Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

MARGINALJUSTERING?


lundamad

Rekommendera Poster

Hur 17 får jag bort sidhuvud och sidfot så jag kan skriva el lägga in bild 3-5 mm från ovan respektive nedankant????

Jag har windows 7 och word 2010 (vet inte om det har betydelse för marginaljustering?)

 

TACK för snabbt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack f svar, men det funkar inte, för jag kommer inte så långt upp och ner på sidan som jag vill.

Varför??

 

 

Hej,

 

Fliken Sidlayout: Marginaler -> Anpassade marginaler

 

Hälsningar

/Johan

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivaren begränsar ofta hur små marginaler du kan ha, min skrivare kräver t.ex minst 46mm i överkant. Word vill inte gå under den gränsen. Om jag väljer att ignorera varningen från word, och skrivaren, så kan jag sätta 0 i topp-marginal, men då ser det ut som $€@t när man skriver ut.

 

Om det verkligen är sidhuvudet som är problemet så går du till fliken infoga, Sidhuvud/sidfot, Sidhuvud, Ta bort sidhuvud.

 

/MH

 

Hej igen och tack för svar

Finns det något program som jag kan göra brevpapper i, där jag kan skriva så långt ner och upp på pappret jag vill - dvs helt själv avgöra marginalerna?? ELLER är det alltid skrivaren som avgör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör brevpapper där jag vill ha minsta möjliga marginaler (spec topp och botten).

Har sökt här tidigare och fått en del bra svar, men tyvärr kommer jag inte tillräckligt långt ner på sidan.

Har ny Canon-skrivare och tror inte det beror på den.

Är det alltid skrivaren som begränsar marginalerna?

Kanske jag skulle göra brevpappret i annat program än Word 2010??

HJÄLP! tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bläckstråleskrivare vill inte skriva ut till yttersta marginal eftersom bläck på trumman vill den inte få.

 

En laserskrivare kan oftast, i teorin, skriva med mindre marginaler men även där finns det gränser.

Vill du verkligen skriva utan marginal, fylla en hel sida med färg exempelvis, då får du ta steget upp till lite mer avancerade skrivare.

Så ja, skrivaren har alltid en minimal marginal för en given papperstyp som den inte skriver utanför.

 

Moderatoringripande

Slagit ihop två likartade trådar av samma skribent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Kan du det mesta om mjukvara (fast skrivare är ju hårdvara)?

Då kanske du kan svara på min viktigaste fråga (än så länge): mottagaren av brevpappren får nedermarginalen helt fel.

Den personen har en HP deskjet 1050 J410serie????

 

 

Gör brevpapper där jag vill ha minsta möjliga marginaler (spec topp och botten).

Har sökt här tidigare och fått en del bra svar, men tyvärr kommer jag inte tillräckligt långt ner på sidan.

Har ny Canon-skrivare och tror inte det beror på den.

Är det alltid skrivaren som begränsar marginalerna?

Kanske jag skulle göra brevpappret i annat program än Word 2010??

HJÄLP! tack

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag kan tyvärr inte peka på någon lösning bara bekräfta att problemet finns och varför det finns.

 

Men hur nära kanten vill du komma, hur när kan du komma?

 

En sak du kanske kan testa är att skriva ut till PDF-format och sedan skriva ut denna på olika datorer och se vad som sker.

 

testar

post-8996-0-73268900-1363700523_thumb.png

 

Minimerar marginalerna i Word, förhandsgranskar utskrift till PDF-skrivare och bläckstråle. Där ser du en klar skillnad i marginaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Finns det speciella PDF-skrivare???

Jag har testat spara som PDF-fil för att mottagaren ska ha samma version som jag, men resultatet blir detsamma.

Jag vill ha 4-5 mm marginaler - är det möjligt överhuvudtaget???

 

 

Nja, jag kan tyvärr inte peka på någon lösning bara bekräfta att problemet finns och varför det finns.

 

Men hur nära kanten vill du komma, hur när kan du komma?

 

En sak du kanske kan testa är att skriva ut till PDF-format och sedan skriva ut denna på olika datorer och se vad som sker.

 

testar

post-8996-0-73268900-1363700523_thumb.png

 

Minimerar marginalerna i Word, förhandsgranskar utskrift till PDF-skrivare och bläckstråle. Där ser du en klar skillnad i marginaler.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med PDF-skrivare menar jag exempelvis PDF Creator

http://www.pdfforge.org/

som emulerar en skrivare och sparar som PDF.

Att använda som exempel.

 

Det jag ville visa var att, ivartfall via Word till en bläckstråle, så vet Word vilka marginaler skrivaren kräver och klipper bort det som faller utanför. Det går inte att ändra på, marginalen som finns finns av en anledning.

 

Som sagt, det hänger på din skrivare.

 

En mer avancerad skrivare kan jag tänka mig håller bättre koll exakt på var pappret ligger i skrivare och kan därmed nå mindre marginaler. Laser är som sagt oftast bättre på detta än bläckstråle.

 

Läs här exempelvis:

http://dator8.info/1...leskrivare.html

testar det som står där, dvs väljer skrivaren jag vill skriva ut på (Bläckstråle)

Klickar anpassa marginaler, sätter alla till noll.

Word varnar för att dessa ligger utanför skrivarens gräns, jag trycker Ja, att Word ska anpassa marginalerna efter vad skrivaren kan ge. Får då upp dessa marginaler

post-8996-0-27799100-1363703994_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjärtligt tack.....så länge

Då får jag kolla upp detta. Än en g - TACK!

Med PDF-skrivare menar jag exempelvis PDF Creator

http://www.pdfforge.org/

som emulerar en skrivare och sparar som PDF.

Att använda som exempel.

 

Det jag ville visa var att, ivartfall via Word till en bläckstråle, så vet Word vilka marginaler skrivaren kräver och klipper bort det som faller utanför. Det går inte att ändra på, marginalen som finns finns av en anledning.

 

Som sagt, det hänger på din skrivare.

 

En mer avancerad skrivare kan jag tänka mig håller bättre koll exakt på var pappret ligger i skrivare och kan därmed nå mindre marginaler. Laser är som sagt oftast bättre på detta än bläckstråle.

 

Läs här exempelvis:

http://dator8.info/1...leskrivare.html

testar det som står där, dvs väljer skrivaren jag vill skriva ut på (Bläckstråle)

Klickar anpassa marginaler, sätter alla till noll.

Word varnar för att dessa ligger utanför skrivarens gräns, jag trycker Ja, att Word ska anpassa marginalerna efter vad skrivaren kan ge. Får då upp dessa marginaler

post-8996-0-27799100-1363703994_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack,

jag ska kolla upp detta. Funkar det inte så återkommer jag - var så säker....du verkar kunna din teknik.

 

Hjärtligt tack.....så länge

Då får jag kolla upp detta. Än en g - TACK!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för att, om du vill komma så nära kanten på papperet undrar jag inte om du bör vända dig till ett tryckeri eller liknande som enkelt med sina precisa maskiner kan skriva ut en antal mallar åt dig som ser ut exakt så som du vill. Sedan är det "bara" att anpassa utskriften av själva materialet/fakturan i denna mall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...