Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför brukar du Windows eller MacOS?


Sture888

Rekommendera Poster

För er som är enkla användare som surfar på nätet och mailar och inte behöver några speciella program. Du har vare sig något behov av Windows och MacOS när allt de du behöver finns i Linux. Dessutom är det en mängd massa program så du kommer igång direkt utan att behöva installera. Du klarar dig med de förinstallerade webbläsare. Du klarar dig med mailprogrammet som finns. Spelar du inte ens dataspel så är Linux intakt för just dina behov.

 

Varför blev det MacOS eller Windows? Var det för att det bara fanns två alternativ att välja i butiken? Var det för att andra kör Windows eller MacOS? Går du bara på vad som är mest etablerat känt?

 

De mindre databutiker säljer förinstallerad dator med Linux. Det finns sajter man kan beställa dator med Linux. Varför har inte ni enkla användare reagerat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle jag kunna hjälpa till här i forumet om jag inte använde Windows ;)

Windows är det som jag har kunskap om även om jag har haft olika Linux-distributioner i dual-boot eller virtuellt under åren så inte kan jag kommandon och tillvägagångssätt där som jag kan i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då skulle man satsa på en ipad, tycker jag.

 

Jag använder alla dessa OS dagligen faktiskt

 

Linux -> På serversidan. php, pgsql & backup

Windows -> Web- och .NET utveckling, mycket youtube när pojken ska kolla på super mario walkthroughs

OSX & IOS -> Ordning & reda i familjen (ical & mail reminders), Web- och ObjC-programmering, skriva dokument och jobba med pdf,bildredigering, musikspelning, dottern älskar IPAD:en. Personligen, tycker jag att icloud är det bästa som har hänt mig under the 20s.

 

Du undvek grundfrågan att Linux är lättanvänt om man håller sig till de förinstallerade program. Så var det redan för drygt fem år sen. Varför envisas folk att välja dator med MacOS eller Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Tex för man vill skriva ut. Min förra skrivare en HP laser var det inga problem med.

Den nuvarande en Samsung stöds av linux Mint 13. Kruxet är att det bara är ibland det går att skriva ut. Ibland skriver den ut felfritt.

Men det vanligaste är att den skriver ut massvis med papper med bara en rad rappakalja längst upp.

Självklart kan det vara SBS.

Eller för jag gjort bort mig och köpt en Sony Cybershot DSC-HX9V kamera.

På min Olympus kamera är det bara plocka ut kameraminnet, sätta minnet i en USB adapter (som ligger i myntfacket i plånboken) och jag kan föra över foton och filmer till en dator. Hemma eller borta.

Det går inte med minnet på Sonykameran. För att få ut foton och filmer från Sonykameran måste jag installera mjukvara från Sony i Windows. Då går det att via sladd (och antagligen via USB adapter) få ut foton och filmer.

MEN Sonymjukvaran tar helt över datorn. Nyligen var jag i Windows när jag ville få ut foton från Olympuskameran via USB-adapter. Då startar Sonys mjukvara, laddar hem reklam från Internet för ny Playstation (!?). Jag stänger av Sonys mjukvara och försöker som vanligt ta över fotona med Windows filhanterare. Det går inte ! SONYs mjukvara blockerar Windows filhanterare !

Inga problem plocka över fotona från USB när jag bytt till linux.

För egen del är SONYs produkter numera på DÖDSKALLE listan.

Det är ju inte första gången SONY installerar skit i användarnas datorer.

Jag tänker på rootkitet som följde med CD skivor för några år sedan.

Och tydligen jobbar SONY vidare i samma trojanska häst anda.

 

För övrigt var 2012 året när Windows förlorade sin dominerande ställning som operativsystem. 2012 blev Android det mest köpta operativsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemma använder jag Windows bara i de fåtal fall som det inte finns motsvarande GNU/Linux program och att Windowsprogrammet inte fungerar i Wine. Annars är det huvudsakligen Ubuntu och Linux Mint men även Fedora och Debian, på jobbet är det bara Windows för att de program jag jobbar med inte finns portade till vare sig MacOS eller GNU/Linux.

 

En intressant händelse var i somras när mina föräldrar, 80+, bytte ut sin gamla dator med XP på och skaffade ny dator med Windows 7. Med XP behövde de hjälp med uppdateringar och lite rensande av och till. De klarade inte att gå från XP till Windows 7 utan behövde väldigt mycket hjälp hela tiden för att hitta i systemet. De upplevde Windows 7 som inkonsekvent jämfört med XP och jag kan till viss del hålla med.

Jag föreslog att de skulle prova något helt annat och installerade Ubuntu 12.04 med Gnome-classic. Efter ett par timmars instruerande är deras supportbehov noll, inga konstigheter händer, de klarar till och med uppdateringarna själva.

