Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur få fram fråga om NÄTVERKSKOD


storetall

Rekommendera Poster

Detta gäller en SONY XPERIA U

som inte fungerar med simkortet den såldes med för några veckor sedan.

Och inte kommer frågan om Nätverkskod när annat simkort sätts i.

(Går alltså EJ att ringa med. Men wifi fungerar genom router).

Hur fasen får jag fram detta med Nätverkskod?

(Går inte att göra i telefonens inställningar heller).

 

OBS! att telefonen är ny men aldrig funkat.

Sony? Ja inte fasen är de intresserade av en lösning.

Så för oss blir det aldrig mer Sony-telefoner!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en ny telefon går du tillbaka till säljaren (butiken) och gör en reklamation. Det är sedan upp till dem att fixa det på något sätt, lagning, utbyte, återköp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, visst bör telefonen bytas.

Men nätverkskod? Vad avses egentligen?

För mig är nätverkskod närmast det som efterfrågas vid anslutning via WiFi men det verkar ju fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en ny telefon går du tillbaka till säljaren (butiken) och gör en reklamation. Det är sedan upp till dem att fixa det på något sätt, lagning, utbyte, återköp...

 

 

Jodå, men vi köpte den på en turné längst upp i Norrland

och att ta oss dit i år blir inte av.

Inte heller att skicka den för ett par hundra i frakt.

 

Tänkte att nån kanske hade lösningen.

Nätverkskoder kan man ta fram i så gott som alla mobiler.

Vill du t ex ta bort att du är låst till en viss operatör,

så sätter du i ett annat kort i telefonen och startar den.

DÅ kommer frågan fram om Nätverkskod.

Har du då "någonstans" skaffat denna upplåsningskod så skriver

du in den och din telefon är upplåst och kan använda ALLA simkort.

 

Koder finns ibland att få gratis eller så får man köpa dem

till just den telefon som gäller.

Får väl inte lämna länkar här antar jag, men sök på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte som så att du stoppat in ett sim-kort från annan operatör? Att telefonen är låst till en annan operatör än sim-kortet du försöker använda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte som så att du stoppat in ett sim-kort från annan operatör? Att telefonen är låst till en annan operatör än sim-kortet du försöker använda?

 

 

Jag vet egentligen inte vad du menar.

Men läser du vad jag senast skrev kanske du förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem/vilka har du köpt av? En butik med garanti?

 

Läser igen, ser att mitt förra svar kanske var lite galet. Du har alltså köpt en telefon med abonnemang, med ett sim-kort, men telefonen har aldrig fungerat med vare sig detta sim-kort, annat kort från samma operatör eller ett från annan operatör.

 

Eller?

 

Stoppa ned i sin förpackning och skicka den i post till butiken, reklamera den eller vad nu de går med på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS inget svar - men kanske ett förtydligande, om jag nu fattat rätt:

 

Om man köper en operatörslåst telefon, ex. Telia och stoppar i ett SIM-kort från Telenor så kommer en fråga upp om nätverkslösenord. Detta är alltså nyckeln till operatörslåset. Man får, antar jag, en sådan nyckel när man köper paketet med telefon och operatörslåst abonnemang.

Om man anger rätt lösen så låses telefonen upp.

 

Men om man har tillgång till Telenors (om vi nu fortsätter med exemplen) motsvarande nyckel så kan man låsa upp telefonen men nu i Telenors nät.

 

Det TS råkat ut för på just sin telefon är att frågan om lösenord aldrig dyker upp och därför inte kan växla till den operatör som TS vill byta till.

Frågan avser då om man manuellt kan få upp lösenordsrutan för att fortsätta processen manuellt.

 

Så som jag tror det ligger till efter att ha läst tråden.

storetall kanske kan bekräfta eller korrigera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blue Carpet

OBS inget svar - men kanske ett förtydligande, om jag nu fattat rätt:

 

Om man köper en operatörslåst telefon, ex. Telia och stoppar i ett SIM-kort från Telenor så kommer en fråga upp om nätverkslösenord. Detta är alltså nyckeln till operatörslåset. Man får, antar jag, en sådan nyckel när man köper paketet med telefon och operatörslåst abonnemang.

Om man anger rätt lösen så låses telefonen upp.

 

Men om man har tillgång till Telenors (om vi nu fortsätter med exemplen) motsvarande nyckel så kan man låsa upp telefonen men nu i Telenors nät.

 

Det TS råkat ut för på just sin telefon är att frågan om lösenord aldrig dyker upp och därför inte kan växla till den operatör som TS vill byta till.

Frågan avser då om man manuellt kan få upp lösenordsrutan för att fortsätta processen manuellt.

