Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Broder Jakob


Mikael63

Rekommendera Poster

När jag gick i 3-4,an vilket är väldigt många år sedan nu så hade jag en lärare som även var kantor.

Ämnet "Musik" innehöll rätt så mycket pianospel och sång.

 

Vi fick bl.a. sjunga något som jag har för mig var Broder Jakob på Tjeckoslovakiska. Jo, det var ju ett land då.

Detta med att det var just Tjeckiska är nog en efterhandskonstruktion i vuxen ålder.

Minns inte heller början men har för mig att "hör du inte klockan" sjöngs som något i stil med "tim batere linso".

 

När jag kollar ex. Wikipedia så känner jag inte igen någon av de texter som finns där.

Kan någon tipsa om annat tänkbart språk?

Någon annan som under 70-talet sjöng Broder Jakob på andra språk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då, jag hade en mellanstadielärare som också var kantor och vi sjöng Broder Jakob på engelska, tyska och franska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jo då, jag hade en mellanstadielärare som också var kantor och vi sjöng Broder Jakob på engelska, tyska och franska.

Helt otroligt, men i fjärde klass var magistern som också var klassföreståndare - givetvis kantor.

Vi sjöng också Broder Jakob på flera språk, minns inte vilka men kan ha varit samma.

 

Haha :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol: Otroligt!

 

Min lärare var född 1910 och hade examen som klockare och hade fått lära sig att använda blodiglar. Han hade själv gått i samma skola med sin pappa som folkskolelärare och klockare. Då var det två klassrum, småskola och folkskola, men när jag gick där var det 6 klassrum.

 

Efter folkskolereformen 1842 medgavs rätt att förena klockar- och skollärartjänst. Liksaså blev klockaren ofta organist, i de kyrkor där en orgel införskaffades.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Klockare
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var ett sammanträffande!

 

Har funderat på detta länge och jag är rätt säker på att det var just Broder Jakob och inte en annan sång men med den melodin eftersom jag även minns bing-bang-bong på slutet..

 

Var, eller är, helt ointresserad av att sjunga men då var det väl bara att gilla läget..

 

Hur tusan ska man kunna få fram vad vi sjöng?

Hittar inget som liknar det vi sjöng om jag använder google translate. Fast där visas ju ex. Arabiska med just arabiska tecken..

 

Edit:

Skolan kallades ibland för kyrkskolan eftersom den låg 300 meter från kyrkan men hade i övrigt inget med kyrkan att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja det var ett sammanträffande!

..//..

Skolan kallades ibland för kyrkskolan eftersom den låg 300 meter från kyrkan men hade i övrigt inget med kyrkan att göra.

Sammanträffande?!

Skolan jag gick i hette Ås Kyrkskola för att den låg ett par hundra meter från Ås kyrka.

 

Ja Broder Jakob är för evigt fast i bakhuvudet, men jag kommer mest bara ihåg början

Broder Jakob, Broder Jakob tra la la och så särskilt det där bing-bang-bong på slutet..

 

Har du kollat denna Wikisida? Broder Jakob är en barnvisa som finns på flera språk.

Där kommer texten upp på flera språk och ursprunget verkar vara franskt.

 

 

OT. Kantorn var för övrigt ansvarig för all musikundervisning på låg och mellanstadiet (fanns inget högstadium, vi fick åka skolbuss till annan ort då) och i småskolan skulle alla lära sig spela blockflöjt(!) av någon anledning.

 

Kantorn var en gammal man redan då och mycket sträng, minns när vi gick i ettan eller tvåan att vi övade inför nån musikuppspelning och alla som inte uppfyllde hans normer när det gällde att spela blockflöjt blev nedgraderade till att spela triangel vid uppspelningen.

Jag fick spela triangel.:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Minns inte heller början men har för mig att "hör du inte klockan" sjöngs som något i stil med "tim batere linso".

Ja tjeckiska var det nog. Kolla länken ovan.

 

Nu är ju inte hela texten med i dom korta bitarna verkar det som...

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tjeckiska var det nog. Kolla länken ovan.

 

Nu är ju inte hela texten med i dom korta bitarna verkar det som...

Mvh

 

Njae.. känner inte igen något...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skolan hette visserligen inte kyrkskola eller liknande men låg granne med gamla kyrkogården, där kyrkan brann ner på 1800-talet. Den nya kyrkan byggdes 3 km bort, kanske för att komma närmare mitt i församlingen i stället för i ena änden.

