Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vilken återställnings alt lämplig


tuzlak

Rekommendera Poster

Hej,

 

undrar bara om vad behöver jag göra för att rensa datorn. Vad jag vill egentligen är återställa till fabriksåterställning med hjälp av skivorna men vet inte om jag måste göra det. När jag läser olika forum och support sidor står det att detta bör man göra som absolut sista utväg om windows inte startar eller har alvariga problem och jag kan använda min datorn, segt går den men funkar :). Men mitt problem är att jag bara vill rensa datorn från all skit, möjliga virus och sånt som finns så frågan är om jag har andra alternativ än fabriksåterställning med skivor....återställning från partition, eller återställning av drivrutiner och program, omformatering osv...vill inte göra allt jobb i onödan....

 

"En omformatering av hårddisken bör betraktas som en sista utväg för att lösa problem med ett datasystem. Hårddisken kan formateras om och operativsystemet installeras om med hjälp av återställningsskivorna."

 

har inga problem med datasystem, bara tror att datorn har massa skit, går segt, gammal, kanske har virus...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sista utväg vette tusan om det är. Bara man har koll på att spara undan sina egna filer, ha kopia på allt man vill spara, kan det gå mycket mer smärtfritt att installera om än att försöka återställa.

 

Visst, det tar några timmar att få ordning på det men å andra sidan hur många timmar kan det inte ta att försöka städa bort virus och annat skräp? Inte är man heller garanterad ett resultat efter all den tiden.

 

men som sagt, är man inte helt 100 på att man räddat undan det man vill spara, är man inte bekant med datorer, kan det vara lite krångligt.

 

och Windows XP har du postat i, det systemet mår absolut bäst av att installeras om med jämna mellanrum. Det har problem med att samla på sig massa skräp så att säga, skräp som enklast tas bort via format c:

 

Det är min högst personliga åsikt i frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja just det glömde säga att jag har inget jag vill spara på datorn, har redan sparat alla bilder o musik och sånt jag behöver....format C:....det är inte samma sak som fabriksåterställning som jag nämnde innan va?..tack det blir nog ominstallering och det får ta dem timmarna helt enkelt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två vägar att gå vid en återställning om man har en återställningspartition eller motsvarande skivor.

 

Ena sättet är icke-destruktivt och installerar helt enkelt över existerande system.

Andra sättet är destruktivt och formaterar om hårddisken/C:

 

jag rekommenderar det senare om du nu vill starta om på nytt.

Och ja, ska du installera om Windows XP. Dra ut nätverkskabeln, ladda ned en brandvägg och helst ett AV-program som du installerar innan du ansluter din dator till nätet igen.

 

Okej, om om du sitter bakom en NAT är du kanske någorlunda säker men jag tror nog att det än idag cirkulerar många program som mer än gärna infekterar WinXP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar också en total omformatering, när det gäller XP, för gör man en ominstallation över det man har, så riskerar man att behålla det skräp som kan finnas i systemområdet, så det bästa är att börja om från början.

 

Men det är viktigt att se till så man antingen har recoveryskivor som återställer till leveransskick, eller att man har alla viktiga drivrutiner på skiva eller på usb-minne, helst skiva.

 

För risken finns annars att något inte vill fungera helt okej, att en drivrutin saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det hoppas jag att jag har....har två stycken skivor jag skapade när jag fick datorn...detta var dock 6-7 år sen men allt skall dem funka även då...eller? Det blir leveransskick med dem skivorna eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jo, det ska det bli...

Kan inget lova, kanske bäst att kolla att skivorna är sunda innan du kör igång. Att de går att läsa allt från dem.

 

Men det skadar inte, om du har en hårddisk att lagra det på, att ladda hem nyare drivrutiner och spara undan innan du kör igång. Precis som med brandvägg och AV-program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är det som gör mig förvirrad, drivrutinerna! Hur vet jag vilka jag behöver ladda/uppdatera? Finns inte dem på skivorna och när jag kör ominstallation kommer inte det igång automatiskt alla uppdateringar att hämta där man måste starta om flera gånger om? AV har jag redo att installera men brandväg...är inte det också redan befintligt i Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det finns drivrutiner för moderkort, ljud och grafik på installationsskivorna. Nog för att datorn ska fungera. Men troligen finns det nyare versionen att ladda hem. Men det kan du vänta med om du vill, datorn kommer ju fungera. Drivrutiner för moderkort, grafik och liknande finns bättre att få tag på än de som eventuellt finns på Windows Update.

 

 

Brandvägg i Windows XP? Med senaste Servicepack har det visst dykt upp... det var ett tag sedan jag körde. Rekommenderar ändå att du har en. Hur pass uppgraderade är dina installationsskivor? Vilket Servicepack?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...