Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhetsprogram till mobil


Gäst Qe2

Rekommendera Poster

Är runt och läser om olika säkerhetsprogram för mobiler, i mitt fall en smartphone. Har läst senaste rapporten från AV-test och där får F-Secure inte särskilt bra betyg i deras test och jag har just F-secures mobil security, eller rättare sagt telia säker mobil, men de använder sig ju av F-Secure. Vilket kan anses vara "bäst" gällande säkerhetsprogram för mobiler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som med säkerhetsprogram för datorer, man får testa sig fram, det är svårt att bara säga vilket som passar bäst för just din mobil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är runt och läser om olika säkerhetsprogram för mobiler, i mitt fall en smartphone. Har läst senaste rapporten från AV-test och där får F-Secure inte särskilt bra betyg i deras test och jag har just F-secures mobil security, eller rättare sagt telia säker mobil, men de använder sig ju av F-Secure. Vilket kan anses vara "bäst" gällande säkerhetsprogram för mobiler?

AV-Test är välrenommerade och jag tror inte det är så många av de andra välrenommerade testorganisationerna som testar för Android, dvs det test du sett på http://www.av-test.org/en/tests/mobile-devices/android/jan-2013/ är antagligen så nära sanningen du kan komma för närvarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill lyfta frågan lite högre:

 

Smartphones i allmänhet har väldigt låg säkerhet (man säger att hotbilden inte finns och att det kommer bli aktuell diskussion senare....)

Men jag vill inte att någon kan komma åt information så lätt och är väldigt frågande och vill öka min säkerhet totalt

 

Tydligen kan man bara sätta upp en sk falsk "accesspunkt" och mobilerna kopplar upp sig.

request hur trafiken ska ske > och mobilen följer vilka direktiv som helst. ex okrypterad data trafik osv.

 

 

1. Övergripande säkerhet, skall man kika på säkerhetsprogram som är inbyggda och vad gör dem? övervakar andra appar i princip?

inget intressant för jag installerar i princip inget skit (har android)

 

2. Snarare är det väl mer intressant att mobiltelefonen krypterar all trafik utåt sett ? vad finns det för lösningar på detta.

 

3. Mitt case: ska precis börja använda 2 -vektors autentisering till mitt Google konto. Utöver ett starkt lösenord inför man även nu en temporär kod som extra signering.

Denna får man via SMS, eller kan man tydligen installera en egen app som genererar dessa .

Hur funkar detta? Vet någon vilken app man ska ta och inte bli lurad från GooglePlay...? Blir ju bra rutin för att logga in på kontot via applikation webbläsare förvisso...men man blir lite fundersam. Å andra sidan krävs det ju i princip bara att fylla i fältet 1 gång när man ska synka och binda massa konton i mobilen till Googletjänster.

Ja synkning av Kalender-Kontakter-mfl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...