Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta ut BBB modemRouter (ADSL) - Ping paket tapp - Byte till fiber senare~


Eken

Rekommendera Poster

Hej igen!

 

Har äntligen blivit av med Tele2 som vi hade stora problem med, nu har vi fått BBB adsl bredband 24/2 samt telefoni. Har fått ett zyxel p-2601 ~ (som suger). Pingen ligger mellan 15-45 men sen blir det lite då å då paketloss vilket gör att internet lägger ner korta stunder, värdelöst med andra ord. Antar? att det är modemroutern som är problemet då många sagt att den är dålig. Så det jag undrar är om det går att byta ut den mot något riktigt bra? Har även telefoni från BBB vilket jag har hört försvårar det hela, samt att bbb har sin firmware osv, att man behöver NAT / WAN.

 

Grejjen är den att om det nu går att bli av med skiten helt (inte att bara brygga och stoppa in ett modem som ligger över då jag tror att mitt problem med paketdata tapp kommer vara kvar) Är det möjligt med någon router/modem? Vi kommer även att få fiber om cirka 1 år vilket gör att jag gärna köper något som kommer att funka med fiber när vi väl får det.

 

Kan tänka mig att betala över 1k om det är BRA grejjer som fungerar både nu (med ADSL o telefoni) samt då vi får indraget fiber i villan.

 

Skulle vara otroligt tacksam om ni har svar till mina problem! Och har tips på vad jag kan behöva.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

börjar med fiber: när ni får fiber är det absolut vanligast med Telia som operatör. Dom kommer då skicka ut ett thomson modem till er. Det är även inbyggd router och trådlöst nätverk i ett.

Är förvånad över att BBB inte skickat ut ett snarlikt modem som detta jag precis nämde?

hör med BBB om du skulle kunna få ett modem utav dom som stödjer ditt problem.

Är ganska säker på att du inte behöver oroa dig över fibern för du kommer då få ett modem att hyra för 29kr/mån (inget val, det ingår i månadskostnaden)

 

Men till dagens problem är mitt tips att du hör med BBB efter ett modem.

 

MVH Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj förlåt misstog mig, zyxel p-2601 har ju BBB skickat ut ^^. ursäkta mig.

men ring in till BBB och felanmäl och be om att få ut en tekniker. (Gratis för din del)

Det modemet ska absolut klara detta! men enklast att låta en tekniker på plats avgöra om det är modemet eller kabeln till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan är det även som så att det modemet är konfiguerat efter vad som finns för utrustning på stationen så om du köper något annat finns risken att det inte matchar alls och blir allt värre. (även om det är ett bättre modem).

 

förlåt för 3 inlägg på rad :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma probelm för ett antal år sen jag bytte till BBB.

 

Har du lite långt från stationen kan det bli problem med att du tappar signalen.

 

Ring supporten och snacka med en tekniker som ser om du har någorlunda ren signal till ditt modem och inte för mycket brus på ledningen som stör.

Han kan strypa ner hastigheten så du får rätt om du har för långt från stationen.

Jag har 24 men kan bara utnyttja ca 12 ner p.g.a. detta med avståndet.

Värt att prova innan man köper nåt man inte kanske behöver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått fiber här i Familjebostäder Göteborg.

Kunde välja mellan

Alltele

Bahnhof

T3

Bitcom

Bixia

Bredband 2

Net at Once

Tyfon

Universal Telecom

Valde Bahnhof. Efter gått igenom allihopa.

Vad de erbjöd, hastigheter, webbmail, Virusskydd Lagringsutrymme, E-postadresser, Brandvägg, Egen domän, Hemsida, Pris och bindningstider. Och företagens ekonomi (www.121.nu) Och omdömen på internet från användare.

Fått först fakturan för nån dag sedan. Den täckte från 30 Januari till 29 Juli, dvs ett halvår.

Passar mig perfekt istället för att betala 12 ggr/år (Alltele) bara betala 2 ggr/år.

Och fakturaavgift 25krx2=50kr. Alltele 31,20+moms=39krx12=468kr

Enbart på faktura avgiften spar jag 418kr/år

En annan stark kandidat var T3 men det blev Bahnhof.

Och Alltele som jag har på ADSL fortfarande för säkerhets skull.