 

Tex för man vill skriva ut. Min förra skrivare en HP laser var det inga problem med.

Den nuvarande en Samsung stöds av linux Mint 13. Kruxet är att det bara är ibland det går att skriva ut. Ibland skriver den ut felfritt.

Men det vanligaste är att den skriver ut massvis med papper med bara en rad rappakalja längst upp.

Självklart kan det vara SBS.

 

 

Jag har samma fenomen i LibreOffice om jag använder snabbutskriftsknappen, men om jag går den "långa" vägen via File-> Print så är det inga problem. Inte heller helt konsekvent ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"MacOS" är väl inget den "enkla användaren" skaffar av slentrian?

Här är man nog mycket medveten om såväl hårdvara som mjukvara (ingår en hel del här med). Troligen även medveten om prisbilden.

 

Argument för Windows:

Sällananvändare som ändå behärskar Windows hyfsat fortsätter gärna.

Närheten till support(bekanta) som själva använder Windows.

Tillgången. Finns överallt.

Priset. En dator med Windows torde nog vara billigare än en utan/med Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Priset. En dator med Windows torde nog vara billigare än en utan/med Linux.

 

Just detta är lite svårjämförbart om man tittar på märkesdatorer. Det är svårt att hitta någon utan Windows och jämföra direkt med. Det finns de som försökt få tillbaka pengar för Windows eftersom de inte godkänt EULAt men jag vet inte hur det gått för dem. För ett par år sedan sålde Dustin under en kort period exakt samma dator, en Dell Vostro vill jag minnas, med Windows eller med Ubuntu, Linuxdatorn var 700kr billigare. Windowsversionen blev ganska omgående uppgrderad med större disk, kanske för att motivera ett högre pris. (efter påtryckningar?)

En dator som byggs ihop av komponenter blir definitivt dyrare med Windows eftersom Windows måste köpas till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dator som byggs ihop av komponenter blir definitivt dyrare med Windows eftersom Windows måste köpas till.

Jo precis, men även här torde "enkla användare" ramla bort då de kanske inte bygger en egen dator..

 

Tilläggas, kanske bör, att jag kör Linux Mint på flera datorer, inklusive en dator på jobbet, och föredrar det där så är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

NoWin skriver

Jag föreslog att de skulle prova något helt annat och installerade Ubuntu 12.04 med Gnome-classic. Efter ett par timmars instruerande är deras supportbehov noll, inga konstigheter händer, de klarar till och med uppdateringarna själva.

Känner själv två pensionärer. De har numera sonens gamla bärbara. Med Ubuntu. Inga problem.

Kopplar utan problem upp sig mot Telias trådlösa router.

 

NoWin skriver

Jag har samma fenomen i LibreOffice om jag använder snabbutskriftsknappen, men om jag går den "långa" vägen via File-> Print så är det inga problem. Inte heller helt konsekvent ;-)

Tack för tipset. Ska provas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför envisas folk att välja dator med MacOS eller Windows?

 

Därför att dessa är vanligast bland dom flesta vanliga användare/amatörer, det är dom enda operativen som går att köpa över disk i elektronikbutikerna, möjligt att det går att köpa Linux i mindre specifika databutiker, då är det oftast efter ren beställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att dessa är vanligast bland dom flesta vanliga användare/amatörer, det är dom enda operativen som går att köpa över disk i elektronikbutikerna, möjligt att det går att köpa Linux i mindre specifika databutiker, då är det oftast efter ren beställning.

 

Det enkla svaret är att det inte görs nån reklam, För hur ska folk bli intresserade? Att Linux inte visas upp och att etableras i kontor. Det skulle vara enklare om det var si sådär vanligt att folk hade Linux på jobbet så hade de fått prövat och där ifrån valt att använda Linux hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väljer alltid windows utan en lätt och ganska stor anledning.

Windows är det klart största (mätt i antal användare) operativsystemet och om någonting någongång skulle krångla så finns det hjälp överallt att få (inte minst här!) !!

Problem kan dyka upp i all elektronik över huvudtaget och om man då har det vanligaste kan du ge dig attan på att någon annan haft samma problem som löst det för sig och kan hjälpa mig!!

 

Därefter envisar jag mig med windows :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väljer alltid windows utan en lätt och ganska stor anledning.

Windows är det klart största (mätt i antal användare) operativsystemet och om någonting någongång skulle krångla så finns det hjälp överallt att få (inte minst här!) !!

Problem kan dyka upp i all elektronik över huvudtaget och om man då har det vanligaste kan du ge dig attan på att någon annan haft samma problem som löst det för sig och kan hjälpa mig!!

