Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur få upp rätt kontaktlista i Android?


Börni

Rekommendera Poster

Jag har min första androidmobil (en enkel sådan med version 2.3.6) så förlåt om jag tar upp en grundläggande fråga. Jag har fört över mina gamla mobilkontakter till googlekontot och sen synkat till min mobil som man ska. Gott och väl. När jag ska ringa kommer de gamla telefonkontakterna upp som dom ska när jag trycker på "Kontakter" men när jag ska skicka sms väljer android att visa gruppen övriga (dvs ALLA) kontakter varvid mobilkontakterna är uppblandade med en halv miljon mejlkontakter som samlats genom åren och listan blir totalt värdelös. Måste vara välkänt av alla gamla androidanvändare så det finns väl en lösning, men vilken? Har i och för sig hittat en, nämligen att istället för att välja "Kontakter" väljer jag först "Grupp", scrollar sedan ner till och trycker på "Mina kontakter - Google systemgrupp". Det funkar men är irriterande omständligt.

Hur gör man för att få android att fatta att det är skillnad på sms och mejl och att jag därför vid sms vill ha upp samma kontaktgrupp som vid telefonering? Skulle det till äventyrs inte gå så måste jag säga att android är otroligt korkad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en HTC med 2.2.2

 

Alla program

Kontakter

Meny

Visa

 

Där kan jag bocka i vilka kontakter som ska visas.

 

Vet inte om det är där man ska ändra men det går ju att testa.

 

För övrigt ser jag till att inte synka mina kontakter kors & tvärs.

I telefonen vill jag ha telefonnummer - inte mejladresser. I mitt e-postprogram vill jag ha mina e-postkontakter - inte en massa telefonnummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla program

Kontakter

Meny

Visa

 

Där kan jag bocka i vilka kontakter som ska visas.

 

Tack för ditt svar. Tyvärr får jag inte detta att hjälpa. Jag bockar endast i gruppen "Mina kontakter" och det funkar bra när jag ska ringa men går jag in i meddelandeprogrammet, t ex via

Alla program

Meddelanden

och där trycker på "kontakter" för att få en adress att skicka SMS till så dyker likt förb-at gruppen "Inte tilldelad" (ev kallad "Övriga") upp med alla 500+ adresser (mejl och mobilnummer i salig blandning) trots att jag klickat bort den för visning i föregående moment. Jag har ävenledes klickat i "visa bara adresser med telefonnummer" men det valet tycks inte påverka någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm.. jag verkar ha EN sådan kontakt under Övrigt. Det ser ut att vara en Skype-kontakt. Om jag avmarkerar Skype-kontakter under Visa så hamnar ändå denna kontakt överst när jag ska skicka meddelanden. Samma fel således.

Men efter en omstart av telefonen verkar denna kontakt ha ramlat bort. (?)

Ska se om jag kan återskapa förloppet..

 

Edit: Kan inte markera att visa Skype-kontakter nu, finns inget sådant val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur jag än trasslar fram och tillbaka med inställningar som har med kontakter att göra så kommer jag till slut till samma slutsats. Inställningar du kan göra påverkar bara vilka kontakter som visas när du ringer. Så fort du är inne på meddelanden hämtas de visade kontakterna endast från den stora gruppen som innehåller allting, oavsett vad du gjort för inställningar. Det borde ju klassas som en bugg, tycker jag om det inte vore för att det verkar orimligt att en sådan bugg skulle kunna leva kvar i ett operativsystem som används av miljoner.

 

Kan ingen expert på Android få ögonen på min fråga och ge ett svar? (förlåt, Mikael63)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...