Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med vissa hemsidor *Löst*


P@nder

Rekommendera Poster

Jag har problem att komma åt vissa hemsidor. Kan ibland få "fragment" av sidorna. Detta problem startade när jag gick ifrån adsl till ett öppet stadsnät.

 

Detta problem verkar vara lite svår löst!

 

Från första början hade jag en ISP som bjöd på 6månader vid anslutningen av fibern. De var då jag märkte att vissa sidor inte fungerade.

De lyckades inte lösa problemet! Bytte sedan till en annan Isp men problemet kvar stod. Jag har provat olika plattformar windows, mac, android, ios samma fel.

Jag har provat att koppla direkt i "fiberboxen" utan att blanda in extern utrustning,ändrat dns, kör ip istället för www adress, samma fel.

 

Gjorde en felanmälan till min nya Isp, men de tror ju så klart att felet ligger hos mig. När de inte kunde lösa problemet, så skickade de vidare till tekniker på stadsnätet.

De tekniker gjorde då var att flyttade min uppkoppling till ytterligare en ny Isp, men felet kvar stod! Alltså samma fel med 3 olika Isp i samma nät och samma sidor som strular.

 

Idag så ringde sa typ att jag ändrat min MTU för det gick bara att skicka paket upp till typ 1350. Fick en usel guide hur jag skulle höja MTU värdet. När jag väl kontrollerar MTU (inget jag ändrat på) så stod den redan på max värde 1500. Kör jag test på www.speedguide.net får jag samma värde.

 

Kör jag dock med VPN tjänst så fungerar sidorna som inte fungerar annars. Tar jag med mig datorerna och provar på annan plats så fungerar det.

 

Någon som har lite tips på ytterligare felsökning?

 

 

 

 

Edit

Nu fungerar det igen, problemet låg i en switch på kopplingsstationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde ett nytt test idag. Kopplade in ett mobiltbredband till min befintliga router.

Då fungerade sidorna på alla datorerna igen.

 

Kan jag helt enkelt dra slutsatsen att problemet ligger hos nätägaren och inte hos mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på"fiberboxen" också, vet att de hade problem med den vid installationen. Har även påtalat för min Isp att jag misstänker denna. Nämnde det för typ 1 månad sedan, men inget gehör från dem angående denna punkt.

 

Är så trött på att deras inställning hela tiden är att felet ligger hos mig. Känns som all felsökning de gör är att bevisa att felet är intern (mitt). Visst oftast är säkert felen interna hos kunden, men kom igen undantag kan väll ske. De kör den vanliga tonen att jag skall betala om felet ligger hos mig etc.

 

"Fiberboxen" har en typ switch inbyggd med 5st portar. Denna är till om man vill skaffa olika tjänster tv, telefon etc.

I och med att de säger att min Mtu är för lågt ställd skulle denne kunna skapa detta problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att byta fiberbox med en granne för att undersöka om det är fiberboxen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att byta fiberbox med en granne för att undersöka om det är fiberboxen?

 

 

Nej den är plomberad, så den ger jag mig inte på då det är nätägarens box.

Drog ett mail till supporten på företaget som säljer denna box, får se vad de säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, då ska du ju inte röra den. Du får berätta hur det går för nu är jag nyfiken ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag fått svar från leverantören på "fiberboxen" de trodde inte att det var den som spökade. De trodde brandvägg (avstängd), dns blockering (provat annan dns), eller nät problem.

 

Fick idag också ett mail från min Isp att nättekniker hade noterat för högt MTU. Fast när jag i fredags pratade med 2 olika personer hos Isp kundtjänst, så sa de att jag hade för låg MTU inställd. Lite rörigt att försöka hjälpa dem med felsökning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tyvärr så är problemet ännu inte löst. Fast idag fick jag ett intressant samtal, de ska komma och byta min fiberkonverterare eller rättare sagt switchen som är sammankopplad.

När jag frågar vidare så har en till i området liknande problem, och det löstes genom att man böt switchen samt valde annat märke på switchen.

 

Skall bli intressant att se om det fungerar efter det. Speciellt när generalagenten till switchen sagt till mig att deras produkt inte kan vara orsaken till detta problem :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...