del).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du klarar dig mycket bra med bara LR. Orsaken till att jag har båda var att LR var dubbelt dyrare tidigare och jag köpte då PSE, sedan köpte jag LR3 när den var på specialpris och nu har jag uppdaterat den till 4:anFotoraferar du i RAW så finns det inte bättre.Ladda ner testversion och låna en bok på biblioteket, du kan låna bok för LR1, 2 eller 3 men vissa reglage är lite annorlunda än 4:an. Det viktiga är att ge importen och exporten lite tid att klarna hur det fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med, tror också att det räcker med Lightroom för dig, det finns tillräckligt många inställningar för att du ska bli nöjd tror jag.

 

Men du kan ju prova först innan du köper, men det är inte dyrt, för vad man får.

 

http://www.adobe.com...-lightroom.html

 

 

Edit: Körde med version 3 tidigare, sedan när dom släppte fyran och samtidigt sänkte priset med runt hälften, så vara det ju bara att köpa fyran också, har inte ångrat detta, i kombination med senaste Element, så behöver jag inte ha svindyra CS...Ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...