Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stora Youtube problem


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej.

 

Detta ämne har säkert varit uppe förut, både här och i andra forum men jag gör ett försök att få hjälp här.

 

Har sedan årsskiftet haft stora problem med Youtube, speciellt vid spelning av långa videoklipp. Det laddar extremt långsamt och stannar emellanåt upp. Korta KAN gå bra men kan också krångla, speciellt om de ligger i en spellista, då börjar nästa klipp spelas upp vid stopp. Sedan igår förekommer också otyget att klippen laddar om utan att jag bett om det. Håller (bokstavligt talat) på att bli galen här eftersom jag verkligen vill se på Youtube klipp. Har kontrollerat med Bredbandskollen och då fått siffran (senast) 6.97 mbit vilket värderades på gränsen mellan godkänt och bra (betalar för 6-8 mbit, Telia ADSL). Youtubes hastighetstest sätter däremot min ISP till 5.77 mbit.

 

Datorn är gammal men fungerar bra och övrig surfning fungerar som den ska så det är bara Youtube som krånglar. Problemen uppträder oberoende av kvalitet, det kan till och med krångla på 360 P. Tidpunkten på dygnet spelar heller ingen roll. Har testat med ett par olika datorer med samma resultat. Fick rådet av Telia att testa en annan webbläsare istället för Firefox och Chromium fungerade ett tag men nu är den också dålig. Har testat olika knep, bland annat att visa innehåll från andra platser (just nu är inställningen Hela världen) men det fungerar lika dåligt för det. Testade ett tillägg som skulle lösa problemet men det fungerade inte heller.

 

Har på olka sett försökt kontakta Youtube (Feedback och felrapport) men har inte fått något svar. (Antagligen vill de inte ens engagera sig i enskillda användares problem utan hellre fördriva tiden med andra saker som att jaga upphovsrätts syndare och byta färg på webbsidan, det är min teori). I vart fall så vet jag inte hur jag ska lösa detta. Innan nyår laddade klippen som bra, till och med de långa flöt på bra. Snälla, hjälp mig med detta problem. Kör Linux/Ubuntu så det går inte att uppdatera flash längre, i övrigt är jag öppen för förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det på andra videotjänster, som SVT play, Vimeo, Netflix exempelvis? Problem där med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför går det inte att uppdatera flash på linux för? Har adobe slutat stödja?

 

Men om du sneglar på http://www.youtube.com/html5 så finns där möjlighet att byta bort flash mot html5. Och du verkar ju ha moderna browsrar som klarar av det. Så om du provar att använda html5 istället så vet vi att flash inte är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har exakt samma problem och dom började också efter nyår (nyårsafton för att vara precis). Innan det flöt det på bra. Några fler som har samma elände? Jag har också flängt runt på olika forum efter svar, Telia själva hade inget vettigt att komma med men det kanske beror på vem man får kontakt med på supporten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade SVT play och det laddar fint. Visserligen är kvaliteten skrutt (automatisk) men det kan bero på olika saker. I vart fall märker jag inga avbrott. Samma tid på Youtube hade inneburit en rad problem.

 

Ja, Adobe har slutat stödja Linux (diskriminerande nog), det står på sidan när man försöker uppdatera. Har den senaste versionen av flash. Html5 var (som jag upplever det) bara en parentes. Innan jul fanns det tillgängligt men numera hittar jag det inte, varken i inställningarna (när jag är inloggad) eller via högerklick på videoytan. Testade html5 och först tyckte jag det var värdelöst så jag stängde av det. Nästa gång (när problemen började) gick det bättre men sedan försvann det som sagt. Hittar det varken i Firefox eller i Chromium (det heter verkligen så i Ubuntu).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hade möjligheten att installera Ubuntu på en annan hårddisk i helgen och såg att html 5 fanns med från början så min maskin har nog förlorat det i någon uppdatering. Oklart vilken och när eftersom det kommer så många uppdateringar hela tiden.

 

Ingen som har något förslag på hur problemet kan lösas? Börjar som sagt bli rejält trött på dessa problem (milt uttryckt) och vill få dem lösta så fort som möjligt. Satt just och lyssnade på ett 6 minuters musik klipp (ingen video, bara en stillbild och musik) i 360P och denna stannade minst 3 (!!) gånger. Och när jag väl fick igång den så laddade den i snigellfart. Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Lite ny info.

