Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minnesutökning


masolle

Rekommendera Poster

Jag har ett moderkort ASUS M4A785TD-M EVO där jag har en 3GB minnesmodul manterad. Jag kör Windows 7 64-bit och det funkar bra. I användarguiden står det att man kan utöka minnet utöver 4 GB om nam kör 64-bit OS. Jag plockade i en 4 GB modul (4GB DDR3-1333) men då bootar inte systemet upp.I användarguiden hittar jag inget som säget att man ska ändra något i BIOs eller annat. Kan Ni ge mig någon ledtråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 GB? Finns inga minneskretsar med 3 GB.

 

Ditt moderkort vill ha dubbla, parvisa minneskretsar, dvs identiska minneskretsar i två kanaler, för att fungera optimalt. Dvs du ska stoppa in 2x4 GB varvid du får ut 8 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manualen sidan 1-12 http://support.asus....20EVO&p=1&os=17

Minnena om det är två minnesmoduler monteras i

blå minneskontakter A1 och B1

eller

Svarta minneskontakter A2 och B2

För att kunna utnyttja dubbelkanal (dual channel)

Rekommendationen i manualen är att använda Blå minneskontakter (slots) i första hand.

 

post-73434-0-02610300-1362068621_thumb.png

 

Var också noga med att montera minnesmodulen korrekt.

post-73434-0-33213600-1362069155_thumb.png

 

Minnena skall stödjas av moderkortet och ha samma timings (CAS etc.) och vara av typen 'Unbuffered and Non-ECC DDR3"

Helst skall man använda minnen av samma typ och från ett minnesskit, men huvudsaken är att minnena har samma frekvens, timings och spänning.

Kolla i i tillverkarens Qualified Vendows List (QVL) över lista med minnen som ASUS testat med ditt moderkort

http://support.asus....20EVO&p=1&os=17

 

Tänk också på ESD-skydd när du håller på, se denna tråds inlägg #7

Kolla in NordicHardwares Datorbyggarskolan kapitel 24 för installation av minne.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag har ett moderkort ASUS M4A785TD-M EVO där jag har en 3GB minnesmodul manterad. Jag kör Windows 7 64-bit och det funkar bra. I användarguiden står det att man kan utöka minnet utöver 4 GB om nam kör 64-bit OS. Jag plockade i en 4 GB modul (4GB DDR3-1333) men då bootar inte systemet upp.I användarguiden hittar jag inget som säget att man ska ändra något i BIOs eller annat. Kan Ni ge mig någon ledtråd.

 

Förresten; det du säger om en 3GB minnesmodul är väl i själva verket en minnesmodul på 4GB och att du nu kör på ett Windows 32-bitars operativsystem?

 

Då kan inte detta 32 bitars O/S se mer än c:a 3GB

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...