 

Så som jag tror det ligger till efter att ha läst tråden.

storetall kanske kan bekräfta eller korrigera?

 

HELT RÄTT UPPFATTAT!

 

Man kan lägga in vilken kod man vill,

eller,

med rätt kod få telefonen att ta ALLA kort.

 

Men frågan om nätverkskod kommer inte upp,

det är alltså problemet i detta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HELT RÄTT UPPFATTAT!

 

Man kan lägga in vilken kod man vill,

eller,

med rätt kod få telefonen att ta ALLA kort.

 

Men frågan om nätverkskod kommer inte upp,

det är alltså problemet i detta fall.

 

 

Hm, kul, jag kunde inte sagt det bättre själv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är telefonen operatörslåst.?

 

Enligt frågor och svar hos Sony support så skall man kunna ändra PIN kod för ett annat simkort under Inställningar.

 

Jag antar att när du satte in det första SIMkortet du fick en uppmaning

 

att mata in PIN kod för det SIMkortet.

 

LARSAS

 

http://www.sonymobile.com/se/support/faq/xperia-u/getting-started/how-can-i-turn-on-the-phone-3/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är telefonen operatörslåst.?

 

Enligt frågor och svar hos Sony support så skall man kunna ändra PIN kod för ett annat simkort under Inställningar.

 

Jag antar att när du satte in det första SIMkortet du fick en uppmaning

 

att mata in PIN kod för det SIMkortet.

 

LARSAS

 

http://www.sonymobile.com/se/support/faq/xperia-u/getting-started/how-can-i-turn-on-the-phone-3/

 

 

Det är INTE PINkod vi diskuterar här.

Det är NÄTVERKSKOD, och det är en HELT ANNAN sak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser intressant tråden, och måste erkänna att detta är helt nytt för mig.

Förstår inte heller vad som avses.

 

Har jag missat något?

Har själv erfarenhet av att mot betalning låsa upp operatörs-låsta mobiltelefoner som är/varit operatörs-låsta/spärrade, och då har man matat in en speciell upplåsningskod, på ett specifikt sätt och låst upp telefonen.

 

Men har aldrig hört talas om att man idag får upp ett fönster i en operatörs-låst mobil när man stoppar in ett simkort för en annan operatör.

För att sedan direkt kunna låsa upp mobilen, om man har tillgång till en "Nätverkskod" ?

 

Kanske beror på att jag aldrig köpt en låst mobil, vill välja operatör själv när jag byter mobil.

 

Om jag har en låst mobil, alltså med ett bundet abonnemang, så vad jag vet, måste jag låta abonnemanget löpa ut, och sedan mot betalning få den upplåst, detta gäller väl fortfarande idag.

Operatören sponsrar ju fortfarande mobilerna, när man köper en med abonnemang, därför är dom låsta än idag.

 

Hur som helst, denna "Nätverkskod" som det pratas om här, kan ju inte vara samma som den upplåsningskod som jag avser?

Nä, detta känner jag inte igen.

 

Edit: Har nu googlat en liten stund, och läst/uppdaterat mig runt lite.

 

Kan bara konstatera, att ingenting har förändrat sig.

Detta med en Nätverkskod" är ingenting annat än som det alltid har varit, mobilen känner av att den är operatörs-spärrad, och vill ha en upplåsningsskod, för att kunna byta simkort.

 

Alltså, det handlar fortfarande om att man måste mata in en Upplåsningskod, som man får på två sätt, om man vill vara helt säker på att den blir upplåst.

 

1. Låta abonnemanget löpa ut och gå in till närmaste operatörsbutik, och låta dom låsa upp mobilen, mot betalning. ca 300-350:-

 

2. Anlita en av flera tjänster på nätet, som kan göra samma sak, också mot betalning, hos vissa får man skicka in mobilen, och få det gjort, hos andra köper man koden får koden och fullständig instruktion tillbaka via mail, om hur man gör.

 

Det är alltså ingen Nätverkskod det handlar om, utan som vanligt, en Upplåsningskod, precis som det alltid har varit.

Bara en ny benämning på samma sak.

Det är alltså inget fel på mobilen ifråga, den är bara operatörslåst.

 

Så storetall, antingen får du ta kontakt med butiken du köpt mobilen från, och reklamera den, om du aldrig fått det medföljande simkortet att fungera, eller så får du ta kontakt med närmaste operatörs-butik som mobilen har, och låta dom hjälpa dig, att få igång det simkort som följde med, låsa upp den åt dig, tror jag inte dom gör, köpte du med abonnemang, så spärrar den troligen den möjligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det inte kommer upp någon begäran om nätverkskod/upplåsningskod när simkort från annan leverantör monteras kan ju bero på att den inte är operatörslåst .Eller att telefonen är trasig .

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...