Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara e-post (gmail) som fil på hårddisken


Anne Marie

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja spara en del av mina inkommande och utgående mail i gmail som filer på min hårddisk. Är detta möjligt och hur gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde en gång i tiden Windows Live Mail till det. Programmet skapar nämligen en textfil per e-brev alternativt per mapp (glömt exakt vilken) på hårddisken när man kopplar det till sitt gmailkonto. Och vips! Så har du en lokal kopia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera ett epostprogram på datorn kanske?

 

Från Gmails webb vette tusan hur, om det går, på annat vis än klipp och klistra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte trivialt men det går enligt instruktionerna på http://email.about.com/od/gmailtips/qt/How-To-Save-An-Email-As-An-Eml-File-In-Gmail.htm

Är det många så är det nog enklare att installera ett mejlprogram på datorn och låta det ladda ner alla mejl från Gmail. http://support.google.com/mail/bin/answer.py?hl=en&answer=34030

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

 

Jag ska testa Windows Live Mail

 

Jag använde en gång i tiden Windows Live Mail till det. Programmet skapar nämligen en textfil per e-brev alternativt per mapp (glömt exakt vilken) på hårddisken när man kopplar det till sitt gmailkonto. Och vips! Så har du en lokal kopia.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt att veta. Filerna kommer antagligen hamna i en mapp som ligger ungefär C:\Users\<DittAnvändarnamn>\AppData\Local\... Sen är jag lite osäker. Jag tror det är något i stil med Microsoft\Windows Live Mail.

 

Det var ett tag sedan jag gjorde det där. Men jag är rätt säker på att filerna kommer ha filändelse .eml, för det heter dom som ligger på min backupdisk nämligen.

 

Eml är en vanlig textfil som kan läsas av i stort sett vilket program som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anne Marie

OK, tack!

Värt att veta. Filerna kommer antagligen hamna i en mapp som ligger ungefär C:\Users\<DittAnvändarnamn>\AppData\Local\... Sen är jag lite osäker. Jag tror det är något i stil med Microsoft\Windows Live Mail.

 

Det var ett tag sedan jag gjorde det där. Men jag är rätt säker på att filerna kommer ha filändelse .eml, för det heter dom som ligger på min backupdisk nämligen.

 

Eml är en vanlig textfil som kan läsas av i stort sett vilket program som helst.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...