Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn vill ej stänga av


chrille56

Rekommendera Poster

När jag har klickat på "stäng av datorn" i start menyn,vill datorn inte stänga av sig.Den kan stå med "windows avslutas" i timmar.Har en HP Pavlilion 9757 med windows Vista/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn inte vill stänga av sej så håll inne knappen tills den gör det drygt 10-15 sek. Om det nu skulle ta längre tid än 2 minuter så är det något fel i hårdvaran skulle jag tro.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har klickat på "stäng av datorn" i start menyn,vill datorn inte stänga av sig.Den kan stå med "windows avslutas" i timmar.Har en HP Pavlilion 9757 med windows Vista/

Det brukar bero på att något program (tjänst) inte stänger av sig som det ska. Se om det går bättre efter en så kallad ren omstart där färre program mm är igång.

 

Steg 1. Ställ in datorn för en ren omstart

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Selektiv start".

4. Bocka ur alternativet "Läs in autostartobjekt".

5. Välj fliken "Tjänster".

6. Bocka för alternativet "Dölj Alla Microsoft Tjänster".

7. Klicka på "Inaktivera alla".

8. Klicka nu på Verkställ och OK.

9. Starta om datorn.

 

Steg 2. Testa avstängning

 

Steg 3. Återställ datorn till Normal Start

1. Klicka på Start-knappen och skriv in MSCONFIG i fältet "Påbörja sökning". Tryck på Enter.

2. Välj första fliken.

3. Klicka sen på "Normal start".

4. Klicka nu på Verkställ och OK.

5. Starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså. Jag trodde det bara gällde om man höll på att bränna en cd eller DVD eller laddade ner ett program. Har dock aldrig hänt mej när jag har gjort så. När datorn inte vill stänga av sej så brukar åtminstone jag inte ha så många fönster öppna. Men det kan ju också bero på vilken dator eller operativsystem man har. Om datorn min skulle stängas av nu så kan jag inte spara detta inlägg. Men denna dator som jag surfar på nu den stänger inte av sej när den blir för varm den går sönder istället :-( Men det är bra kylning på den och dataförsäljaren visade mej hur man öpppnar den och tar bort damm.

Jag har sett en film på över 1 timme på datorn den gick inte sönder. Min andra dator som jag surfade på förut den stängde av sej efter bara 10-15 minuter av filmen som jag tänker på. Den hade väldigt dålig kylning trots att jag rensade den på damm. Denna dator använder jag bara till att surfa på.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...