Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärm flimrar i konstiga färger, ingen bild


bobhansson

Rekommendera Poster

bobhansson

Hej!

 

Har fått problem med en Samsung laptop ( model NP-NF110) ungefär två år gammal.

 

Vid start så blev skärmen som på bilden nedan. Välkomst ljudet från windows och skype hördes så datorn verkar ha startat korrekt men att någon nu hänt med bilden.

 

Vad kan det va och vad kan jag göra åt det?

 

Har ej fått någon smäll eller varit utsatt för något utöver det vanliga.

 

Tacksam för all hjälp jag kan få.

 

Vänligen

Robert

 

Edit

Skärmen ser likadan ut i Dos vid uppstart och även felsäkert läge. (lyckades starta upp datorn så den kom in där men kan inte ens se musen)

post-57760-0-18367600-1362501923_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr vara själva skärmen som håller på att lägga av, kan också vara grafikkortet.

 

Men det är ju inbyggda prylar bägge två, och en liten bärbar, gammal modell.

Kan du se något på skärmen eller är det jämt som bilden visar?

 

Hade själv en 10 tum Samsung tidigare, som började visa helvit sida ibland, där vad det bakgrundsbelysningen som gav upp tillslut, den hade gjort sitt.

Lönar sig inte att försöka reparera.

Skärmen kan kosta från 350 - 450 kr plus arbetet.

 

Om den visar detta direkt vid start, och du inte ens kan se den normala startbilden, eller kan få upp felsäkert läge, då kan du ju inte heller se något på skärmen, då är det ju svårt att försöka göra något med mjukvaran, när du ändå inte ser på bilden vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorn är yngre än tre år och inte har varit utsatt för något, kan man ju pröva att reklamera den hos säljaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobhansson

Hej!

 

Tack för svaren! Ska försöka reklamera men är köpt i tyskland och hoppas inte för mycket på det.

 

Hade nästan hoppats på att det var grafikkortet men är det skärmen och den lät så dyr så verkar det ju inte vara värt o laga.

 

Om det nu är så att det är dags, hur kan jag på bästa sätt få informationen ifrån den? Går det o plocka hårddisken och boota över till en annan utan större svårigheter? Och finns det möjligtvis en sida med bilder även där det står hur man kan gå till väga?

 

Tack för hjälpen!

 

Vänligen

Robert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om du menar att du köpt datorn på plats i Tyskland så lär det vara deras lagar och regler som gäller.

 

Du bör kunna ta ut hårddisken och ansluta den till en annan dator. Om det är en stationär dator kan det gå att stoppa in den som extrahårddisk men annars kan du ansluta den till en USB-kontakt med hjälp av en adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bobhansson

Hej Cecilia

 

Det är en laptop men går det ändå att ansluta den till med usb? Det var något sånt jag hoppades på att det skulle gå.

 

Vad är det för kabel man bör fråga efter? Har inte köpt något liknande tidigare så tacksam om det går o få något namn på vad jag ska leta efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en sådan: http://www.dustinhome.se/product/5010101569/deltaco-usb-2-0-till-sata-ide-2-5-3-5-extern-m-natdel/

Finns i många webbutiker och kanske till bättre pris någon annanstans.

Eller en kasset men då måste den vara avsedd för rätt storlek och anslutning på hårddisken: http://www.dustinhome.se/xgroup/18581/hd-kassetter/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej Cecilia!

 

Fick köpt en kabel på Netonnet utan problem. Var bara o plugga in och skötte sig självt, utan problem.

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...