 

Ås, där fanns det tidigare en känd trädgårdsmästare/blomsterodlare. Kan han ha hetat Evert Nilsson eller blandar jag ihop namnen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Skolan hette visserligen inte kyrkskola eller liknande men låg granne med gamla kyrkogården, där kyrkan brann ner på 1800-talet. Den nya kyrkan byggdes 3 km bort, kanske för att komma närmare mitt i församlingen i stället för i ena änden.

 

Ås, där fanns det tidigare en känd trädgårdsmästare/blomsterodlare. Kan han ha hetat Evert Nilsson eller blandar jag ihop namnen?

 

Den här tråden var riktigt kul, så mycket sammanträffanden att man nästan häpnar.:P

Visst hette han Evert Nilsson, var bekant med mina föräldrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, verkligen :D

 

Evert Nilsson omnämndes i några av de trädgårdsböcker som jag skaffade i mitten av 90-talet, särskilt som exempel på att det går att ha även känsliga perenner i stora delar av Norrland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael!

Språket är hindi. Hela sången:

Fotsin Jako, Fotsin Jako

nisbetja, nisbetja

Tinbatire linso, tinbatire linso

Tom peng pung, tom peng pung.

Du hittar den här: http://demonsaumonde.free.fr/frere.jacques/

 

Ah! Äntligen! 40 års ovisshet är borta!

 

Minns även nisbetja. Tänkte skriva det i första inlägget men visste inte hur jag skulle stava.

Och visst var det tom peng pung och inte bing bang bong.

Dock har jag inget starkt minne av just Fotsin Jako.

 

Tack!

 

Nu återstår ju frågan om du också gick i en kyrkskola och hade en lärare som även var kantor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Fantastiskt bra av mbgtmari :thumbsup:

 

Nu återstår ju frågan om du också gick i en kyrkskola och hade en lärare som även var kantor?

Skulle det finnas någon fler medlem som svarar ja på båda så blir jag nästan brydd....hehe :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart säger väl någon att det verkligen fanns en usel trädgårdsmästare i Finland som hette "Maski Hallonen"

Jodå, han var kusin med dåtidens näst bäste skidåkare, Hakkii Häälinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Broder Jakob kommer man ihåg.

 

Kanske inte samma för alla som gick i skolan på 60 talet?

 

Morgonpsalm innan skoldagen började, och säga godmorgon till läraren med, bugandes stående innan sittning i skolbänken med lock.

 

Skolgång på lördagar(halv dag, mat fick man ta med själv) innan det togs bort någon gång i mitten på 60 talet?

 

Finaste/rakaste/tystaste matkön fick äta först.

 

Man fick fråga först om man fick kasta det som man ej orkade äta upp eller inte gillade.

 

Strömmingsrullader som alla älskade :)

 

Kanske var bättre förr eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

60 talet
skolbänken med lock

Då kanske du t.o.m. hade en skolbänk där stolen och bänken satt ihop på en "lastpall"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael!

Språket är hindi. Hela sången:

Fotsin Jako, Fotsin Jako

nisbetja, nisbetja

Tinbatire linso, tinbatire linso

Tom peng pung, tom peng pung.

Du hittar den här: http://demonsaumonde.../frere.jacques/

 

Hehe, vad gjorde vi utan dig mbgtmari :D, vårt eget språkgeni.

klart du förtjänar poäng för svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kanske du t.o.m. hade en skolbänk där stolen och bänken satt ihop på en "lastpall"?

 

Nej, vi hade fått nya med ben(rör, även stolarna) på men dessa var säkert några år eftersom de hade märken och skador av elever.

 

Men några klasser högre hade någon vaktmästare glömt att låsa vinden och där stod det travar med dessa bänkar och annat gammalt bråte.

 

Skolhuset med 2 våningar + vind var säkert från slutet av 1800 talet, står kvar än men är numera bommat för fönstren m.m.

Ventilationen var lika med noll då, bara att öppna fönstren så blev det naturlig AC på sommaren innan lovet och efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poäng alla tre!

"Nu återstår ju frågan om du också gick i en kyrkskola och hade en lärare som även var kantor?" Nej, jag har varken gått i någon kyrkskola eller haft någon lärare som också varit kantor. Men spelade blockflöjt i skolan gjorde jag och att sjunga har jag alltid gillat, speciellt i stämmor.

 

Kul att läsa om era skolminnen^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...