Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Norton


BjornS

Rekommendera Poster

Hej på er!

Har ett problem med Norton Internet Security!

När jag lämnar datorn påslagen en stund och sedan återvänder för att fortsätta ser jag följande text :

Norton Internet Security utför just nu uppgifter i bakgrunden medan datorn är inaktiv.

Problemet är att Norton blockerar datorn och enda sättet för att komma vidare är att nödstoppa!

Har någon en ide hur jag kommer runt detta problem?

Har sänt mail till Norton utan något svar.

BjornS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

På Norton Internet Security 2013 så det troligen bakgrundsskanning som genomförs och denna bukar starta efter 10 min. inaktivitet.

 

Normalt skall Norton upphöra med detta så fort man börjar arbeta med datorn tex röra musen brukar räcka.

Men upphör den inte med detta då, så är det väldigt skumt.

 

Jag har själv Norton Internet Security 2013 och det finns visserligen en inställning att stänga av detta, men det rekommenderas egentligen inte, har för mig att när just detta genomförs så används inte den lokala virusdatabasen enbart utan en som finns on-line.

Kommer tyvärr inte ihåg vad detta heter och jag sitter vid en annan dator så jag kan inte kolla just nu.

 

Ytterligare en sak som jag kom på, i just NIS 2013 finns också en inbyggd diskoptimering, defragmentering av hårddisken, men detta skall också upphöra om man börjar använda datorn. Detta har jag stängt av i inställningarna för jag gillade inte alls det.

Du kan ju börja med att kolla i inställningarna och stänga av detta, undrar om det inte är en automatisk schemaläggning?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Optimering vid inaktivitet kan du slå av via huvudfönstret i Norton Internet Security 2013

Inställningar > Allmänt > Norton-uppgifter > Optimering vid inaktivitet > ändra skjutreglaget till Av > klicka Tillämpa

Du får då se till att defragmentera hårddiskarna nån gång ibland via Windows inbyggda defragmenterare.

Obs. Defragmentera Ej SSD.

post-73434-0-46351400-1362540793_thumb.png

 

 

Förtydligande till det första jag skrev om i förra inlägget är ett tillägg till den vanliga genomsökningen och kallas för Insight Protection

Insight Protection ansluter till Norton Community Watch för att få information om framväxande hot. För att du ska kunna använda Insight Protection måste datorn vara ansluten till Internet. När alternativet Insight Protection är aktiverat utför Norton Internet Security en Insight Network-sökning. I Insight Network-sökningar används molnbaserad teknik, där de senaste virusdefinitionerna hämtas från en server på Internet. Norton Internet Security söker igenom datorn efter de senaste säkerhetshoten. Vid Insight Network-sökningen i Norton Internet Security utnyttjas både de virusdefinitioner som finns på datorn och de som finns i molnet. Med Norton Internet Security får du ett utökat skydd eftersom även de senaste definitionerna från molnet används (utöver definitionerna som finns lokalt på datorn).

 

Vid snabbsökning som utförs vid inaktivitet sker också Insight Network-snabbsökning

Insight Protection måste vara aktiverat innan du kan utföra Insight Network-sökningar.

 

Norton Internet Security genomför en vanlig snabbsökning och en Insight Network-snabbsökning samtidigt. Snabbsökning innebär att de delar av datorn som virus ofta angriper genomsöks. Det är även möjligt att utföra en Insight Network-snabbsökning samtidigt som en snabbsökning vid inaktivitet körs.

 

Insight Protection rekommenderas som sagt att ha påslaget, men testa att stänga av Optimering vid inaktivitet jag tyckte själv att det var något som drog resurser i tid och otid, även om den är tänkt skall stoppa direkt vid någon form av aktivitet så gillade jag den inte.

 

Fast nu vet vi ju inte vilken version av NIS du har och om det ens är detta som ställer till det.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Sedan en viktig sak till; om du nyss installerat NIS så bör du köra en 'Fullständig systemsökning'.

Först Huvudmenyn > LiveUpdate > Kör LiveUpdate

Huvudmenyn > Sök igenom nu > Fullständig genomsökning

 

Och åtminstone i äldre NIS 2011 så vill jag minnas att den gjorde den första genomsökningen vid inaktivitet till full genomsökning, innan denna var helt klar så gick den inte över till snabbsökning vid inaktivitet vid senare tillfällen och detta gick heller inte att slå av innan den gjort klart detta, osäker på hur NIS 2013 beter sig just i detta avseende.

 

M.a.o. om inte tipset i förra inlägget hjälper om att slå av 'Optimering vid inaktivitet', så låt den stå på några timmar utan att du rör den tills den är klar med genomsökningen och se hur den då beter sig framledes vid inaktivitet, för egentligen skall alla sådana aktiviteter avbrytas så fort man gör något vid datorn tex. röra musen eller starta upp något program.

 

Hårddisklampan lysande/blinkande kan då vara ett hjälpmedel att kolla på om det förekommer oavbruten diskaktivitet.

Mvh :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Flyfisherman för uttömmande svar!

Visste inte att "Optimering vid inaktivitet" innebar ett disk.frag. -operation.

Har i flera år använt "Smart Defrag 2" som kör i bakgrunden och det är möjligt

att de två disk.frag.-programmen tillsammans orsakar låsningen!

Har stängt av "Optimering vid inaktivitet.

Mvh BjörnS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...