Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att installera 2x4TB interna diskar


3DArt

Rekommendera Poster

Hej alla;

 

Jag behövde utöka mitt lagringsbehov ordentligt och fastnade för två 4TB WD Caviar Black och en hårddiskkylare för att få plats i chassit. Jag skrev till Inet och frågade om mitt moderkort,ett Gigabyte GA-X58A-UD3R (från 2010, rev1?) och det skulle inte utgöra något hinder. Att installera diskarna var inga problem och jag hade hjälp av en polare som kan lite mera än mig. Och det säger inte så mycket. Att man skulle formatera diskarna med GPT förstod vi först när vi formaterat en disk felaktigt.

 

Resultatet just nu är att en av diskarna syns i utforskaren som 2TB. Alltså halva storleken på ett ungefär. Den andra disken syns i ett program som heter "MiniTool Partition Magic Home Edition". Där syns en 4TB disk som en hel volym men det står unallocated för hela disken. Den andra 4TB disken är delad i två delar. En på 2048 och denna syns som sagt i utforskaren men 1678 är unallocated. Det går inte att få upp diskarna i enhetshanteraren alls nu. Igår gick det.

 

En av hårddiskarna blev rejält underkänd av WD:S eget diagnostiseringsverktyg. Den fick resultatet allvarligt defekt ungefär.Har jag tur är det den som bara visar 2TB ledigt. För det är väl inte världens enklaste sak att formatera om disken med GPT? Innefattar inte det några förändringar i BIOS. Det låter väldigt riskabelt.Någon som har några tips och råd hur jag ska försöka lösa problemet. Ett annat märkligt sammanträffande är att en gammal disk (D:) har försvunnit på vägen. Och kabeldragningen ser ok ut.

 

Jag fick de båda diskarna från Inte i "lösvik". Varje disk i en plastpåse av bubbelplast. Ingen som helst information följde med. Hade det gjort det hade jag antagligen läs om GPT och problemet vore löst. Kan man misstänka att hårddiskarna är retunerade eller varför packa så märkligt. Det går ju inte ens att köpa en icke elektrisk tandborste utan förpacning. Vad gäller i datorbranschen?

 

Har bara positiva erfarenheter om Inte och kommer att köpa min nästa dator där. Men det kändes lite slarvigt att få diskarna i en plastpåse utan ett skrivet ord. Och är det allmängiltig kunskap att man ska formatera 4TB diskar med GPT? Får jag skylla mig själv eller måste man vara uppdaterad om precis allting för att äga en dator. Det hinner jag inte eftersom jag måste arbeta, äta och sova. Och slutligen tycker jag att de kunde nämnt detta med ett ord när jag skrev och frågade om kompabiliteten.

 

Tacksam för alla svar, synpunkter och åsikter!

 

MVH//lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett konkret och bra svar. Felet jag gjorde var alltså att inte formatera med GTP. Någon som vet om problemet är reversibelt. Kan jag göra om och göra rätt?

 

Tack!

 

/7lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du öppnar Diskhantering och högerklickar på Disk 0 eller Disk 1 eller vad dina 4TB diskar heter, får du då upp alternativet "Konvertera till GPT"? Är det alternativet grått, behöver du först ta bort partition eller ta bort volym.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är inte helt lätt att beskriva det här. Ibland undrar jag om mitt moderkort, ett Gigabyte GA-X58A-UD3R från oktober 2010 saknar stöd för 4TB diskar. Men jag frågade Inet om det skulle fungera och fick ett ja till svar. Men människor felar, det är ju en del av att vara människa, så jag vet inte. Verkar det rimligt att detta moderkort kan hantera 4TB diskar?

 

Eftersom jag inte kände till att så stora diskar måste formateras med GPT blev den första disken fel redan där. Kan man inte tycka att det är lite märkligt att jag inte fått någon som helst information om detta. Jag gjorde klart att jag var en amatör och därför frågade så mycket om det jag gjorde. Och varför får man en ny hårddisk i lösvikt? En enda tunn påse var förpackningen. Är detta vanligt? Något jag missat? En retunerad vara kanske...

 

När jag öppnar diskhanteraren syns mina tre gamla diskar med enhetsbeteckning och med texten felfri primär partition ungefär. De båda WD 4TB diskarna ser olika ut i diskhanteraren. Den ena är en vit rektangel tydligen med storleken 3725,90GB. Det enda valet vid högerklick i rutan är "ny enkel volym" men det enda formateringsalternativet som dyker upp då är NTFS och det är väl galet? Jag vill bara få upp disken som en stor logisk enhet med lämplig enhetsbeteckning i utforskaren. Denna kallas Disk 0.

 

Den andra rektangeln kallas Disk 4 och består av en 2048GB "!Felfri (Primär partition)" och den andra är på 1678,02GB och den enda informationen är "Inte allokerat" Så det var troligtvis denna disk som inte formaterades med GPT utan MBR (?)När jag högerklickar i det icke allokerade fältet kan jag bara välja "egenskaper". I det 2048 GB stora fältet, som också är det enda som dyker upp i utforskaren, kan man välja en massa alternativ men jag hittar inget som leder till formatering enligt GPT. Jag kan formatera med NTFS, markera partitionen som aktiv, krympa volym, ta bort volym etc Men hur slår jag ihop dessa båda delar till en fysisk och logisk disk? Går det ens?

