Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Använda Excel för fakturering, numrering ?


PCsnubben

Rekommendera Poster

Det finns ju ett flertal mallar för att göra faktura i Excel.

Men sen då, om jag vill fakturera löpande utan att behöva fylla i fakturanummer manuellt.

 

Säg att jag har 50 fakturor jag vill skicka i slutet av månaden.

Då vill jag ha dem utskrivna med eget fakturanr på varje givetvis.

Hur gör jag det ?

 

Och kan jag även koppla mitt kundregister (annan excel-fil) så att kundens namn + adress också står på fakturan ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räkna upp fakturanummer, det är en nöt som knäckts några gånger här redan på lite olika vis varje gång.

 

Det finns två premisser som måste uppfyllas:

1: Du måste veta föregående fakturanummer

2: Du måste ha en punkt, en tidpunkt, då du vet att det ska räknas upp.

 

Antingen sker detta när du skapar en ny faktura eller när du sparar/skriver ut denna.

 

Om du nu har en sekundär fil med kundregister, varför inte där även skapa ett fakturaregister? Skriv upp fakturanummer, vem det skickats till, summa och förfallodag exempelvis.

Då kan man med enkel formel hämta senaste fakturanummer från denna fil. Enda kravet för att detta ska fungera är att filen med ditt register i är öppen, när den är öppen kan formler som PASSA, INDEX och FÖRSKJUTNING användas vilket behövs.

 

Så mitt förslag är

1. Skapa ett fakturaregister

2. Skapa en fakturamall

3: När klar med en faktura, en knapp Spara faktura/Skriv ut varvid kod sparar din faktura, låser alla formler och lägger in uppgifter i fakturaregistret...

 

Eller, om du vill hålla det enkelt, ange fakturanummer med en formel som ger ett unikt värde helt enkelt. Dagens datum + en mer eller mindre slumpad siffra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...