Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför brukar du Windows eller MacOS?


Sture888

Rekommendera Poster

Windows är ett stort och komplext operativsystem, det handlar inte om att hitta några gratisprogram som kan ersätta Microsofts tillämpningsprogram. Men visst finns det några som försöker skriva ett öppet operativsystem som är binärkompatibelt med Windows så att alla drivrutiner och program skrivna för Windows kan fungera: http://www.reactos.org/sv

De har hållit på sen 1998 utan att komma längre än till en tidig testversion som saknar väldigt mycket.

 

Det tycks vara lättare att göra emulator som funkar sånär stabilt. Varför inte göra ett windows-emulator OS? Emulatorer förbättras och blivit ännu bättre jämfört sen några år sen. Är det så viktigt att det måste köras på riktigt? Det huvudsakliga är att ha ett OS som kan köra windowsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju Wine till Linux men Windows-programmen blir ju lätt sega eftersom det innebär att ett extra skal måste vara igång och konvertera allt som går mellan programmet och det underliggande operativsystemet, dvs för varenda liten musrörelse/klick, tangenttryck osv ska mer kod köras än normalt. Spel brukar fungera dåligt via Wine. Men det är väl knappast nytt för dig eftersom du känner till att det finns emulatorer.

 

Håller du bara på att fråga för att det är kul att provocera folk eller vad är syftet med dina inlägg egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ditt syfte också att provocera? Varför ställde du ens frågan? Just nu blir det provocerande när du frågade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ger sig inte folk på att göra en fri Windowsvariant?

 

OK - du först - eller menar du någon annan/andra med folk? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

OK - du först - eller menar du någon annan/andra med folk? :D

 

Menar de som programmerar.

 

En annan sak. Varför duger inte Linux för enkla användare som bara har behovet att surfa på nätet maila skriva lite dokument. Några specifika program som finns till övriga OS behövs inte för denna användargrupp.

 

Så gjorde Linus Torvalds ett redundant OS som inte uppfyllde tillräckligt att ersätta Windows. Operativsystemet hamnade i skymundan utanför konsensus-användare. Linux blev ett OS som inte blev tillräckligt populär att spela ut Microsoft Windows.

 

Vad är syftet med ett gratis OS när den inte når ut till den alldagliga användargrupp? Varför har vanliga kontor även idag MacOS eller Windows. Är det inte så konstigt att Linux inte kan etablera sig när man inte etablerar Linux på olika ställen så folk måste använda Linux på jobbet, och därför vänjer sig folk och upptäcker Linux fördelar och använder hemma.

 

Storpamparna är Windows och MacOS medan Linux förblir tredje hjulet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag använder i alla fall Windows för att jag och min familj vill ha en MODERN, lättanvänd och stabil dator med alla typer av program och spel, samtidigt som den är snabb och precis så säker man vill ha den!

 

Windows är de facto det ENDA NYA operativsystemet som finns på marknaden..

Vilket märks då du på PC´s kan använda pekskärm, något som såväl Linux och mac saknar..

 

En mac är i mina ögon, på tok, föråldrad, den tidigare lovordade grafiken ser än i dag ut som Windows 3.11 eller Windows 95 gjorde i mitten av 90-talet.. Stela orörliga ikoner, precis som Win 3.11 och Win95.

 

Tyvärr är Linux ruskigt långt efter t.o.m. mac i det hänseendet,, Linux känns ju som något från 60-talet, rent tekniskt sett.. hopplöst föråldrat och med alltfler sårbarheter.

Linux har ju inte ens utvecklats till att använda ett REGISTER (en central databas med inställningar & konfigurationer) utan kör fortfarande med konfigurationsfiler??? Hur föråldrat är inte det..????? OJ OJ OJ! (Microsoft slutade med det år 1995 iom. Win95)

Linux lever ju inte ens i samma århundrade som Windows, knappt ens i samma årtusende! Rena stenåldern, tekniskt sett!

 

Microsoft har sedan Windows XP SP2 rykt upp sig rejält rent säkerhetsmässigt, och bara fortstatt utveckla säkerheten (samtidigt som de UTVECKLAT operativsystemet).