 

Och slutligen vill jag bara nämna att jag körde ett diagnostiseringsprogram från WD som heter "Data Lifeguard Diagnostic for Windows" En disk klarade sig ganska bra. Den andra var så defekt att den borde skrotas direkt. Men jag vet inte om detta resultat är en konsekvens av andra problem med diskarna. Testade fyra program med samma resultat. De flesta kan inte få någon information om diskarna alls.

 

Ska ge mig natten till detta annars åker jag ut till Inet och ber dem fixa problemet. Frågan är vad jag kan ställa för krav på dem. Är en disk trasig byter de naturligtvis ut den men bristen på information om GPT, tycker ni att man får skylla sig själv som inte kände till detta eller borde Inet ha informerat om detta? Givetvis skulle de ha informerat av moralika och humanitära skäl men hur det ser ut juridiskt är en helt annan sak. Men jag har hittills bara haft positiva erfarenheter av Inet så jag hoppas på det bästa. De verkar prioritera nöjda kunder framför en marginell förlust.

 

Men rent moraliskt, vad tycker ni att man bör förväntas ta reda på själv? Om man rånar en bank kan man inte skylla på att man inte visste att det var olagligt. Men detta är ju lite mindre dramatiskt men oändligt mycket svårare. Ska man behöva vara 100% uppdaterad om den senaste tekniken eller har återförsäljaren ett visst ansvar att informera. De tom rekommenderade diskarna och hårddiskkylaren åt mig då jag förklarade att jag inte riktigt visste vad jag behövde. Slutligen en festlig detalj, min disk som jag länkat mina dokument till (D:) försvann spårlöst samma kväll jag satte i WD diskarna. Vad är oddsen för det? Den var visserligen mycket gammal men det verkar ändå mystiskt.

 

Tack för att ni tar er tid och har tålamodet att hjälpa mig. Som ni förstår är det primära att få det att fungera. Intresant att veta vad som var fel men det är sekundärt för mig. En del av definitionen av dator bör väl vara att det krävs minst tio års efrenhet, ett stort intresse och gott om tid för att lära sig använda en dator. Och ändå krånglar alltid något. Och så får min 75-åriga morsa det snorkiga beskedet på banken att hon kan göra allt själv med hjälp av Internetbanken. Det har tagit henne tre år att lära sig hantera mejlen. Jisses.

 

Tack för hjälpen alla, det uppskattas!

 

//lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklickar du där jag har markerat med pilen på bilden jag bifogat? Vad får du för alternativ när högerklickar på de gamla diskarna?

post-36233-0-16534500-1362601433_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då, tänkte aldrig på att klicka där ute i kanten. Men klickar jag på WD disken som troligtvis blivit formaterad rätt, med GPT, får jag valet "konvertera till dynamisk disk" samt "konvertera till MBR-disk. Underligt då att jag inte kan ge den en enhetsbeteckning och hitta den i utforskaren. Det alternativet hittar jag inte.

 

Klickar jag på samma ställe på den WD disk som troligtvis blev fel och därför dyker upp som "Felfri (primär partition)" samt ett svartmarkerat fält med den enda texten utöver storleken "inte allokerat" får jag alternativen "offline", "egenskaper" och "hjälp". Det finns några alternativ till som är gråmarkerade och inte klickbara. Det vettigaste måste vara "konvertera till GPT-disk".

 

Måste dessa två "partitioner" eller vad det ska kallas slås samman till en enhet först kanske? Ska jag formatera, krympa, ta bort eller markera enheten som aktiv? För visst behöver dessa två block bli ett innan det går att GPT-formatera? Jag tror mig ha förståt det. Men hur tusan gör man en koppling mellan den övre halvan av diskhanteraren där mina befintliga diskar finns och den nedre delen med en massa block bara.

 

Jag har blivit lite skrämd av att missa GPT och gör ingenting jag inte vet fungerar med största sannolikhet. Tack för ett mycket pedagogiskt svar. Och för att du tog dig tiden.

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klickar jag på samma ställe på den WD disk som troligtvis blev fel och därför dyker upp som "Felfri (primär partition)" samt ett svartmarkerat fält med den enda texten utöver storleken "inte allokerat" får jag alternativen "offline", "egenskaper" och "hjälp". Det finns några alternativ till som är gråmarkerade och inte klickbara. Det vettigaste måste vara "konvertera till GPT-disk".

 

Måste dessa två "partitioner" eller vad det ska kallas slås samman till en enhet först kanske? Ska jag formatera, krympa, ta bort eller markera enheten som aktiv? För visst behöver dessa två block bli ett innan det går att GPT-formatera? Jag tror mig ha förståt det. Men hur tusan gör man en koppling mellan den övre halvan av diskhanteraren där mina befintliga diskar finns och den nedre delen med en massa block bara.

 

Jag har blivit lite skrämd av att missa GPT och gör ingenting jag inte vet fungerar med största sannolikhet. Tack för ett mycket pedagogiskt svar. Och för att du tog dig tiden.

 

//Lars

Om du högerklickar på "primär partition" och väljer "ta bort volym", borde konvertera till GPT bli tillgängligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...