Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur få rippad musik i ordningsföljd?


Snow

Rekommendera Poster

Hej! Jag har börjat lägga in alla mina skivor på min 17" HP Notebook PC med W7. Hade plats för 2 HD i PCn och efter kontakt med HP supporten köpte jag en passande kabel och hårddisk (D) som monterats och funkar felfritt. Men när jag rippar ner t.ex.

Svensk Jazzhistoria Vol.5-8. med olika antal CD så får jag inte dem i kronologisk ordning.angry.gif

När jag sedan flyttade över albumen från C till D så började jag flytta dem i kronologisk ordning och trodde i min enfald att då skulle ju albumen hamna som jag tänkt mig dem

med Vol.5.CD1 och sedan Vol.5.CD2 o.s.v. men nejdå de ligger huller om buller precis som de hamnade på hårddisk C fast jag rippade ner dem i kronologisk ordning!

 

Hur ska jag göra för att få dem i kronologisk ordning? För när jag spelar upp dem vill jag börja med den äldsta (Vol.5.CD1) och sluta med den nyaste (Vol.8.CD.3)

 

Hoppas någon här på E-forum kan hjälpa mig.

 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte få dem i kronolgisk ordning på annat sätt än att du rippar den i kronologisk ordning och sedan listar filerna efter datum. Om du har metataggar på låtarna, tex spårnummer, kan du sortera på spårnummer i utforskaren. Men mediaspelarna bryr sig inte om utforskaren.

Ordningen på låtar hanteras lämligast av spellistor i en mediaspelare. Rippa ner låtarna som vanligt och skapa spellistor för varje album.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Tack för svaret.:thumbsup: Då är det tydligen bara slumpen som gör att ibland hamnar det rätt och ibland blir det rena pytt i pannan av det.

Får väl göra listor då om jag vill ha dem i kronologisk följd. Trodde i min enfald att det skulle gå att fixa lite enklare men sånt är livet.:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...