 

Har ju hitintills

sagt upp internet abonnemang hos

Telenor (kom inte överens med det bolaget, de tyckte jag skulle byta dator....)

Tele2 Höjde priset snabbt 195kr 1 a året 395kr 2 a året, 500kr 3e året.

För att inte tala om Tele2s support.......när jag klagade på att jag inte fått de nya avtalsvillkoren

blev svaret efter 1 månad: Du verkar ha problem koppla upp dig mot internet, ring supporten.

Då var jag redan uppkopplad med Telia.

Telia massvis med spam, piratprogram, barnporr, de skyllde på att jag lämnat ut min internetadress.

Jag skyllde på Telias e-post katalog. Det visste inte supporten vad det var nyanställd(?).

Telias e-post katalog var en ide Telia hade ända fram till 2001.

Telia lade ut alla mailadresser på webben "e-postkatalogen".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vedex:

Hade samma probelm för ett antal år sen jag bytte till BBB.

 

Har du lite långt från stationen kan det bli problem med att du tappar signalen.

 

Igentligen beror det på att det är glapp någonstans på ledningen så det spelar ingen roll om hur långt det är.

synk-tapp = glapp i kabeln.

Sedan kan det även bero på modemet och stationens "port".

men allra allra vanligast är att det är klapp i kabeln så att ringa ut en tekniker är det de bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vedex:

Hade samma probelm för ett antal år sen jag bytte till BBB.

 

Har du lite långt från stationen kan det bli problem med att du tappar signalen.

 

Igentligen beror det på att det är glapp någonstans på ledningen så det spelar ingen roll om hur långt det är.

synk-tapp = glapp i kabeln.

Sedan kan det även bero på modemet och stationens "port".

men allra allra vanligast är att det är klapp i kabeln så att ringa ut en tekniker är det de bästa.

 

 

Så du menar att de på landet som har långt till stationen har glapp i kabeln om de inte får ner 24Mbit med ADSL???

 

Jag hade kontakt med teknikern samtidigt som jag såg på modemet när synken försvann och han såg det direkt på sin skärm vad som hände.

 

Han ställde ner hastigheten till 14 Mbit och då var det stabilt, så jag får ner ca 12-13 till modemet och fungerar utan problem efter detta.

 

Så något glapp tror jag inte på, men är ju inte tekniker så kan inte bevisa något utan får tro på vad han sa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mjoo det är sant tror jag missförstod dig nog lite, det du pratar om är att "ställa in profilen". det är ren mjukvara som operatören SKA kolla innan tekniker kommer ut vilket tyvärr inte alltid händer.

80% av alla operatörer kollar detta redan när man sitter i telefon med kundtjänst. men som sagt, vem som hellst kan tabba sig och det blir fel. Men det var därför jag inte räknade med mjukvaruinställningar från operatörens sida eftersom det är inget som teknikern i sig kan göra utan då får han i sin tur ringa till operatörs kundtjänst och tala om att dom ska ställa ner profilen vilket som borde gjort från början.

 

det jag menar mer var : om du har tex 24 mbit och får ut 24 mbit allt funkar fint förutom att det synkar om ibland. sådana problem är till 90% glabb i kabeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, får ta och ringa BBB support och höra med dom, hade liknande problem när vi hade tele2, då sprang pingen upp i skyhöga höjder lite då å då för att sedan ploppa ner igen på normal nivå, då hade vi ett vanligt gammalt d-link modem och en rätt fräsch linksys router. Hade väl hoppas på att problemen skulle försvinna nu, men nu är det paketloss istället för skyhög ping. Ni tror alltså att det inte är modemet det är fel på?

 

Får ringa dit imorgon eller så, kommer återkomma med svar, är rädd att det blir exakt samma sak som hos tele2, dvs dom ser inget fel hos dom och inget mer med det...

 

Med fiber va min undran va ja skulle köpa för router/modem/routermodem ifall jag sedan vill använda den när vi får fiber (och adsl BBB nu) men tack för all information, uppskattas väldigt!

 

edit: kan väl tillägga att jag får ut cirka 14-15/2 av 24/2

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till fiber ska du inte ha något modem alls, utan en enkel router utan modemfunktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...