 

Därefter envisar jag mig med windows :D

 

Är du lika entusiastisk att fortsätta med Windows med det barnsligt pedagogiskt utseendet som Windows 8 har? Varför är det så många företag som envisas att stanna var på Windows 7? Så kommer Microsoft förlora massa kunder som gått över till Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt inte testat windows 8 än, utsendet spelar mig ingen roll utan funktionerna samt att många använder det som sagt. så ja, troligen kommer jag köra på win 8 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det så många företag som envisas att stanna var på Windows 7?

Kanske för att många företag som utvecklar mjukvaror envisas med att utveckla dessa enbart för Windows...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt inte testat windows 8 än, utsendet spelar mig ingen roll utan funktionerna samt att många använder det som sagt. så ja, troligen kommer jag köra på win 8 :)

 

Det finns en anledning varför folk hellre väljer Mac. Därför för att slippa dessa radikala förändringar i nästa version av operativsystemet. Kollar man på skärmbilder på MacOS långt tillbaks så har den princip alltid haft samma utseende användargränsnit. Men menyer osv ska förändrar mycket redan mellan nästan version.i Windows.

 

Blir man inte tryggare med ett sådant OS att veta att nästa version håller sig inom samma användargränsnsnitt, istället för att uppleva att det är ett helt nytt OS och allt blir främmande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

istället för att uppleva att det är ett helt nytt OS och allt blir främmande?

 

Nja :) du kan (som jag) köra W8 utan att bry dig om Metro - men Areo kan man inte få till som i W7... :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enkla svaret är att det inte görs nån reklam, För hur ska folk bli intresserade? Att Linux inte visas upp och att etableras i kontor. Det skulle vara enklare om det var si sådär vanligt att folk hade Linux på jobbet så hade de fått prövat och där ifrån valt att använda Linux hemma.

 

Linux har alltid betraktats som lite krångligare för den vanliga hemmaanvändaren, jämförs ibland med Mac,

 

Tror kanske mera att det kan handla om attityder, att vänja om vanliga privatpersoner att både Linux och Mac inte är så krångliga idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux har alltid betraktats som lite krångligare för den vanliga hemmaanvändaren, jämförs ibland med Mac,

 

Tror kanske mera att det kan handla om attityder, att vänja om vanliga privatpersoner att både Linux och Mac inte är så krångliga idag.

 

Det är den vanliga fördomen för folk som inte vågar testa hur svårt det egentligen är. Folk nöjer sig med det som går att läsa och handlar det för mycket om manuella konfigurationer så räckte det för att avstå. Sen hur Linux förövrigt funkar användarmässigt med alla förinstallerade program det är det folk inte får veta.

 

Hur var det förr i tiden under DOS-tiden och Windows 1.0 osv? Det fanns inga andra alternativ och folk blev tvungna att lära sig Jösses vad kunskapsnivån har sjunkit till idag. Folk ska bara ha och ha men inte kunna någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Linux har alltid betraktats som lite krångligare för den vanliga hemmaanvändaren, jämförs ibland med Mac,

 

Tror kanske mera att det kan handla om attityder, att vänja om vanliga privatpersoner att både Linux och Mac inte är så krångliga idag.

 

Mac OSX och WIndows är mycket bättre på allt än dom fria operativsystemen.

 

Jag har provat dom flesta Linux distarna och även både Freebsd och Openbsd, men det har jag gjort för att jag tyckt att det varit roligt. När det kommer till att arbeta med kör jag Mac OSX till 90% och Windows 7 och 8 dom övriga 10%, varför kan man fråga sig? Jo för att dom är bättre helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag använder Windows 7 i skolan, hemma använder jag linux mint 13 cinnamon och windows 7. Hos kompisar Mac OS X Leopard, snow leopard och lion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OSX och WIndows är mycket bättre på allt än dom fria operativsystemen.

 

Jag har provat dom flesta Linux distarna och även både Freebsd och Openbsd, men det har jag gjort för att jag tyckt att det varit roligt. När det kommer till att arbeta med kör jag Mac OSX till 90% och Windows 7 och 8 dom övriga 10%, varför kan man fråga sig? Jo för att dom är bättre helt enkelt.

 

Men då verkar Linux inte så lyckat när Windows och MacOS fortfarande är de ledande operativsystem. Varför ger sig inte folk på att göra en fri Windowsvariant? Det finns så mycket gratisprogram att ersätta alla Microsofts egna program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows är ett stort och komplext operativsystem, det handlar inte om att hitta några gratisprogram som kan ersätta Microsofts tillämpningsprogram. Men visst finns det några som försöker skriva ett öppet operativsystem som är binärkompatibelt med Windows så att alla drivrutiner och program skrivna för Windows kan fungera: http://www.reactos.org/sv

De har hållit på sen 1998 utan att komma längre än till en tidig testversion som saknar väldigt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...