Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Modem eller router?


Annaaajohansson

Rekommendera Poster

Annaaajohansson

Hej!

Några snabba frågor.. jag är inneboende med två andra. I varje rum har vi Internet via en Ethernet-kabel, men jag har köpt ett modem (Netgear DM111P) som jag hade tänkt att ha i mitt rum för att få trådlöst Internet. Men nu är jag osäker.. Behöver jag en router också för att få trådlöst? Kan jag koppla in modemet i väggen i mitt rum för att få trådlöst och kan jag göra det medan de andra två använder sig av kabeln via väggen? Är inte så kunning med detta..

 

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du redan internet med kabel behöver du inget modem. För att få trådlös uppkoppling räcker det med en trådlös router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Några snabba frågor.. jag är inneboende med två andra. I varje rum har vi Internet via en Ethernet-kabel, men jag har köpt ett modem (Netgear DM111P) som jag hade tänkt att ha i mitt rum för att få trådlöst Internet. Men nu är jag osäker.. Behöver jag en router också för att få trådlöst? Kan jag koppla in modemet i väggen i mitt rum för att få trådlöst och kan jag göra det medan de andra två använder sig av kabeln via väggen? Är inte så kunning med detta..

 

 

Tack!

Modemet kan inte användas i detta fall eftersom det är gjort för bredband via telefonlinjen (ADSL).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi måste bena ut här om det handlar om vanligt bredband-ADSL, eller om det handlar om fiberanslutning?

 

Egentligen oavsett vilket, måste du utgå ifrån var den befintliga nätverkskabeln utgår ifrån som ni idag använder?

Finns det kanske en routern i början på den kabel, eller en switch kanske?

 

Återkom med lite mer info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modem eller router?

Router!

Två bra routrar (i varsin prisklass)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=74148

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1021218

Tänk på att de lätt överhettar och jag har båda hängande på väggen (har två internetleverantörer för ökad leveranssäkerhet)

så luften fritt kan strömma förbi.

WRT54GL används för uppkoppling med ADSL-modem. Hänger i sladdarna.

RT-N66U används för uppkoppling till ett 100/10 Mbit/s fiberabonnemang.

RT-N66U är placerat på väggen hängande i en spik så antennerna sitter vertikalt över varandra.

Utformning av kylflänsen inne i routern gör att den får bäst kylning då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modem eller router?

Router!

Två bra routrar (i varsin prisklass)

http://www.prisjakt....ukt.php?p=74148

http://www.prisjakt....t.php?p=1021218

Tänk på att de lätt överhettar och jag har båda hängande på väggen (har två internetleverantörer för ökad leveranssäkerhet)

så luften fritt kan strömma förbi.

WRT54GL används för uppkoppling med ADSL-modem. Hänger i sladdarna.

RT-N66U används för uppkoppling till ett 100/10 Mbit/s fiberabonnemang.

RT-N66U är placerat på väggen hängande i en spik så antennerna sitter vertikalt över varandra.

Utformning av kylflänsen inne i routern gör att den får bäst kylning då.

 

Hmmm, vi vet ju inte om det handlar om en router eller något ännu?

När vi vet vad TS egentligen behöver, så kan kanske lista ut vad som krävs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få trådlös Internetanslutning behöver du en accesspunkt (AP). Vad du eventuellt annat behöver beror på vad som finns före ethernetuttaget i rummet. Är där en NAT-router med DHCP, en switch eller direkt till ISP:en. Får du ett privat eller publikt IP-nummer om du ansluter med kabel till uttaget? Får de andra samma IP-nummer? Om ni delar ett IP-nummer så behöver ni en NAT-router med inbyggd accesspunkt. Annars är en ren accesspunkt att föredra. Prismässigt skiljer sig inte en router med inbyggd AP och en ren AP, men nog i kvalité och prestanda till den rena AP:ns fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, vi vet ju inte om det handlar om en router eller något ännu?

När vi vet vad TS egentligen behöver, så kan kanske lista ut vad som krävs.

 

För egen del vet jag.

TS fråga är modem eller router?

TS har internetanslutning via Ethernet.

TS vill ha trådlös anslutning.

Ansluter man en trådlös router till ingående ethernet så kan man få en trådlös anslutning till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För egen del vet jag.

TS fråga är modem eller router?

TS har internetanslutning via Ethernet.

TS vill ha trådlös anslutning.

Ansluter man en trådlös router till ingående ethernet så kan man få en trådlös anslutning till datorn.

 

Eftersom TS är inneboende så är det mycket möjligt att det redan finns en NAT-router med DHCP i lägenheten. Att seriekoppla NAT-routrar är inte att rekommendera. Då är det en AP som TS behöver. T.ex. Ubiquiti-unifi-802-11n-poe-access-point/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annaaajohansson

Modemet kan inte användas i detta fall eftersom det är gjort för bredband via telefonlinjen (ADSL).

 

hur gör jag då för att få trådlöst? kan jag ens få det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annaaajohansson

För att få trådlös Internetanslutning behöver du en accesspunkt (AP). Vad du eventuellt annat behöver beror på vad som finns före ethernetuttaget i rummet. Är där en NAT-router med DHCP, en switch eller direkt till ISP:en. Får du ett privat eller publikt IP-nummer om du ansluter med kabel till uttaget? Får de andra samma IP-nummer? Om ni delar ett IP-nummer så behöver ni en NAT-router med inbyggd accesspunkt. Annars är en ren accesspunkt att föredra. Prismässigt skiljer sig inte en router med inbyggd AP och en ren AP, men nog i kvalité och prestanda till den rena AP:ns fördel.

 

Åh, jag har ingen aning om vad det heter.. Jag har en ethernetkabel från datorn direkt in till väggen, det finns inget emellan ethernetkablen och väggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är vad som finns mellan uttaget i ditt rum och Internetleverantören (ISP) som avgör vad du behöver. Om ni alla kan använda Internet samtidigt så räcker det med en accesspunkt. Se inlägg #9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...