 

Eftersom jag hade problem med sårbart flash i FF och Chromium och inte kom på någon lösning så bytte jag till Google Chrome. Nu slapp jag meddelandet om sårbart flash men videoklipp startar om och krånglar även här. Vad ska jag göra för att lösa detta? Kan det vara modemet ZyXEL P660H (anslutet till datorn med nätverkskabel, ingen router etc) som krånglar? Ska jag försöka argumentera med Telia igen eller i vilken ände ska jag börja? Att skicka felrapporter till Youtube/Google är som att diskutera med en vägg, det går inte.

 

angry.gifsad.gif

 

Bonus: Kör ny Goggle Chrome och fick då meddelanden om långsamt flash på denna sida, det har jag inte fått i de andra webbläsarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Denna

video i 480P (finns högre men då hackar det) och mellanstorlek på videofönstret körs utan problem på en gammal laptop med Linux Mint 13 och Firefox 19 med flash 11.2.202.275

Uppkopplad med trådlöst till min router 18,5Mbit/sek och 20ms svarstid enligt Bredbandskollen

 

Obs. den lägre standardupplösningen och mindre fönstret

 

Men jag känner igen fenomenet på vissa andra videos - ibland.

 

Av erfarenhet är 480P på min Linux Mint laptop absolut maximum, oftast är det 360P som gäller, testar jag samma film på stationära med Windows 7 och Firefox, värre grafikkort och trådat till routern c:a 96Mbit/sek och avsevärt lägre svarstid enligt Bredbandskollen kan jag alltid köra på högsta upplösning i fullskärmsläge.

 

Tycker mig märka att olika tider på Youtube och beroende på vilken film det är påverkar. Belastning hos tuben?

 

Så hur fungerar denna Youtube film på din dator?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant film (men det hör inte till saken egentligen). Tittade på den i liten spelare eftersom jag har en rätt klen maskin som inte tycker så bra om medium eller full screen. Startade i 360P (auto) i FF men gick efter någon minut upp till 480P och det flöt på bra. Testet inleddes cirka 1640 idag en vanlig tisdag. Videon buffrade bra även i den högre upplösningen men riktigt ända in i kaklet höll det tyvärr inte. Videon skulle vara 21:08 lång men efter 18:18 blev det tvärstopp och det såg ut som om videon var slut (olika länkar visades i videofönstret). Anmärkningsvärt är att båda mätarna, dvs förfluten och total tid, visade 18:18.

 

Försökte igår lyssna på en musikmix (bara en stillbild och musik) som var cirka 48 minuter lång. Den dog efter en kvart. Att ladda om sidan/videon hjälper inte i det läget, det vet jag av erfarenhet. Youtube och/eller datorn "minns" det den senast gjort och laddar inte in hela videon på nytt. Bara just den kortare versionen. Efter många om och men lyckades jag köra videon i FF (som en stund tidigare hatat samma "video") och körde då "Sysinfo" samtidigt. Misstänkte att minnet tog slut men det nådde som högst 55% användning. Tilläggas kan att jag kör FF utan tillägg. I Google Chrome har jag lagt till "SmartVideo" och det har fungerat under den stund jag testkörde igår kväll vid 19-tiden (peppar-peppar). Samtidigt avslöjar det inte var i kedjan problemet ligger vilket jag behöver veta för att kunna utesluta eller peka ut min utrustning. I FF har jag Flash version 11.2.202 och i Chrome 11.6.606.

 

Bifogar bild som visar detaljer om min dators prestanda.

 

Edit: 480P ska det vara. Rättat

post-123285-0-02229800-1364917176_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Videon skulle vara 21:08 lång men efter 18:18 blev det tvärstopp och det såg ut som om videon var slut (olika länkar visades i videofönstret). Anmärkningsvärt är att båda mätarna, dvs förfluten och total tid, visade 18:18.

Klen tröst men detta fenomen får jag också, olika tider, 1:58, 7:52 osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kan det bero på att anslutningen bryts en väldigt kort stund eller periodvis tappar fart så effekten blir samma sak?

Då kan nog detta fenomen uppstå...

 

Tex. jag får med min Mint Laptop helt varierande hastigheter hela tiden och denna kör ju trådlöst mot routern, men aldrig på stationära som kör trådat.

 

Kanske kolla med Bredbandskollen och välj en mätserver på lämplig ort, kör flera ggr. efter varann och på olika tider.

 

Men om datorn är klen, vilket min är för det är en väldigt gammal Dell Latitude D505 laptop, så kanske den inte orkar med om det samtidigt sker andra bakgrundsprocesser, för jag märker ju att efter ett tag på Youtube så ökar CPU-fläkten i laptopen...

 

Tex. om det något aktivt antivirusprogram igång, sökning efter Ubuntu/Mint uppdateringar som ju är schemalagda så kanske den inte orkar med precis just då?

