Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det ok att ladda hem spel man köpt?


MrPeter

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en liten fundering. jag har det gamla härligt warcraft 3 orginal med serie key och allt.

Dock har jag tappat bort själva skivan till expantionen frozen throne men har kvar fodral med serie nyckel.

Är det lagligt och helt okey att ladda hem spelet, trycka in min RIKTIGA köpta serie nyckel och spela som om jag aldrig tappat bort skivan?

för i min värld blir det exakt samma sak som att bränna orgrinalskivan som backup ifall den försvinner eller är jag ute och cyklar?

 

MVH Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa det är att dela ut filerna som jag inte får göra i detta sammanhang :)

Tack för svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Nej, det är inte lagligt. För att det ska vara lagligt måste du ha tillstånd från upphovsrättshavarna. Om det inte står något om det i licensavtalet som följde med spelet kan du ju alltid försöka skriva och fråga dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det lagligt och helt okey att ladda hem spelet, trycka in min RIKTIGA köpta serie nyckel och spela som om jag aldrig tappat bort skivan?
Det korta och något förenklade svaret är nog tyvärr nej.
[...] för i min värld blir det exakt samma sak som att bränna orgrinalskivan som backup ifall den försvinner eller är jag ute och cyklar?
På ett sätt så skulle man kunna säga att effekten är densamma som att bränna en backup-kopia. Problemet här är dock att grundregeln är att det ej är tillåtet att skapa kopior av datorprogram (11a § 3st. URL) utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd.

 

Undantag görs dock (i 26 g § URL) för sådana kopior som man "måste" göra för att programmet skall fungera som avsett.

 

Om originalverket är offentliggjort för allmänheten enligt 2 § URL iså är det dock tillåtet att göra en kopia, se 12 § URL. T.ex. om Blizzard Entertainment gjort det möjligt att ladda ned kopior av spelet.

 

Observera att lagen inte gör någon skillnad mellan Internet eller i något annat medium. Upphovsrättslagen ska alltså tillämpas oavsett vilken teknik som använts för att göra ett exemplar och oavsett i vilket medium verket offentliggjorts.

 

Jag föreslår att du kontaktar Blizzard Entertainment och frågar hur du skall göra. Många tillverkare erbjuder nedladdning eller beställning av fysisk media för att ersätta borttappad dito.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey :) Tack för alla svar! Gick dock och köpte en ny skiva på gamestop för 100kr ^^ var mest intresserad av lagen i sig :)

 

Tack allihopp! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...