Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hänga gubbe i visual c#


Qreep

Rekommendera Poster

Hej!

 

håller på med hänga gubbe spel i visual c# console, har nu ett fungerande spel men vill göra om den så jag får flervägs val i Menyn.

blev fel när jag försökte själv, första rutan som ser ut som meny är nu den rutan som ska komma upp när man trycker val [1] (skriv in det ord som ska gissas)

sen ska man komma tillbaka till menyn för att trycka [3] för att starta spelet. snälla hjälp blir galen :P. koden e som följer

 

using System;

using System.Collections.Generic;

using System.Linq;

using System.Text;

 

namespace HängaGumma

{

class Program

{

static void Main(string[] args)

{

string word;

string[] done = new string[10];

bool end = true;

Console.Write("\nHänga Gumma\n");

 

Console.WriteLine("\n1 Skriv ord\n");

Console.WriteLine("2 Lista alla ord");

Console.WriteLine("3 Spela");

Console.WriteLine("4 Avsluta");

Console.WriteLine("\nvälj 1 - 4: \n");

word = Console.ReadLine();

 

Console.Clear();

 

Console.Write("Hänga Gumma");

Console.WriteLine("\nGissa en bokstav\n");

 

 

 

for (int i = 0; i < word.Length; i++)

{

Console.Write("_ ");

} char[] o = new char[word.Length];

for (int i = 0; i < word.Length; i++)

{

o = '_';

}

char guess; do

{

 

guess = Convert.ToChar(Console.ReadLine());

for (int i = 0; i < word.Length; i++)

{

if (guess == word) o = guess;

}

Console.WriteLine(o);

Console.WriteLine("Enter a letter:");

if (!end)

{

 

end = false;

 

}

else

{

end = true;

}

for (int i = 0; i < word.Length; i++)

{

 

done = Convert.ToString(o);

}

 

 

}

while (end);

Console.ReadKey();

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

}

}

}

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ligger allt i en metod vilket är lite "oflexibelt". Tror du det inte vore rimligare att bryta upp programmet i flera metoder. Då blir det enklare att lägga till nya funktioner.

 

bool isLooping = true;
while(isLooping)
{
   switch(Console.Read())
   {
       case '1':
           EnterWord();
           break;
       case '2':
           ListWords();
           break;
       case '3':
           Play();
           break;
       case '4':
           isLooping = false;
           break;
   }
}

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...