 

Ett långskott i brist på bättre...B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Onsdag 1905, liten uppdatering. Samma problem som jag tidigare beskrivit, videoklipp som laddar extremt långsamt, stannar och vägrar laddas i sin helhet. Detta trots "SmartVideo" tillägget. Såg också att jag hade flash version 11.6.602. Kan svära på att jag hade version 11.6.606 igår men om denna inte skulle vara släppt så ger jag mig. I annat fall har datorn nerdaterat sig själv. Vi hade strömavbrott idag men då var inte datorn på, bara modemet (det är det dygnet runt, tre gröna lampor lyser). Ska väl inte spela någon roll egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då hade jag fel. Kan vara jag som läst fel eller också har det av misstag presenterats en felaktig siffra. Kan ju förekomma. Ska testa att köra modemet "avklätt" ikväll för att se om problemet är värmerelaterat. Lådan blir rejält varmt så det skulle inte vara en orealistisk tanke (spekulerar bara vilt här). Modemet innehåller olika kondensatorer och den största såg något konstig ut. Den hade inte "lyft på hatten" som det heter men något slags våld såg den ut att varit utsatt för. Oklart vad tanke på att modemet aldrig varit öppet förut och alltid har fungerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spånar bara högt nu...

Om man med lämpligt tillägg hämtar en video, som man vet hakar upp sig, till datorn?

Om även hämtningen, som ju bör gå avsevärt snabbare, hakar upp sig kanske man dra någon slutsats kring det?

Om den hämtade filmen också hackar kanske andra slutsatser kan dras? Här kan man kanske testa med en mediaspelare men även genom att öppna med webbläsaren?

 

Inga svar, bara frågor ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja som jag skrev i mitt tidigare inlägg så kan ditt problem ha med att anslutningen bryts eller går ned vid korta tillfällen, inte helt omöjligt att modemet kan vara boven i dramat....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyssna på webbradio samtidigt kanske? Borde ju hacka till även där, beroende på buffern..

Med Screamer Radio (Edit: i Windows, Linux = Radiotray men osäker på inställningarna) kan man ställa bufferstorleken själv (default 5s) antal retry osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering.

 

Har nu i en dryg veckas tid (nåja) kört modemet öppet och det har fungerat förhållandevis bra. Kör youtube klipp i Google Chrome och ökade bufferten i SmartVideo till 50%. Ikväll började det dessvärre krångla lite igen och även om det bara var tillfälligt så började jag då fundera då på vilket som kunde ge bäst resultat. Det finns som sagt kondensatorer som är buliga men kan de orsaka problemet eller är det något annat problem? I så fall bör jag köpa ett nytt modem men vilket? Vet ingenting om modem så jag får ber er forummedlemmar om hjälp. Har ett par krav eller önskemål:

 

* Vill ha ett enkelt modem. Behöver inte en massa extra funktioner, dem typ jag har duger.

* Installationen ska vara enkel. Det modem jag fick var bara att koppla in, allt sköttes automatiskt och så ska det vara. Inga krångliga inställningar tack.

* Bör vara prisvärt och hållbart. Kanske är svårt att förena dessa ting men jag skriver det i alla fall.

* Måste fungera med Linux/Ubuntu. Liten amatör stämpel på denna punkt, de flesta modem kanske fungerar till båda men i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Uppdatering igen. Köpte ett nytt modem häromdagen, ett Netgear DM111P, men Youtube fungerar inte bättre för det. Det är samma problem som tidigare (+ att flash krånglar i Chrome och jag inte vet hur jag ska uppdatera där) och nu ORKAR jag inte med detta längre. Jag vill kunna använda mitt internet till normala saker (däribland tuben) och jag anser mig också ha rätt att kräva att jag ska kunna det. Tidigare under dagen författade jag ett meddelande till Felia, förlåt, Telia där jag ännu en gång framförde mina klagomål. Krävde till och med att få min månadsavgift kraftigt sänkt eftersom jag inte kan använda min anslutning till de saker jag vill men detta kommenterades inte ens i svaret. De erkännde dock att de känner till problemet och påstrod att de jobbar på det. Det tror jag inte så mycket på. Ska på allvar börja höra mig för om det finns några (fasta) alternativ men vet inte vilka som är bra. OM det nu ens är möjligt att byta vill det säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska säga att det finns rapporter på webben om andra som har problem med Youtube, problem med filmer som stannar upp mitt i, slänger sedan upp dialog om att materialet saknas och liknande.

 

Jag har inga direkta problem av den arten, men läst om andra som har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...