 

Linux och annan öppen källkod verkar ha gått åt andra hållet i sin utveckling, något som tyvärr påvisas extra tydligt i t.ex. secunias undersökning av sårbarheter i över 9000 programvaror..

 

De två programvarorna med ÖVERLÄGSET flest sårbarheter var just baserade på öppen källkod!

Dessa två var google chrome med 291 sårbarheter under hela år 2012 samt Firefox med 257 sårbarheter under samma år..

 

Jämför gärna detta med de allmänt utskällda JAVA och flash player som båda hade endast drygt 60-70 sårbarheter under hela år 2012...

 

Jämför detta med Internet Explorer som hade ynka 41 sårbarheter under hela år 2012.

Windows 7 i övrigt hade 50 sårbarheter under hela år 2012..

Tillsammans hade Windows 7 inkl. Internet Explorer 91 sårbarheter..

 

Så om du under 2012 haft en dator med Windows 7 och internet Explorer så hade du ÖKAT datorns totala antal sårbarheter med drygt 300% enbart genom att installera ett enda, felaktigt, program (= Chrome eller firefox)..

 

Undviker man dessa open source-baserade programvaror och samtidigt följer Microsofts säkerhetsråd och därmed loggar in som användare och inte som administratör då har man även en riktigt säker och skyddad datormiljö!

 

Då jag lever i år 2013.. inte 1995, så väljer jag Microsoft före andra, riktigt omoderna, system ..

 

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Linux har alltid betraktats som lite krångligare för den vanliga hemmaanvändaren, jämförs ibland med Mac,

 

Tror kanske mera att det kan handla om attityder, att vänja om vanliga privatpersoner att både Linux och Mac inte är så krångliga idag.

 

Det är den vanliga fördomen när Linux är precis lika lättanvänt för en enkel Svensson som ska skriva dokument, surfa på nätet och e-posta.

 

Om fler folk vågade använda Linux så skulle Windows.

 

Men det verkar som en vidskepelse att Linux är så himla krångligt trots att folk aldrig testat Linux som säger aldrig i livet.

 

Frågan är hur lättlurade folk är om man skulle fixa en Linux med windowsutseende. Så tror folk att de surfa med Internet explorer och tror att de har ett windows aktivitetsfält. De tror att de ser windows-ikoner och vanliga menyer.

De tror att de använder Microsoft World när det är en omgjord Open Office  

 

Vilken inställning får folk efter att upptäckt att de kör Linux då det börjar rota i avancerade egenskaper? En hoppsan vad är det här, jag kör Linux! :o

 

Så har folk blivit förta bakom ljuset och tagna på bar gärning som kört Linux utan att yttra sig om något. Skyller folk på att de inte var förberedda? Det är ju helt korkat. Inte behöver man vara förberedd vad för operativsystem man kör. Funkar allt som det ska så funkar det.

Så enkelt är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Det jag hatar mest med Windows är att man måste använda antivirusprogram som slöar ner datorn så att den förbannade cirkeln snurrar för att det är slöa bloatware aktiva.

 

Snacka inte om att Windows är stabilt då vet du inte hur ett stabilt OS är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag hatar mest med Windows är att man måste använda antivirusprogram som slöar ner datorn så att den förbannade cirkeln snurrar för att det är slöa bloatware aktiva.

 

Snacka inte om att Windows är stabilt då vet du inte hur ett stabilt OS är.

Det är inte Windows fel att du "måste" använda ett antivirusprogram. Detsamma gäller för Mac-OS och Linux.

Skyll på dem som skall ha skulden istället! Alla dessa personer som finner en njutning i att förstöra för andra, det är dem du skall skylla på.

Hade de inte skapat sin skit hade du inte behövt använda motmedel mot deras påhitt.

 

Dessutom finns det ingen som säger att du "måste" använda ett antivirusprogram. Det valet gör du själv.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inderekt är det ju windows fel att säkerheten historiskt och även idag är undermålig och är ett byte för illasinnade som vill skriva elak kod. Om man istället använder ett OS med inbyggd säkerhet från början så är det ointressant att försöka skada systemet eftersom det inte går. Därför kör jag BSD när jag vill utföra något på nätet som det finns risker med t.e.x bankärenden PF är en utomordentlig firewall och FreeBSD ett utomordentligt OS, och det gör det ju inte sämre att det dessutom är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...